شرایط تحصیل در مدارس آلمان به چه صورت است؟

اقتصاد ایران: تحصیل در مدارس آلمان به عنوان یکی از برترین سیستم‌های آموزشی در جهان، فرصتی عالی برای دانش‌آموزان خارجی است تا از مزایای متعددی مانند آموزش با کیفیت بالا، تنوع فرهنگی و آینده‌ای روشن‌تر بهره‌مند شوند. کشور آلمان یکی از بهترین نظام‌های آموزشی و پرورشی در اروپا و حتی جهان را دارا است که الگوی کشورهای بسیاری قرار گرفته است.

اخبار شرکتها-  دانش‌آموزان خارجی می‌توانند در مقاطع دبستان و متوسطه در مدارس آلمان مشغول به تحصیل شوند که برای این امر نیاز به پذیرش و ثبت‌نام در مدارس این کشور خواهد بود. هر یک از مدارس آلمان دارای ضوابط و قوانین مشخصی است که می‌تواند با توجه به قوانین ایالاتی که در آن واقع شده‌اند با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشند، پس باید حتما به طور خاص شرایط لازم مدرسه انتخابی خود را بررسی نمایید.

همچنین به طور کلی مدارس آلمان به دو دسته مدارس دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند که علاوه بر شهریه تحصیلی و هزینه‌ها در مواردی دیگر نیز با یکدیگر تفاوت‌های قابل توجهی دارند. باید خاطر نشان کنیم که مدارس بین‌المللی و شبانه‌روزی نیز از جمله مدارس خصوصی هستند که هرکدام امتیازات و ویژگی‌های مختص خود را دارا هستند.

در ادامه همراه با تیم مشاورین آی مهاجرتی شرایط لازم برای ورود به آلمان و تحصیل در این مدارس را شرح خواهیم داد.

شرایط لازم برای تحصیل در مدارس آلمان

شرایط لازم برای تحصیل در آلمان

در ابتدا باید این امر را مدنظر قرار دهید که دانش‌آموزان خارجی و بین‌المللی برای مهاجرت تحصیلی به آلمان و تحصیل در مدارس کشور آلمان در مقاطع ابتدایی و متوسطه فقط قادر به تحصیل در مدارس بین‌المللی شبانه‌روزی هستند، زیرا این مدارس حضانت کامل دانش‌آموزان را بر عهده می‌گیرند و این امر دریافت ویزای تحصیلی دانش‌آموزی را برای آنان مقدور می‌سازد.

البته اگر یک فرد یا خانواده مقیم در آلمان حضانت و قیمی دانش‌آموز را در مدت تحصیل وی در آلمان بر عهده بگیرد، امکان تحصیل در مدارس دولتی نیز برای دانش‌آموز به وجود می‌آید. البته لازم به تذکر است که دانش‌آموزانی که والدین یا یکی از آن‌ها در آلمان مقیم قانونی باشد امکان تحصیل در مدارس دولتی برای وی ممکن می‌شود.

اما به طورکل دانش‌آموزان بین‌المللی که قصد حضور به تنهایی و تحصیل در آلمان و مدارس این کشور را دارند باید برای پذیرش در مدارس شبانه‌روزی اقدام نمایند. پیش از بررسی شرایط لازم به طور خلاصه مقاطع تحصیلی مختلف در آلمان را شرح خواهیم داد:

  • دوره مهد کودک و پیش دبستانی: کودکان از سن 3 تا 5 سالگی را در مهد کودک می‌گذرانند که اختیاری بوده و اجباری نیست و در سن 5 تا 6 سالگی دوره پیش دبستانی را پشت سرگذاشته و آماده ورود به دوره دبستان می‌شوند.
  • دوره دبستان: این دوره شامل 4 سال تحصیلی شده و تا سن 10 سالگی دانش‌آموزان به طول خواهد انجامید و آنان را آماده ورود به دوره متوسطه و دبیرستان می‌کند.
  • دوره متوسطه: این دوره در دبیرستان‌ها برگزار می‌شود و کلاس‌های پنجم تا دوازدهم را شامل می‌شود و تا 17 یا 18 سالگی به طول می‌انجامد. البته در دوره متوسطه مسیرهای مختلفی پیس روی دانش‌آموزان وجود دارد که بدین شرح هستند:
  • Hauptschule: این دوره مختص دانش‌آموزانی است که علاقمند به ورود به دوره‌های فنی و حرفه‌ای بوده و چندان پایه‌های تحصیلی آنان از لحاظ تئوری و علوم نظری قوی نیست. البته پس از این دوره افراد می‌توانند وارد Berufsschule شده و در آن‌جا به تحصیلات تکمیلی مشغول شوند. ضمنا افراد با نمرات تحصیلی بالا و قوی هنوز هم فرصت ورود به دانشگاه را خواهند داشت. (پایه 5 تا 9)
  • Realschule: این دوره برای دانش‌آموزانی است که توانایی و یا قصد شرکت در Gymnasium را ندارند و این دوره سطح پایین‌تری نسبت به Gymnasium دارا است. اما همچنان فرصت ورود به رشته‌های پزشکی و یا اقتصادی را پیش روی افراد قرار می‌دهد. ( پایه 5 تا 10)
  • Gymnasium: این دوره را دوره برتر دبیرستان می‌دانند و برای دانش‌آموزان قوی و مستعد در نظر گرفته شده که قصد ورود به دانشگاه‌های برتر و ممتاز را دارند. در این دوره‌ها دروس بیش‌تر و تخصصی‌تری به دانش‌آموزان تدریس می‌شود.
  • Mittelschule: این دوره در برخی از ایالات آلمان ارائه شده و ترکیبی از دروس Hauptschule و Realschule می‌باشد و پایه‌های 5 تا 10 را در بر می‌گیرد.
  • Gesamtschule: این نوع به مدارس و دوره‌های فشرده مشهور هستند و ترکیبی از 3 دوره اصلی هستند که آن‌ها را نام بردیم.

اما در ادامه باید بگوییم که هر مدرسه می‌تواند شرایط مختص به خود را از متقاضیان درخواست کند، اما شرایط کلی مورد نیاز برای تحصیل در مدارس آلمان بدین شرح هستند:

  • سن: متقاضیان باید از سن کمتر از 18 سال و متناسب با دوره تحصیلی مدنظر برخوردار باشند.
  • مدرک تحصیلی: ارائه آخرین مدرک تحصیلی در دوره ابتدایی یا متوسطه در کشور خود به همراه ریز نمرات لازم است.
  • تسلط به زبان خارجی: به طور کلی زندگی در آلمان نیاز به تسلط زبان آلمانی دارد. حتی اگر در مدارس دو زبانه قصد تحصیل داشته باشید باید به زبان انگلیسی نیز تسلط داشته باشید. ارائه مدرک زبان می‌تواند گواهی معتبری باشد. البته دانش‌آموزان می‌توانند در حین تحصیل خود در دوره‌های آموزش زبان نیز شرکت کنند.

بررسی هزینه‌ها و مدارک لازم برای تحصیل و ثبت‌نام در مدارس آلمانی

مدارک برای مهاجرت تحصیلی به آلمان

به طور کل امر مهاجرت به آلمان به هر روش و هدفی که باشد با هزینه‌هایی همراه خواهد بود، هزینه‌های صدور ویزا، ترجمه مدارک، خرید بیمه درمانی، بلیت پرواز و غیره که این موارد مربوط به اقدامات لازم پیش از رسیدن و ساکن شدن در این کشور است. پس از ساکن شدن در این کشور نیز هزینه‌ها و مخارج زندگی و شهریه تحصیلی پیش روی افراد قرار می‌گیرد.

البته دانش‌آموزان خارجی با اقامت در مدارس شبانه‌روزی محل اقامت و وعده‌های غذایی‌شان توسط مدرسه تامین می‌شود و هزینه آن بر روی شهریه تحصیلی محاسبه می‌شود. اما بازهم دانش آموزان باید مبلغی پول برای سایر موارد و ابعاد زندگی خود همراه داشته باشند که برای هر فرد متفاوت است.

اما بیش‌ترین بخش هزینه‌ها مربوط به شهریه تحصیلی است که در مدارس مختلف متفاوت است و می‌تواند سالانه از 15 هزار یورو تا 50 هزار یورو با توجه به مقطع و مدرسه مختلف را در بر بگیرد. در ادامه شهریه تحصیلی برخی مدارس بین‌المللی آلمان را مشاهده می‌کنید:

  • مدرسه بین‌المللی مونیخ: 19094 تا 25164 یورو
  • مدرسه بین‌المللی فرانکفورت: 27710 تا 29210 یورو
  • مدرسه بین‌المللی دوسلدورف: 20260 تا 26250 یورو
  • مدرسه بین‌المللی برمن: 13700 تا 17800 یورو
  • مدرسه بین‌المللی هانوفر: 15890 تا 19230 یورو

ضمنا باید توجه داشته باشید که هر مدرسه مدارکی را از دانش‌آموزان درخواست می‌کند که بر اساس آن سوابق تحصیلی آنان را مورد سنجش قرار دهد. برای کشورهایی نظیر کشورمان که سیستم آموزشی متفاوتی با آلمان و اتحادیه ‌اروپا دارند، ممکن است یک آزمون تعیین سطح نیز از دانش‌آموز گرفته شود و بر اساس آن پایه تحصیلی وی مشخص گردد.

به همین‌خاطر در برخی از موارد مشاهده شده که دانش‌آموزان مجبور به تحصیل از 1 یا 2 پایه پیش از پایه تحصیلی فعلی خود شده‌اند. به طورکل ارائه مدارک زیر برای پذیرش در تمامی مدارس آلمان مورد نیاز خواهد بود:

  • فرم ثبت‌نام تکمیل شده
  • گذرنامه معتبر
  • گواهی تولد و شناسنامه
  • سوابق تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • گواهی مهارت زبان آلمانی یا انگلیسی (در صورت نیاز)
  • گواهی اثبات تمکن مالی
  • گواهی سلامت پزشکی
  • عکس پرسنلی

باید خاطرنشان کنیم که باتوجه به شرایط متفاوت متقاضیان و همچنین ضوابط متفاوت مراکز آموزشی شاید مدارکی اضافه یا متفاوت نیز از افراد درخواست شود، به همین‌خاطر حتما این موضوع را طبق مرکز تحصیلی مدنظرتان بررسی نمایید. همچنین تمامی مدارک باید به طور رسمی به زبان آلمانی ترجمه شده و ارائه شوند.

در انتها لازم به ذکر است که اگر نیاز به کسب اطلاعاتی بیش‌تر در این‌باره و یا شناخت مدارسی خاص در آلمان دارید، حتما با مراجعه به سایت آی مهاجرتی و تماس با مشاورین آی مهاجرتی در دفاتر غرب و مرکزی تهران و یا دفتر شیراز، سوالات خود را مطرح نمایید تا توسط تیم باتجربه ما مورد بررسی قرار بگیرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ