یادداشت/

جام جهانی و فرصت ایجاد گردشگری پایدار

اقتصاد ایران: در حالی که کمتر از چهارماه به آغاز بزرگترین رویداد فوتبالی جهان باقی مانده است، ایران هم مثل سایر کشورهای همسایه در حال برنامه ریزی است که بتواند در مسابقات جام جهانی بخشی از تماشاگران مسابقات را که به قطر سفر می‌کنند، برای بازدید از مناطق توریستی و دیدنی کشور جذب کند

اقتصاد ایران - اسماعیل خاشعی : در حالی که کمتر از چهارماه به آغاز بزرگترین رویداد فوتبالی جهان باقی مانده است، ایران هم مثل سایر کشورهای همسایه در حال برنامه ریزی است که بتواند در مسابقات جام جهانی بخشی از تماشاگران مسابقات را که به قطر سفر می‌کنند، برای بازدید از مناطق توریستی و دیدنی کشور جذب کند.

، سفر رییس جمهوری در اسفندماه سال گذشته به دوحه و دیدار وی با امیر قطر، نقطه عطف اقدام های عملیاتی در این حوزه و رایزنی برای تسهیل فرآیند جذب گردشگر در جزایر کیش و قشم بود که برنامه ریزی عملیاتی در این خصوص با حضور معاون اول رئیس جمهور انجام و ۶۷ وظیفه به همه دستگاه های اجرایی مرتبط کشور ابلاغ شد و به اذعان دبیر کمیسیون همکاری های مشترک ایران و قطر، نزدیک به ۴۸فعالیت تعریف شده یا به اتمام رسیده و یا پیشرفت قابل توجهی داشته است.

فاصله نسبتا" کوتاه مسیر هوایی و دریایی کشور قطر به‌عنوان میزبان جام جهانی با ایران، یکی از مهمترین مزیت های ما نسبت به دیگر کشورهای همسایه برای جذب گردشگر به شمار می رود اما بر اساس آمار رسمی متتشر شده در سال ۲۰۲۰ و همسنجی میانگین هزینه روزانه سفر به ایران، قطر و امارات متحده عربی، در می یابیم که کشورمان در این حوزه نیز از برتری محسوسی نسبت به دیگر کشورهای همسایه برخوردار است.

این آمار نشان می دهد که میانگین هزینه روزانه سفر به ایران ۳۷ دلار، امارات متحده عربی ۲۰۱ دلار و قطر ۷۷ دلار است. همچنین هزینه اسکان یک شب ( دو نفره) در ایران ۲۰ دلار، امارات متحده عربی ۱۲۸ دلار و قطر ۶۰ دلار است. هزینه هر پرس غذا در ایران به طور میانگین ۴,۵ دلار، امارات متحده عربی ۴۲ و قطر ۲۲ دلاراست.

ایران در شاخص هزینه های حمل و نقل عمومی «درون شهری» و «برون شهری» و «تفریحات» نیز به ترتیب با ۱,۵، ۶.۹ و چهار دلار، کمترین نرخ را نسبت به کشورهای امارات و قطر دارد.

این نرخ پایین هزینه ای، باعث می شود در صورت ایجاد برخی زیرساخت های مورد نیاز، به عنوان یک انتظار حداقلی، تماشاگران و گردشگران برخی از کشورهایی که توانایی مالی کمتری دارند را به سمت استفاده از ظرفیت های جزایر ایرانی کیش و قشم و دیگر استان های مستعد سوق دهد.

بر اساس پیش بینی ها، حضور ۳۰هزار گردشگر در ایام جام جهانی در کیش محتمل است و به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، ۵۳ هتل در این جزیره در قالب ۲۰هزار تخت، این ظرفیت را دارند که خدمات استانداردی را به گردشگران در ایام برگزاری جام جهانی ارائه کنند.

همچنین اعلام آمادگی استان‌های هرمزگان، فارس و یزد برای میزبانی از تیم‌های حذف شده از جام جهانی نیز از جمله تدابیر نیک و ظریفی است که می تواند بازیکنان و خانواده های تیم های خارجی را به سفیر فرهنگی ایران بدل کند و از سویی دیگر گردشگران داخلی را به سمت این استان ها سرازیر و مردم این مناطق از منافع آن بهره مند شوند. 

اما نحوه توزیع و قیمت گذاری بلیت‌هایی که به ایران اختصاص داده شده از جمله موضوعات مبهمی است که تا کنون به درستی در این باره اطلاع رسانی نشده است.

سهمیه ایران در جام جهانی بیش از ۱۱ هزار بلیت است که ۲هزار برگ آن فروخته شده و همچنان ۹هزار بلیت دیگر برای فروش وجود دارد، گویا سهمیه ای که از سوی فیفا به فدراسیون تعلق می‌گیرد با قیمت بسیار پایینی ارائه خواهد شد اما بخش خصوصی با قیمت بسیار بالاتری اقدام به فروش بلیت کرده است و هر فرد برای دیدن یک بازی فوتبال باید نزدیک به  ۴۰۰ یا ۵۰۰میلیون تومان هزینه کند که باعث هدر رفت سرمایه‌های کشور می‌شود. بر اساس اعلام برخی منابع، گویا فروش بلیت از طریق فدراسیون در زمان مقرر انجام خواهد شد و علاقه مندان به فوتبال بهتر است تا آن زمان کمی صبر کنند.

یادآوری این نکته ضروری است که به‌منظور تحقق اهداف تعریف شده برای جذب گردشگران خارجی، علاوه بر خدمات هتلینگ، تکمیل و تجهیز زیرساخت های سه حوزه مهم از جمله تسهیل «روادید خروج و ورود»، «حمل و نقل مسافر و بار» و «مراودات بانکی» باید در دستور کار قرار بگیرد، چرا که برگزاری جام جهانی فوتبال در نزدیک مرزهای ایران فرصت طلایی و تکرار نشدنی برای صنعت گردشگری ایران است؛ فرصتی که اگر مهلت باقیمانده پیش رو را با برنامه ریزی دقیق قدر بدانیم،  می تواند ایران را به یک مقصد گردشگری پایدار تبدیل کند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ