اقتصاد آذربایجان بر چه پایه هایی استوار است؟

اقتصاد ایران: کشور آذربایجان طی سال‌های اخیر یکی از جمله کشورهایی بوده است که نامش از منظر اقتصادی در جهان بیش از گذشته بر سر زبان ها افتاده و نظر بسیاری از اقتصاد دانان و افرادی که به دنبال سرمایه گذاری های متنوع در کشورهای مختلف هستند را به خود جلب کرده است.

اخبار شرکت ها -  کشور آذربایجان طی سال‌های اخیر یکی از جمله کشورهایی بوده است که نامش از منظر اقتصادی در جهان بیش از گذشته بر سر زبان ها افتاده و نظر بسیاری از اقتصاد دانان و افرادی که به دنبال سرمایه گذاری های متنوع در کشورهای مختلف هستند را به خود جلب کرده است. در ادامه قصد داریم تا در خصوص اقتصاد آذربایجان صحبت کنیم و بگوییم که اقتصاد این کشور بر چه پایه هایی استوار است، از این رو پیشنهاد میکنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

جمهوری آذربایجان در یک نگاه

یکی از جمله ویژگی هایی که کشور آذربایجان را نسبت به سایر کشورهی تازه استقلال یافته اطرافش خاص تر می کند بهره برداری از منابع نفتی و سرمایه گذاری در بخش های مختلف در این کشور است. پس از آنکه خط لوله بانکو-تفلیس-جیهان تکمیل شد، شاهد رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه اول سال 2007 به میزان 41.7 درصد و کسب رتبه نخست جهان در این خصوص بودیم.

این کشور که از جنگ قره باغ خسارت های بسیاری را متحمل شد مجبور شد تا یک سری سیاست های آزادسازی قیمت ها و خصوصی کردن بخشی از موارد اصلی کشور را در دستور کار قرار دهد که همین امر سبب افزایش تورم و کاهش نرخ توان خرید مردم شد.

در این بین این کشور برای ثبات بخشیدن به اوضاع اقتصادی از کمک های صندوق بین المللی پول استفاده کرد و طی دو برنامه اقتصادی توانست تورم 411 درصدی این کشور در سال 1995 را به 20 درصد در سال 1996، 3.7 درصد در سال 1997، صفر درصد در سال 1998 و منفی 5 درصد در نیمه نخست سال 2000 رساند.

برنامه های مختلف گسترش و رشد در بخش های گسترده در این کشور در حال انجام است که در ادامه به بخشی از مهمترین آنها خواهیم پرداخت.

شرکت کارگو

کشاورزی

کشور آذربایجان تولیدکننده مواد کشاورزی مختلفی نظیر غلات، پنبه، توتون، سیب زمینی، میوه ها، سبزی ها و چای است و همین امر سبب شده است تا بسیاری از بازرگانان با تمرکز بر روی محصولات این کشور نسبت تصمیم به صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان به سایر کشورها از جمله ایران نمایند. چالش های ارسال بار از آذربایجان یکی از مواردی است که بسیاری از بازرگانان قطعا با آن رو به رو خواهند شد، در این بین روش های مختلفی در نظر گرفته شده است تا بازرگانان و همچنین افرادی که قصد ارسال بار از آذربایجان را دارند بتوانند در سریع ترین زمان با کمترین چالش و هزینه نسبت به این کار اقدام کنند.

مدت زمانی است که کشور آذربایجان با وجود زمینه های مساعد کشاورزی که در این کشور وجود دارد اما مجبور به واردات سالیانه 400 میلیون دلار مواد غذایی است و این امر نیز خود میتواند فرصتی را برای بازرگانان پدید آورده است تا با صادرات به آذربایجان بتوانند از فرصت های پیش آمده در این کشور استفاده کنند.

کارگو یکی از جمله روش هایی است که بازرگانان میتوانند برای ارسال بارهای خود به کشورهای مختلف از آن استفاده کنند. در صورتی که قصد دارید به آذربایجان باری را ارسال کنید یا از این کشور به ایران صادراتی انجام دهید میتوانید از این خدمت بین المللی که توسط بسیاری از شرکت ها که تحت عنوان شرکت کارگو فعالیت میکنند نیز استفاده نمایید.

صنعت آذربایجان

صنعت

در بخش صنعت آذربایجان حرف های بسیاری در جهان برای گفتن دارد، این کشور در زمینه استخراج نفت خام و گاز طبیعی، تولید فراورده های نفتی، صنایع فلزی، ماشین آلات، استخراج سنگ آهن، تولید سیمان، مواد شیمیایی و پتروشیمی و منسوجات نیز فعال بوده و حتی بسیاری از این محصولات را به سایر کشورها صادر میکند.

تاریخ اقتصادی آذربایجان در یک نگاه

در سال 1993 جمهوری آذربایجان از حوزه پولی روبل خارج و از اول مارس 1994 میلادی واحد پولی منات به عنوان واحد پول ملی این کشور به رسمیت شناخت شد. در اصلاحات اقتصادی که در سال 1995 در آذربایجان رخ داد سیستم تک نرخی ارز به اجرا درامد و با حمایت صندوق بین المللی پول نرخ تورم این کشور به صورت مرتبه ای از 1664 درصد در سال 1994 به 19.8 درصد در سال 1996 کاهش یافت.

در سال 2008 جمهوری آذربایجان با موفقیت های بسیاری که در زمینه اجرای برنامه های اصلاحیه اقتصادی به دست آورد توانست رتبه نخست اصلاحات اقتصادی جهان را از آن خود کند. در سال 2009 نیز این کشور از رتبه 97 جهانی در سال 2008 به رتبه 33 جهانی دست یافت.

اقتصاد آذربایجان

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ