چگونه باید از فرش مراقبت کنیم؟ +عکس

اقتصاد ایران: فرش زیبا و تمیز، از اولین چیزهایی است که پس از ورود به خانه به چشم می‌آید. فرش زیبا باعث می‌شود خانه شیک‌تر به نظر برسد. فرش ایرانی قیمت زیادی دارد و در دنیا به‌نوعی کالای لوکس است؛ بااین‌حال این کالا در خانۀ هر ایرانی وجود دارد. در این مقاله در مورد مراقبت از فرش و روش‌های آن توضیح می‌دهیم.

اخبار شرکت ها - مراقبت کردن از فرش اگر به‌صورت اصولی انجام شود باعث افزایش طول عمر آن می‌شود. در این صورت، فرش‌بافت اولیه و زیبایی خود را از دست نمی‌دهد. اگر دوست دارید عمر فرش‌هایتان را افزایش دهید و مشتاق هستید بدانید چگونه از فرش مراقبت کنیم؟ خواندن این مقاله را از دست ندهید.

حفاظت از بافت فرش

بافت فرش محکم است و دیر از بین می‌رود. بااین‌حال اگر مراقبت از فرش را به‌خوبی انجام ندهیم ممکن است درخشش و زیبایی و سلامت فرش به خطر بیفتد. برای حفظ سلامت بافت فرش توصیه می‌کنیم از برخورد نوک‌تیز مبلمان، میز و سایر اثاثیۀ نوک‌تیز روی فرش جلوگیری کنید.

سعی کنید طراحی داخلی خانه‌تان به‌گونه‌ای باشد که اشیای لبه تیز و برنده مستقیماً روی فرش قرار نگیرند. بهتر است مبلمان را دورتادور فرش بچینید؛ به‌این‌ترتیب، ظاهری شکیل‌تر هم به خانه می‌دهید. همچنین توصیه می‌شود از قراردادن وسایل متحرک از جمله کالسکه، جاروبرقی و ... روی فرش اجتناب کنید.

پاکیزگی فرش به حفظ درخشش آن کمک می‌کند.

کفش پاشنه‌دار ممنوع!

در برخی کشورها راه‌رفتن با کفش در خانه کاملاً عادی است. اما در بیشتر خانه‌های کشور ما، ساکنان پیش از ورود به خانه کفش‌های خود را درمی‌آورند. اگر می‌خواهید فرش‌هایتان زیبایی و درخشش خود را از دست ندهند بهتر است با کفش روی آن‌ها راه نروید. این نکته بیشتر در مورد کفش‌های تیز یا کثیف است، بااین‌حال حتی دمپایی هم می‌تواند به بافت فرش‌های شکننده آسیب بزند.

اگر بدون کفش روی فرش راه نروید فرش‌ها عمر طولانی تری خواهند داشت. در این صورت فرش‌هایتان هم درخشش بیشتری دارند و هم میزبان میکروب‌ها و باکتری‌های کمتری خواهند بود! بهتر است از ساکنان خانه بخواهید از راه‌رفتن روی فرش با کفش‌های پاشنه‌دار یا کثیف (یا هر نوع کفشی) خودداری کنند.

شستشوی منظم فرش باعث حفظ درخشش و زیبایی آن می‌شود.

لک و آلودگی را سریع پاک کنید.

بهترین راه برای جلوگیری از نفوذ لک به بافت فرش، پاک‌سازی سریع است. سعی کنید به‌محض اینکه لک روی فرش افتاد آن را با آب شستشو دهید. می‌توانید از پاک‌کننده‌های مخصوص (شامپو یا اسپری فرش) نیز استفاده کنید. پاک‌کردن برخی لک‌ها شگرد مخصوص دارد. برای آگاهی از این شگردها به‌راحتی می‌توانید از جستجو در اینترنت کمک بگیرید.

برای پاک‌کردن لکه‌ها هرگز از برس‌های تیز یا فرچه‌هایی که رشته‌های فلزی دارند استفاده نکنید. استفاده از ابزارهای تیز و سخت می‌تواند به فرش آسیب بزند. فراموش نکنید حتی یک بریدگی و زخم جزئی هم در زیبایی فرش اثر منفی دارد. اگر لک پاک نمی‌شود و ممکن است به فرش آسیب بزنید بهتر است از یک قالیشویی کمک بگیرید.

یکی از دلایلی که از زیبایی و درخشندگی فرش می‌کاهد، گردوغبار است. برای حل این مشکل لازم است فرش‌ها را به‌صورت منظم با جاروبرقی جارو کنید. حداقل هفته‌ای یک‌بار تمام فرش را با ریشه‌های آن جارو کنید. این مسئله در مناطقی که آب‌وهوای کویری دارند مهم‌تر است. برای جارو کردن فرش، فشارهای خیلی قویی جاروبرقی لازم نیست و بهتر است فرش‌ها را با فشار متوسط جارو کنید.

جارو کردن فرش باید با فشار متوسط انجام شود.

دور از نور مستقیم نگهداری شود!

نور خورشید می‌تواند به رنگ‌های فرش آسیب بزند. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب‌وهوای گرم و خشک و آفتاب‌های طولانی و تیز دارد توصیه می‌کنیم فرش‌های خود را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. نور مستقیم خورشید از درخشش و کیفیت رنگ‌های فرش می‌کاهد. توجه به این نکته در طراحی دکوراسیون و فضای داخلی خانه حائز اهمیت است.

شستشوی اصولی، راز حفظ طول عمر فرش

حتماً توجه کرده‌اید که وقتی فرش‌های شسته شده را باز می‌کنید چقدر نو به نظر می‌رسند! شستشوی منظم فرش نه‌تنها زیبایی و درخشش فرش را زیادتر می‌کند، بلکه با زدودن آلودگی‌ها از نظر بهداشتی هم توصیۀ مهمی است. البته لازم است کار شستشو را با رعایت نکات مهم انجام دهید.

برای شستن فرش از مواد درجه یک و مناسب استفاده کنید. اگر سلامت فرش برایتان مهم است آن را  با هر نوع شوینده‌ای که در دسترستان است نشویید! هر فرشی باتوجه‌به بافت و رنگی که دارد نوع خاصی از شوینده را لازم دارد.

پس از اتمام شستشو لازم است فرش را با نور کافی و هوای آزاد خشک کنید. تماس با نور شدید آفتاب یا هوای آلوده باعث خرابی بافت و رنگ فرش می‌شود؛ به همین دلیل لازم است پیش از شستشو به فکر خشک‌شدن فرش باشید و مکان مناسبی را  برای این کار در نظر بگیرید.

چرا باید فرش را به قالیشویی‌های تخصصی سپرد؟

در برخی موارد می‌توان فرش را در منزل شستشو داد. اما اگر فرش ارزش بالایی داشته باشد بهتر است شستشوی آن را به یک قالیشویی بسپارید. فرش‌هایی که در کشور ما استفاده می‌شوند معمولاً ارزش زیادی دارند؛ به همین دلیل بهتر است برای شستشوی آن‌ها از یک مرکز تخصصی کمک بگیرید.

قالیشویی‌های تخصصی از تکنیک‌های شستشوی تخصصی استفاده می‌کنند. این مراکز از مواد متناسب با هر فرشی به‌تناسب با بافت و رنگ فرش استفاده می‌کنند. استفاده از شویندۀ مناسب در شستشوی فرش اهمیت زیادی دارد و این نکته در قالیشویی‌های تخصصی به‌صورت حرفه‌ای موردنظر قرار می‌گیرد.

شستن فرش اگر به‌صورت اصولی انجام نشود به‌سلامت آن آسیب می‌زند. استفاده از شوینده‌های نامرغوب، روش‌های نادرست و ابزار نامناسب از زیبایی و کیفیت فرش می‌کاهد. اگر سلامت فرش برایتان اهمیت دارد توصیه می‌کنیم شستن آن را به یک مرکز قالیشویی معتبر  بسپارید. اگر ساکن قم هستید می‌توانید از خدمات قالیشویی قم (سرای ایرانی) استفاده کنید. این مرکز آمادۀ ارائۀ خدمات حرفه‌ای مراقبت از فرش با بالاترین کیفیت به شما عزیزان است.

قالیشویی سرای ایرانی

قالیشویی سرای ایرانی در استان قم قرار دارد و به ارائۀ خدمات شستشو و مراقبت از فرش و شستشوی انواع مبلمان، تشک، تخت و ... می‌پردازد. شستشوی فرش در سرای ایرانی با تجهیزات درجه یک و به‌صورت اصولی انجام می‌شود. شما می‌توانید جهت دریافت خدمات قالیشویی با بالاترین کیفیت از طریق سایت ما با بهترین قالیشویی قم در ارتباط باشید.

جمع‌بندی

مراقبت از فرش اصولی دارد که اگر به آن توجه شود می‌توان عمر و زیبایی فرش را افزایش داد. از مهم‌ترین این اصول می‌توان به حفظ بافت، جلوگیری از تماس با نور شدید، پاک‌سازی و شستشوی به‌موقع فرش اشاره کرد. توصیه می‌کنیم شستشو و پاک‌سازی فرش را به مراکز تخصصی بسپارید. قالیشویی سرای ایرانی آمادۀ ارائۀ انواع خدمات مراقبت از فرش و شستشوی فرش، تخت، مبلمان و ... با قیمت و کیفیت مناسب به ساکنان استان قم است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ