حساب بانکی تجاری مشمول مالیات شد؛

۱۰۰ تراکنش ماهانه با جابجایی ۳۵ میلیون تومان

اقتصاد ایران: قائم مقام بانک مرکزی گفت: چنانچه یک حساب بانکی بیش از ۱۰۰ تراکنش در ماه داشته باشد و ۳۵ میلیون تومان جابجا شود، تراکنش تجاری تلقی می‌شود و باید مالیات پرداخت کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، اصغر ابوالحسنی قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به با ابلاغ دستورالعمل ناظر بر حساب سپرده تجاری و خدمات بانکی مرتبط از سوی بانک مرکزی برای اجرا به بانک ها گفت: طبق مصوبه شورای پول و اعتبار چنانچه حسابی بیش از 100 تراکنش در ماه داشته باشد و 35 میلیون تومان در تراکنش‌ ها جابجا شود، تراکنش تجاری تلقی می‌شود. ابتدا پیامک برای افراد ارسال می‌شود و چنانچه فرد مدعی شود کار تجاری انجام نمی‌دهد و به اشتباه جزو حساب‌های تجاری شناسایی شده می‌تواند مدارک مربوطه را به سازمان مالیاتی ارائه کند و مسئله حل می‌شود.

وی افزود: ارسال پیامک حساب‌های تجاری و غیرتجاری به افراد از ابتدای مهر شروع می‌شود و نه تنها شناسایی حساب‌های تجاری خللی در فعالیت افراد ایجاد نمی‌کند بلکه برای موارد مشوقی نیز در نظر گرفته شده است.

ابوذر سروش معاون نظارت بانک مرکزی هم در این باره گفت: هدف بانک مرکزی از تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری ایجاد شفافیت در اقتصاد است و صاحبان حساب‌های تجاری دیگر لازم نیست تا برای نقل و انتقالات بیش از 200 میلیون تومان به بانک مستند ارائه کنند بلکه بانک‌ها فقط برای نقل و انتقالات بالاتر از مبلغ یک میلیارد تومان باید از این اشخاص مستندات مطالبه کنند. مشوق‌های دیگری نیز برای صاحبان حساب‌های تجاری در نظر گرفته شده که امید است با اعمال آنها گام مثبتی در تسهیل مبادلات تجاری برداشته شود.

وی افزود: افراد می‌توانند با مراجعه به درگاه‌های تعیین شده توسط سازمان مالیاتی، شماره حساب یا حساب‌های تجاری را اعلام کنند و پس از اظهار مودیان، سازمان مالیاتی صحت اطلاعات حساب و تعلق آن به مودی را از سامانه سیاح بانک مرکزی استعلام می‌کند و در صورت تایید، مراتب بصورت سیستمی به بانک مرکزی اعلام می‌شود. بانک مرکزی شماره حساب دریافتی را بصورت سیستمی به بانک عامل برای تغییر وضعیت به حساب تجاری، اعلام می‌کند و همه حساب‌های اعلامی از سوی سازمان مالیاتی به استثنای حساب‌های اشخاص خارجی دارای کسب و کار که مجوز کار یا سرمایه‌ گذاری از مراجع ذی‌صلاح دریافت کردند تجاری می‌شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: در روش دوم، افراد می‌توانند به بانک‌های عامل مراجعه و اطلاعات حساب‌هایی که می‌خواهند به حساب تجاری تبدیل شود اعلام کنند. در این حالت صاحبان کسب و کار باید شماره پرونده مالیاتی را نیز به متصدیان بانکی اعلام کنند. بانک عامل پس از ارسال سیستمی اطلاعات به سازمان مالیاتی از مسیری که بانک مرکزی دارد و دریافت تاییدیه از آن سازمان می‌تواند حساب معرفی شده را تجاری کند.

به گفته سروش ، بانک مرکزی برای صاحبان حساب‌های تجاری، آستانه روزانه نقل و انتقالات غیر حضوری را به 500 میلیون تومان و ماهانه 3 میلیارد تومان افزایش داد. علاوه بر آن از آنجایی که ابزار چک در کسب و کار‌های اشخاص کاربرد زیادی دارد. حد نصاب بازگشت چک‌های قبلی یا ثبت صدور و تأیید چک‌ها در سامانه صیاد برای صدور و اعطای دسته چک جدید که برای عموم مردم 80 درصد در نظر گرفته شده بود برای صاحبان حساب‌های تجاری به 60 درصد کاهش یافته است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ