تولید هزار و ۲۰۰ قلم محصول نانویی در ۱۸ حوزه صنعت

اقتصاد ایران: ‌ دبیر ستاد توسعه فناوری نانو از تولید هزار و ۲۰۰ قلم محصول نانویی در ۱۸ حوزه صنعت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، دکتر سعید سرکار در حاشیه افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه ایران نانو در جمع خبرنگاران عنوان کرد: محصولات ارائه شده در این نمایشگاه برای آشنا کردن بخش‌های مختلف کشور با توانمندی‌های داخلی است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو ادامه داد: پیش بینی شده هیأت‌های تجاری از ۱۰ کشور در این نمایشگاه با هدف آشنا شدن با دستاوردها فناورانه حوزه نانو به ایران حضور می‌یابند.

سرکار با اشاره به کشورهای علاقمند به حضور در نمایشگاه نانو ادامه داد: این هیأت‌های تجاری از کشورهای برونئی، هند، مکزیک، روسیه، اندونزی هستند.

وی گفت: امیدواریم هیأت‌های تجاری با شرکت‌های ایرانی برای توسعه صادرات کشورمان به توافق برسند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به جایگاه ایران در تولید علم خاطرنشان کرد: ایران در سالهای اخیر در میان کشورهای منطقه و اسلامی در زمینه تولید علم نانو رتبه اول و در دنیا بعد ازکشورهای چین، هند و آمریکا قرار دارد. همه کشورهای اروپایی، ژاپن و کره جنوبی در زمینه نانو بعد از ایران قرار گرفته اند.

وی افزود: ایران در بخش توسعه علمی متوقف نشده و علم تبدیل به تکنولوژی و فناوری و سپس تبدیل آن به محصول را دارد.

به گفته وی در حال حاضر بالغ بر هزار و ۲۰۰ قلم محصول مبتنی بر نانو در ۱۸ حوزه صنعتی تولید شده که تأثیر شگرفی در به روز کردن و توانمندسازی صنایع گذاشته است؛ ما قابلیت رقابت پذیری این محصولات را از نظر کیفیت و قیمت ارتقا داده ایم به طوری که اقتصاد و فروش محصولات نانو در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: این حوزه طی چند سال اخیر رشد صد درصدی داشته که این موضوع رو به ازدیاد است.

وی تصریح کرد: آنچه که در دنیا رتبه بندی می‌شود حوزه‌های علمی مبتنی بر مقالات isi است ولی در حوزه کاربردی تعداد ثبت پنت ها مطرح می‌شود که ایران در زمینه ثبت پنت معتبر بین المللی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه من مطمئنم ایران از نظر تنوع فناوری، محصول و تعداد تجاری سازی شده‌ها جزو ۵ کشور دنیا قرار دارد گفت: بر اساس آخرین آمار، مالیات بر ارزش افزوده فروش ۱۹ هزار میلیارد تومانی محصولات نانو بالغ بر هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان شده که این به خزانه دولت واریز شده است. این در حالی است که بودجه ستاد نانو یک دهم این مقدار هم نیست.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو ادامه داد: در واقع رقمی که از فروش محصولات نانویی به حساب دولت واریز می‌شود یک دهم آن به ستاد توسعه فناوری نانو برای حمایت از دانش بنیان‌های این حوزه اختصاص نمی‌یابد. امیدواریم که یک نگرش حمایتی ویژه ای در این خصوص اتفاق بیافتد.

سرکار ادامه داد: خوشبختانه در این دولت کمبودهایی که در دولت قبل رخ داده بود و شوک بودجه‌ای که به ستاد نانو وارد شد تا حدی جبران شده؛ امیدواریم که مجدداً جهش بزرگی در زمینه بودجه نانو در این دولت شاهد باشیم.

به گفته وی، کره جنوبی، استرالیا، چین، اندونزی، مالزی، کشورهای منطقه، روسیه و کشورهای اروپایی همچون آلمان، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، آمریکا، کانادا و کشورهای آمریکای لاتین از جمله مقاصد صادراتی فناوری نانو محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه تاکنون محصولات نانو به ۴۵ کشور صادر شده که این کشورها تنها کشورهای جهان سوم نیستند گفت: انتظار می‌رود با برداشته شدن تحریم‌های صادراتی، صادرات محصولات نانوی به ۱۰ برابر ارتقا یابد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ