ورود محصولات دانش بنیان ایرانی به بازار ازبکستان

اقتصاد ایران: همزمان با هفته نوآوری ازبکستان، این کشور میزبان محصولات دانش‌بنیان و خلاق ایران‌ساخت می شود تا فرصتی مناسب برای صادرات محصولات فناورانه و نوآورانه به بازار همسایه شمال‌شرقی ایران مهیا شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،هیأتی تجاری و فناوری متشکل از شرکت‌های دانش بنیان و خلاق عرصه‌های مختلف فناورانه به کشور ازبکستان اعزام می‌شوند تا از این طریق مسیر ورود محصولات دانش بنیان ایرانی به این بازار بزرگ تسهیل شود.

ایران و ازبکستان از جمله کشورهای آسیای مرکزی محسوب می‌شوند و همین همجواری و هم نشینی آنها در این منطقه راهبردی می‌تواند بهترین فرصت و بهانه برای توسعه روابط علمی و فناورانه میان آنها باشد. ایران می‌تواند با تکیه بر اولویت سیاست همسایگی با استفاده از ظرفیت‌ های جغرافیایی، اقتصادی و فرهنگی خود تلاش ‏ کند کارآمدی همکاری با این منطقه مهم و کشورهای آن را ارتقا دهد. یکی از این گام‌ها هم اتصال زیست بوم فناوری و نوآوری به بازار این منطقه و استفاده از مزیت‌های اقتصادی و فرهنگی دو کشور برای توسعه روابط است.

بر همین اساس با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری، ۲۵ مهرماه سال ۱۴۰۱ تیمی از شرکت‌های دانش بنیان و خلاق حوزه‌های «کشاورزی و دامپروری»، «حمل و نقل و لجستیک»، «ماشین الات و تجهیزات صنعتی»، «دارو و تجهیزات پزشکی»، «صنایع غذایی»، «انرژی (خورشیدی، بادی و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر)»، «مالی و سرمایه‌گذاری» و «نساجی» در هفته نوآوری ازبکستان به این کشور سفر می‌کنند و با برپایی پاویون ملی ایران در این کشور؛ زمینه ساز توسعه روابط میان دو کشور خواهند شد.

این سفر برای شرکت‌ها مزایایی چون حضور در نشست‌های رودررو با شرکت‌های فناور، فعالان علمی و فناورانه و سرمایه گذاران و تجار ازبکستانی دارد و آنها می‌توانند توانمندی‌ها و ظرفیت‌های دانشی و تخصصی خود را به این کشور منتقل کنند.

امضای موافقتنامه چند جانبه همکاری‌های فناوری بین کشور ایران و ازبکستان که به نمایندگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت توسعه نوآوری ازبکستان که چندی پیش با حضور رئیس دولت سیزدهم در این کشور رقم خورد هم خود گویای اهمیت راهبردی تقویت روابط میان دو کشور است.

در این توافقنامه‌ها دو کشور متعهد به اجرای پروژه‌های مشترک فناوری توسعه صادرات محصولات دانش بنیان ایران به ازبکستان و نیز توسعه سرمایه گذاری مشترک در حوزه تولید محصولات فناورانه و نوآورانه شدند. با توجه به تاکید دو رئیس جمهوری مبنی بر اولویت همکاری‌های نوآورانه و فناورانه بین دو کشور پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک شاهد افزایش سطح صادرات و تجارت محصولات نوآورانه و فناورانه بین دو کشور باشیم.

اعزام هیأت تجاری به این کشور نیز در ادامه همین تأکیدات و تلاشی است برای تحقق و امتداد همکاری‌های علمی و فناورانه میان دو کشور. علاقه مندان تا ۱۴ مهرماه برای ثبت نام و اعلام حضور در این سفر فرصت دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس اینترنتی www.cistc.ir مراجعه کنید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ