سایه روشن جشنواره پانزدهم اقتصاد و اقوام

اقتصاد ایران: گرگان- پانزدهمین دوره جشنواره اقتصاد و فرهنگ اقوام زمین در حالی به میزبانی گرگان به روز سوم رسید که در کنار رضایتمندی غرفه داران، برخی از بازدیدکنندگان از روند جشنواره گلایه هایی دارند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، تلاش مدیران گلستان در دستگاه‌های مختلف اجرایی کشور در برگزاری مستمر جشنواره اقتصاد و فرهنگ اقوام ایران زمین، در این استان اقدام شاخص و ثمربخشی است که رهاوردهای مطلوب آن به حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی منحصر نمی‌شود.

این جشنواره، مجموعه رویکرد اجرایی از سوی مسئولان گلستان است که در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی امنیتی تاثیرگذار است.

گردهمایی مردم ایران زمین از قومیت‌ها و مذاهب مختلف با محوریت صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری هر چند زمینه ساز وحدت مذاهب و اقوام خواهد شد اما آنچه به عنوان هدف اصلی برپایی این جشنواره مطرح شده و مجریان به دنبال آن هستند تلاش برای رونق اقتصاد گردشگری، صنایع دستی و شکوفایی مباحث اقتصادی این حوزه است‌.

ارائه انواع محصولات حوزه صنایع دستی فرصت مغتنمی است تا با کشف بازارهای جدید در دوران پساکرونا شاهد رونق این صنعت باشیم. هر چند در دوران اوج کرونا هم تلاش شد با تکیه بر بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعیف افت فروش صنایع دستی را شاهد نباشیم اما این موضوع به دلایل مختلفی همچون ضعف در زیرساخت های اینترنتی کشور محقق نشد و عملاً اصلی ترین بخش اقتصادی صنایع دستی که به ارائه حضوری محصولات و دیدارهای چهره به چهره معطوف است، تعطیل شد.

سایه روشن جشنواره پانزدهم اقوام/ نیاز به خدمات بیشتر عیان است

نیمی از صندلی های آیین افتتاحیه خالی بود

برپایی پانزدهمین دوره این رویداد فرهنگی در بخش‌های صنایع‌دستی، سوغات، موسیقی، گردشگری و بوم‌گردی، سیاه‌چادر و عشایر، روستاهای هدف گردشگری، غذاهای سنتی و بازی‌های بومی و محلی با حضور هنرمندان استان‌های مختلف کشور با دستاوردهای متعددی همراه خواهد بود.

شکل برپایی این دوره از جشنواره با وضعیت مطلوب فاصله دارد با هدف بررسی آخرین شرایط برگزاری این رویداد فرهنگی با حضور در این جشنواره با تعدادی از بازدیدکنندگان و غرفه داران به گفتگو نشستیم.

علی قاسمعلی از فعالان اجتماعی گلستان در خصوص شرایط برگزاری این جشنواره  گفت: تلاش مجموعه مدیران استان در برگزاری این رویداد فرهنگی در شرایط خاص کشور قابل تقدیر است اما شکل برپایی این دوره و روند کیفی و کمی برگزاری با وضعیت مطلوب فاصله بسیار دارد.

وی افزود: با وجود بریز و بپاش های انجام شده در آیین افتتاحیه این جشنواره، اما برگزارکنندگان نتوانستند صندلی سالن مراسم افتتاحیه را پر کنند.

قاسمعلی ادامه داد: با توجه به دو سال تعطیلی کرونا و نیاز مردم به چنین رخدادهایی به طور حتم می‌توانستیم با تبلیغات بهتر بازدیدکنندگان بیشتری را حداقل در آیین افتتاحیه داشته باشیم؛ حال آنکه حدود نیمی از سالن خالی از جمعیت بود.

سایه روشن جشنواره پانزدهم اقوام/ نیاز به خدمات بیشتر عیان است

وی گفت: با وجود شرایط مطلوب امنیتی در نمایشگاه اما در بخش انتظامات رویه‌ای مطلوبی مشاهده نمی‌شد؛ مضافاً اینکه کمبودهای همیشگی مانند پارکینگ و تابلوهای راهنما همچنان مشهود است.

قاسمعلی ادامه داد: در حالی که انتظار می‌رفت در این رویداد فرهنگی شاهد توجه ویژه به مباحث فرهنگی باشیم اما متاسفانه مباحثی همچون ریختن زباله و ظروف یکبار مصرف در مناطق غیر مسقف، کمبود سطل زباله، بد پوششی برخی فروشندگان و غرفه داران و البته کم توجهی به مبحث حفظ منابع طبیعی کاملاً مشهود بود.

وی گفت: دپو حجم زیادی فرآورده‌های جنگلی از نوع درختان ارزشمند هیرکانی برای برپا کردن سازه های چوبی و ساختن آلونک های روستایی در مرئی و منظر بازدیدکنندگان، سیمای نامطلوب و بازخوردهای ناخوشایندی را در بین بازدیدکنندگان به ویژه خردسالان به همراه داشت؛ جشنواره‌ای که قرار است یک رویداد فرهنگی باشد نباید چنین تراژدی‌ها در آن اتفاق بیفتد.

سعیده سادات حسینی از روستای محمدآباد در غرفه شهرستان علی آباد کتول هم به خبرنگار مهر گفت: در غرفه شهرستان علی آبادکتول محصولات جنگلی و ارگانیکی مثل ترشی کندس، آب زرشک و انواع ترشیجات و مرباجات محلی در معرض بازدیدکنندگان قرار گرفته است که تا روز دوم جشنواره استقبال خوبی را شاهد بودیم.

سایه روشن جشنواره پانزدهم اقوام/ نیاز به خدمات بیشتر عیان است

این بانوی علی آبادی برگزاری چنین رویدادهایی را باعث تقویت ارتباط بین اقوام و طوایف مختلف دانست و گفت: ما در بخشی از غرفه علی آباد به ارائه منسوجات محلی مانند چادر شب اقدام کرده ایم که هنر دست زنان و دختران این شهرستان است.

حسینی گفت: در چنین رخدادهایی هنرمندان اقوام مختلف می‌توانند با هم اندیشی و اشتراک نظر زمینه بافت های بهتر و قشنگ‌تر را فراهم کرده و درآمدزایی خوبی حاصل کنند.

حضور در ۶ دوره جشنواره

احمد اسماعیلی، از هنرمندان صنایع دستی آذربایجان هم به خبرنگار مهر گفت: حدود ۶ دوره در جشنواره اقتصاد و فرهنگ اقوام ایران زمین در گلستان شرکت می‌کنم که خوشبختانه مباحث پشتیبانی آن به شکل مطلوبی انجام می‌شود.

سایه روشن جشنواره پانزدهم اقوام/ نیاز به خدمات بیشتر عیان است

وی که در زمینه تولید انواع سماور فعالیت می‌کند، ادامه داد: در بسیاری از نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های کشور حضور داشته‌ام اما مسائلی مانند اسکان و خدمات نمایشگاه در گلستان روند بهتری نسبت به سایر مناطق کشور دارد.

اسماعیلی گفت: معمولاً در دوره‌های گذشته شاهد فروش خوب انواع سماور بوده‌ایم و معمولاً فعالان صنایع دستی به حضور در نمایشگاه‌های گلستان مشتاق هستند.

حضور ۲۳ هزار نفر طی ۲ شب در جشنواره

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان هم به خبرنگاران اظهارکرد: در اولین و دومین شب جشنواره بین المللی فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران زمین، حدود ۲۳ هزار نفر از آن بازدید کردند و مردم بعد از دو سال وقفه به دلیل کرونا، استقبال خوبی داشتند.

سایه روشن جشنواره پانزدهم اقوام/ نیاز به خدمات بیشتر عیان است

یاسر قندهاری افزود: مردم به دنبال شور و نشاط اجتماعی بوده و برپایی چنین جشنواره‌هایی می‌تواند در همدلی بین اقوام اثرگذار باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان هم گفت: در این دوره از جشنواره با هدف پرداختن به اقتصاد و حمایت از صنعتگران صنایع‌دستی و فعالان گردشگری، در کنار معرفی فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها، جنبه اقتصاد اقوام پررنگ‌تر شد.

جوادساوری افزود: هنرمندان صنایع‌دستی ۳۱ استان کشور و همچنین ۲۱ گروه موسیقی سنتی و آیینی از ۹ استان در این جشنواره هنر خود را عرضه می‌کنند.

به گزارش مهر، پانزدهمین دوره این رویداد فرهنگی در بخش‌های صنایع‌دستی، سوغات، موسیقی، گردشگری و بوم‌گردی، سیاه‌چادر و عشایر، روستاهای هدف گردشگری، غذاهای سنتی و بازی‌های بومی و محلی با حضور هنرمندان استان‌های مختلف کشور برنامه‌ریزی‌شده است.

این جشنواره تا ۲۱ آبان ماه به مدت پنج روز، عصرها در کیلومتر پنج جاده گرگان - آق قلا دایر است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ