رئیس اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد:

یک و نیم میلیارد دلار هدررفت گاز طبیعی درایران

اقتصاد ایران: رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: روزانه ۴۷.۵ میلیون مترمکعب گاز در کشور هدر می‌رود که اگر قیمت هر متر مکعب گاز را ۹ سنت در نظر بگیریم سالانه حدود ۱.۵ میلیارد دلار ارزش هدر رفت این ذخایر است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،‌ مسعود خوانساری در سی و هفتمین جلسه هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: بر اساس گزارش بانک جهانی در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱، ایران مقام نخست هدررفت گاز از میادین نفت و گاز خود را در میان کشور‌های نفت خیز جهان داشته است طوری که از ۱۱.۱ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۱۲ به ۱۷.۴ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۲۱ رسیده است که نشان از ۲.۵ برابر شدن تولید گاز خام کشور دارد ضمن اینکه در این مدت تولید گاز در کشور از ۲۸۰ میلیون متر مکعب در روز در سال ۱۳۹۲ به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده این هدررفت مربوط به گاز‌های همراه نفت است افزود: امیدوارم با اقداماتی که وزارت نفت انجام می‌دهد و گسترش فعالیت‌ها شاهد روزی باشیم که این هدر رفت به کمترین میزان ممکن برسد و حتی صفر شود.

رئیس اتاق تهران گفت: بانک جهانی باتوجه به بحران انرژی که بعد از جنگ روسیه و اوکراین به وجود آمده، میزان هدر رفت گاز طبیعی در میادین نفت و گاز جهان را بررسی کرده است که نشان می‌دهد در ۱۰ سال گذشته در کاهش میزان هدر رفت گاز در میادین نفت و گاز جهانی پیشرفت چندانی حاصل نشده است.

خوانساری افزود: براساس این گزارش در یک دهه گذشته سالانه ۱۴۴ میلیارد متر مکعب گاز هدر رفته است که با این میزان انرژی گاز می‌توان ۱۸۰۰ میلیون مگاوات ساعت برق تولید کرد که معادل دو سوم برق تولیدی در کل اتحادیه اروپا است.

رئیس اتاق تهران با استناد به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره تولیدات صنعتی و معدنی شرکت‌های بورسی گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس وضع بخش حقیقی اقتصاد ایران در بخش صنعت و معدن در تیرماه را منتشر کرده که نشان می‌دهد شاخص‌های تولید و فروش ۳۲۰ شرکت صنعتی و معدنی، تیر امسال در مقایسه خرداد امسال با کاهش رو به رو شده اند که یکی از مهم‌ترین دلایل آن قطعی برق صنایع عنوان شده است. متاسفانه میزان عرضه و تقاضا در صنعت برق کشور متناسب و متوازن نیست و هرساله شاهد قطعی برق صنایع هستیم که امسال هم دوباره این اتفاق رخ داده و گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مبین این موضوع و صدمات آن به اقتصاد کشور است.

وی همچنین به گزارش اخیر شاخص جهانی سفر و گردشگری که از سوی مجمع جهانی اقتصاد تهیه شده هم اشاره کرد و گفت:شاخص کل گردشگری جهان در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ با بهبود جزیی یک دهم درصدی مواجه شده است. در بازه زمانی مورد بررسی تنها ۳۹ کشور از ۱۱۷ کشور مورد بررسی، بهبود امتیاز شاخص گردشگری را تجربه کرده اند که از جمله این کشور‌ها عربستان سعودی با رشد ۲.۳ درصد افزایش گردشگری بوده و باعث شده رتبه این کشور در بین کشور‌های گردشگرپذیر جهان از ۴۳ به ۳۳ بهبود پیدا کند.

خوانساری گفت: بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، عربستان، پیش بینی کرده با سرمایه گذاری یک تریلیون دلاری در صنعت گردشگری تا سال ۲۰۳۰ شاهد جذب حدود ۱۰۰ میلیون گردشگر خارجی به کشورش باشد. آمار قابل توجه دیگر در گزارش مجمع جهانی اقتصاد مربوط به ترکیه است؛ این کشور در نیمه نخست ۲۰۲۲ میزبان حدود ۱۶.۴ میلیون گردشگرخارجی بوده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ تقریبا ۲.۹ برابر شده و نکته جالب توجه این است که یک میلیون ایرانی در این مدت به ترکیه سفر کرده اند که افزایش تعداد آن‌ها در مقایسه با مشابه بسیار چشم گیر بوده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ