مهندس ضرغامی:

میراث فرهنگی پیشران توسعه کشور است

اقتصاد ایران: برخی به اشتباه گمان می‌کنند میراث فرهنگی مانع توسعه است حال آنکه این نگاه کوته بینانه است چرا که میراث فرهنگی پیشران توسعه است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، عزت الله ضرغامی در جشن ویژه پنجمین سالگرد ثبت بافت تاریخی یزد که در باغ جهانی دولت آباد برگزار شد، گفت: یزد به اتفاق همه آرا و حتی بدون یک رای مخالف در فهرست یونسکو ثبت شد.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: خانمی پرتغالی از طرف یونسکو که متخصص رشته بنا‌های خشت و گل بود بعنوان کارشناس به این شهر آمده بود، وقتی علت ثبت جهانی یزد در یونسکو را از او پرسیدند، گفت در کنار مسجد در این شهر، کنیسه و کلسیا وجود دارد و در طول تاریخ تا امروز اینکه ادیان در کنار هم در صلح و صفا زندگی می‌کنند و این یک زندگی مسالمت آمیز است که در جهان بی نظیر است همین امر موجب شد که یزد در یونسکو ثبت شود.
وی گفت: این انسجام و اتحاد یک الگو و نمونه است، این رفتار فرهنگی ناملموس از نظر اولویت بیشتر از قنات و بادگیر است.
آقای ضرغامی ادامه داد: یزد علاوه بر اینکه ابنیه شگفت انگیز دارد دارای اعتقادات مذهبی و مراسمات آئینی ویژه و مهارت در کنار آمدن با طبیعت است خاک آن تبدیل به بزرگترین شهر تاریخی و خشت گل شده است.
وی گفت: هیچ جا مانند یزد ندیده ام که مردم آن حامی بافت تاریخی و حافظ آن باشند، یزدی‌ها قدر ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی و حریم ۷۰۰ هکتاری را می‌دانند و در حفاظت از آن کوتاهی نمی‌کنند. میراث فرهنگی تجربه تاریخی گذشتگان و انباشت‌های ما و مدیریت داشته هاست.
وزیر میراث فرهنگی با اشاره به ویژگی‌های قنات، قنوت و قناعت در یزد افزود: این قناعت و قنوت باهم ترکیب می‌شود که از دلش قنات بیرون می‌آید این نشانه ایمان و ایستادگی یزدی‌ها است.
ضرغامی با ادای احترام به یزد گفت: یزد ایران و جهانی کوچک است و به اعتراف یونسکو می‌توان آن را به عنوان الگوی صلح در جهان انتخاب کرد. یزد به عنوان الگویی به جهان بشریت از سوی یونسکو انتخاب شد و این شهر متعلق به تمدن بشری است.
یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می‌شود.
پرونده ثبت جهانی یزد در چهل و یکمین اجلاس یونسکو و پس از ۹ سال به عنوان میراث ملموس ایران در ۱۸ تیر سال ۱۳۹۶ ثبت جهانی شد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ