چرا آرماتوربندی در ساختمان سازی ضرروی است؟

اقتصاد ایران: آرماتوربندی یکی از حساس ترین و مهم ترین عملیات ساختمانی است؛ چرا که در بسیاری از شرایط، تامین کننده تمام مقاومت فوندانسیون و ساختمان است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،میلگرد و بتن، دو عضو مهم آرماتوربندی هستند. بتن از مقاومت فشاری بسیار بالایی برخوردار است اما مقاومت کششی بسیار ضعیفی دارد و در برابر نیروهای کششی مانند نیروی حاصل از لرزشهای زلزله، مقاومت پایینی از خود نشان میدهد.

آنچه در کنار مقاومت فشاری بتن، مقاومت کششی آن را تامین میکند، میلگرد است و به همین دلیل که میلگرد از اساسی ترین اجزای یک فوندانسیون و یکی از مصالح پرکاربرد و مهم ساختمانی است میتوان گفت که قیمت میلگرد در بازار آهن آلات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 
آرماتوربندی یک کار کاملا تخصصی و مهم در اجرای یک پروژه ساختمانی است و قطعا باید تحت دقت و نظارت بالایی انجام شود چرا که میتواند تضمین کننده ایمنی سازه باشد.
اما نحوه اجرای آن در قسمت های مختلف یک سازه که به مقاومت کششی های متفاوتی نیاز است، میتواند متفاوت باشد.
در تعریف و توصیف آرماتوربندی به طور کلی میتوان گفت: بتن مسلح، ترکیبی از بتن و میلگرد است که طبق اصولی خاص در کنار هم چیده شده و همزمان مقاومت فشاری و کششی سازه را تامین میکنند.
امروزه آرماتوربندی به سبب ضریب اطمینانی که برای یک سازه، اعم از پروژه های مسکونی و یا غیر مسکونی ایجاد میکند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نیاز است که تحت نظارت متخصص این کار، پیاده سازی شود تا تمامی اصول آن، به درستی صورت پذیرد.
این فرایند بعضا از قرار گرفتن چندین میلگرد ساده و راست بر روی یکدیگر شکل میگیرد که معمولا در سقف پیاده سازی میشود و یا به شکل میلگرد های در هم تنیده و خمیده که محل اجرای آنها، ستونها و فوندانسیون سازه است.
عملیات آرماتوربندی، قطعا باید با اصول مهندسی انجام گیرد و مواردی چون قطر میلگردها، ابعاد چشمه ها و تعداد شبکه های آرماتور با توجه به نوع کاربری و میزان تحمل بار، از مواردی است که باید توسط مهندسین محاسبه و سپس توسط اجرا کننده، پیاده سازی شود.
در جریان این عملیات ویژه ساختمانی ، حتما باید به نکات مهمی هم توجه کرد تا کیفیت کار به نحو احسن تضمین شده و در نهایت تضمین کننده ایمنی نهایی سازه باشد. به برخی از این نکات اشاره میکنیم:

  • به هیچ عنوان نباید میلگردهای آسیب دیده و زنگ زده در آرماتوربندی مورد استفاده قرار بگیرند. همینطور میلگردهای آغشته به روغن، قبل از استفاده در آرماتور بندی باید پاکسازی شوند.
  • در انجام فرآیند آرماتوربندی، به اجرای خاموت گذاری هم باید دقت عمل زیادی به عمل آید تا این بخش از کار هم با دقت و اصول ویژه خود انجام شود؛ چرا که خاموت ها در واقع همان آرماتورهای عرضی هستند که وظیفه آنها نگهداری آرماتورهای طولی و جلوگیری از کمانش آنها در در اثر فشار زیاد است.
  • از نکات دیگری که در رابطه با جایگذاری خاموت ها در آرماتور بندی میتوان به آن اشاره کرد، فاصله خاموت ها از یکدیگر است که باید در حدود ۲۰ سانتیمتر از یکدیگر فاصله داشته باشند.
  • اتصال خاموت ها به آرماتورهای طولی، باید توسط سیم آرماتور بندی صورت گیرد.
  • از موارد ممنوعه در رابطه با کار با آرماتورها، خم کردن آنها در دمای زیر ۵ درجه (سانتی گراد) است.

 

مراحل آرماتوربندی

اگر برایتان جالب است که از عملیات مهم آرماتور بندی بیشتر بدانید و با روند کاری آن آشنا شوید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اولین مرحله از کار، طراحی ساختمان و مشخص کردن اجزای آن است. بدیهی است هیچ کاری بدون نقشه نمیشود. برای شروع ساخت یک ساختمان هم، اولین قدم، طراحی نقشه کلی آن است.
  • دومین مرحله از کار، خرید میلگرد است. میلگردها انواع و اقسام بسیار متفاوتی دارند که ویژگیها و کاربردهایشان هم متفاوت است.
    اینکه میلگرد مورد نیاز برای اجرای آرماتوربندی چیست، طراح ساختمان بر اساس نوع ساختمان و نحوه آرماتوربندی مشخص میکند.
  • پس از تهیه میلگردها بر اساس تشخیص و سفارش طراح، بهتر است با نقشه کش آرماتور بندی ساختمان و مهندس ناظر مشورت کنید تا اندازه و نوع میلگردها را بررسی و با جزئیات آنها را با نقشه ساختمان مقایسه کند.
    حضور مهندس طراح معمولا در پروژه های سنگین و پیچیده الزامی است تا کیفیت و اجرای اصولی آرماتوربندی مورد نظارت و تایید وی قرار بگیرد.
  • در این مرحله از کار باید، یک روش مناسب برای خم کردن میلگردها و اجرای آرماتوربندی انتخاب شود. روش های مختلفی مانند روش روش کراواتی و روش گره زدن برای این کار وجود دارد که هر کدام برای یک نوع خاص از سازه های بتنی با توجه به ویژگیهای آنها، انتخاب شده و مورد استفاده قرار میگیرند.
    از دیگر ممنوعیات در آرماتوربندی که قطعا باید مورد توجه قرار بگیرد، اجتناب از جوشکاری میلگردهاست.چرا که جوشکاری فاقد انعطاف است و در صورت ایجاد فشار شکسته و در پی آن استحکام کششی تضعیف و ایمنی سازه در معرض خطر قرار میگیرد.
  • از دیگر مسائل مورد توجه در آرماتوربندی، نحوه قرارگیری میلگردهاست که تعیین میکند بتن به چه میزان و به چه شکل، به تمامی نقاط کار برسد.
  • مرحله بعدی کار، کنترل مجدد آرماتور بندی است. این کار بسیار ضروری است که قبل از انجام بتن ریزی، آرماتور چندین بار مورد کنترل و بررسی قرار بگیرد تا از محکم بودن، دقیق بودن و اصولی بودن آن اطمینان حاصل شود؛ چرا که بعضا پیش می آید که آرماتور در حین جابجایی و یا سایر عملیات ساخت، دچار مشکلاتی چون پاره شدن مفتول، شل شدن میلگرد و .... شود. بسیار ضروری است که قبل از بتن ریزی، تمامی نواقص و مشکلات این چنینی در آرماتوربندی رفع شود.
  • مرحله آخر کار هم، گذاشتن قالب در اطراف آرماتورها و در نهایت بتن ریزی است تا کار حساس و دقیق آرماتور بندی که میتواند تضمین کننده بخش عظیمی از مقاومت و ایمنی سازه باشد، به پایان برسد.

قیمت میلگرد آهن جم


همانطور که مشخص شد، آرماتوربندی یک فرآیند تخصصی، حساس و مهم است که رعایت اصول آن در صورتی که تحت نظارت متخصصین این کار باشد، بسیار مهم و حیاتی است.
علاوه بر آن استفاده از مصالح با کیفیت و مطمئن که طبق استاندارهای ملی و بین المللی به تولید رسیده باشند و اجتناب از تهیه مصالح بی کیفیت و فاقد اعتبار، در انجام آرماتوربندی و دیگر عملیات ساختمانی، بسیار مهم و ضروری است.
همواره خرید مصالح از مراکز پخش معتبر و شناخته شده، میتواند تضمینی برای کیفیت محصولات خریداری شده شما باشد.

مرکز پخش آهن جم، با فروش محصولات برند و با کیفیت بازار آهن آلات، اطمینان خرید را برای شما حاصل میکند.
بهترین قیمت روز آهن در آهن جم، اعم از قیمت میلگرد ساده ، قیمت ورق ، قیمت تیرآهن و سایر محصولات مرتبط هم اکنون برای شما قابل دسترسی است.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ