خسارات‌ میلیاردی به شهرها را چه کسی جبران می‌کند؟

اقتصاد ایران: طی آشوب های اخیر در سطح شهر تهران صدها میلیارد تومان به اموال عمومی و خدماتی شهری آسیب وارد شده است، این خسارات را چه کسی باید پرداخت کند؟

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، چند روزی است که تهران و بسیاری از شهرهای کشورمان به بهانه فوت مهسا امینی دختر ۲۲ساله‌ای بود که ۲۲ شهریورماه از سوی نیروهای گشت ارشاد بازداشت و پس از دستگیری و هدایت به یکی از مقرهای پلیس تهران و انتقال به بیمارستان درگذشت دچار التهاب شده است. عده‌ای سودجو و اخلال‌گر از ناراحتی و مطالبه‌گری مردم برای روشن شدن علت مرگ امینی خیابان‌های شهر را به صحنه جنگ تبدیل کرده‌اند و به اموال عمومی صدمه وارد می‌کنند.

خسارت ۱۵ میلیارد تومانی به تجهیزات سازمان آتش‌نشانی

تهران به عنوان پایتخت و کانون این التهابات هم دچار خساراتی شده است، قدرت‌الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران در جریان گفت و گویی اعلام کرده است، ۲۵ دستگاه خودروی سبک و سنگین آتش نشانی و ۴ ایستگاه دچار خسارت‌های کلی و جزئی شده است.

به گفته وی یک دستگاه خودروی حریق سنگین که در حال مأموریت در رسیدن به حریق یک واحد مسکونی بود مورد هجوم قرار گرفت که دستگاه واژگون و بعد هم به آتش کشیده شد.

محمدی از خسارت ۱۵ میلیارد تومانی به تجهیزات سازمان آتش‌نشانی خبر داد و گفته است: 4 آتش‌نشان در حین عملیات در درگیری‌ها دچار مصدومیت شده و به بیمارستان اعزام شدند.

این بار هم مثل اغتشاشات گذشته، مخازن زباله شهری تبدیل به مخازن آتش شدند و خساراتی به این اموال عمومی شهر نیز وارد شد.

حدود ۵۰۰ مخزن زباله شهری خسارت دیدند

طبق اطلاعاتی که خبرنگار فارس کسب کرده است تاکنون به حدود ۵۰۰ مخزن زباله شهری خسارت وارد شده که طبق برآوردهای اولیه حدود ۲ تا ۳ میلیون تومان هزینه بازسازی آنهاست.

قرار بود سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در مخازن تفکیک زباله، دارای مالک، پوشش و غیر قابل دسترس را  تا پایان سال ۱۴۰۰ جایگزین مخازن فعلی کند تا علاوه بر چالش زباله دزدی تبدیل به وسیله ای برای اخلالگری در روزهایی مشابه روزهای کنونی نشود.

چرا مخازن تغییر نمی کنند؟

صدرالدین علیپور مدیرعامل سابق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران خردادماه سال گذشته اعلام کرده بود که این روند به کندی پیش می‌رود چرا که لازمه اجرای آن آموزش فرهنگ تفکیک زباله، قرار دادن زباله در مخازن مخصوص و تغییر مخازن است و نمی‌توان در کوتاه مدت عادت ۱۵ ساله مردم را در این زمینه متحول کرد.

افزون بر این یک ماشین جمع آوری پسماند نیز مورد حمله اغتشاشگران قرار گرفته که حدود ۱۰ میلیون تومان خسارت دیده است.

از حمله به بنرهای فرهنگی تا پاکبان و نیروی آتش نشانی

علاوه بر آسیب هایی که اخلاگران به اموال عمومی وارد کرده اند، یک پاکبان و چند آتش نشان نیز در جریان این اغتشاشات مورد حمله اخلاگران قرار گفته و آسیب دیده است.

تابلوهایی که از سوی سازمان زیبا سازی نیز به مناسب های مختلف زینت بخش شهر بودند هم از این حملات در امان نمانده اند و بسیاری از بنرهای فرهنگی شهر به آتش کشیده شده است.

۴۳ دستگاه اتوبوس شهرداری در آشوب‌های اخیر به همراه ۵۴ ایستگاه اتوبوس آسیب دید

علیرضا زاکانی شهردار تهران امروز گفته است ۴۳ دستگاه اتوبوس شهرداری  در آشوب‌های اخیر به همراه ۵۴ ایستگاه اتوبوس آسیب دیده اما خوشبختانه ایستگاه‌های مترو با کار جدی که انجام شده است مصون ماندند.

حال سوال اینجاست که خسارات چند میلیاردی به شهری که بعد از دوره  کرونا و تحریم‌های ظالمانه با چالش‌های درآمدی مواجه بوده در تامین بسیاری از امکانات بخصوص حمل و نقل عمومی با کمبودهای مالی مواجه است را چه کسی در این آشفتگی‌ها جبران می کند؟  آیا نباید این خسارت را آشوبگران و اخلاگران نظم عمومی این روزها پرداخت کنند ؟

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ