بهبود کارایی کشت گلخانه‌ای با فناوری نانوحباب

اقتصاد ایران: دستگاه نانوحباب ساز ، ساخت یک شرکت دانش‌بنیان ، در سه صنعت کشاورزی، آبزی‌پروری و شیلات و صنعت پساب کاربرد دارد .

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، نانوحباب‌ها دسته جدیدی از گاز‌های حل شده در مایع هستند که پایداری و انحلال فوق‌العاده‌ای در سیال دارند.

مدیر عامل شرکت سازنده دستگاه نانوحباب گفت : فناوری نانوحباب امروزه در دنیا صرفاً برای گلخانه و کشت هیدروپونیک استفاده نمی‌شود بلکه برای کشت باز در کشور هلند استفاده شده است اما ما با گلخانه شروع کردیم، زیرا برداشتمان این بود که امروزه در کشور ما افراد گلخانه‌ای،  فناوری جدید را بهتر می‌پذیرند.

حسین کازرونی افزود : ابتدا با گلخانه‌های دانشگاهی و تحقیقاتی شروع کردیم نتایج را در ۶ محصول دیدیم و سپس وارد گلخانه‌های تجاری شدیم که ورود ما در شهرک هشتگرد بود و پروسه رسمی فناوری نانو حباب‌ساز «NANOX» در اولین گلخانه داری که  مهر سال ۱۴۰۰ آمده بود استارت زده شد سپس سه گلخانه دار دیگر که از پیشرو‌های این صنعت بودند وارد خرید دستگاه شدند و از ابتدای ۱۴۰۱ کار را شروع کردند.

وی گفت : نصب و استفاده از دستگاه نانو حباب ساز در شهرک گلخانه‌ای هشتگرد، برداشت توت فرنگی در گلخانه‌های این شهرک را نه تنها ۲۰ درصد نسبت به قبل افزایش داده ، بلکه دستگاه ایرانی را به رقیب جدی نمونه‌های آمریکایی تبدیل کرده است.

مدیر عامل شرکت سازنده دستگاه نانوحباب افزود : این اتفاق منجر شد که ما ورود جدی‌تری به روش‌های دیگر هم داشته باشیم و وارد استان‌های دیگر مثل استان چهارمحال و اصفهان هم بشویم. حتی توانستیم صادرات هم داشته باشیم؛ دستگاه را به بلاروس و ارمنستان صادر کردیم در حالی که در این کشور‌ها رقبایی از آمریکا هم وجود داشتند و اخیراً سفارش‌هایی را از ترکیه گرفتیم که پنجمین تولیدکننده توت‌فرنگی در دنیاست.

حسین کازرونی گفت : در حال حاضر ۱۵ پروژه را اجرا کردیم و در حال ورود به بحث گلخانه‌های خاکی و کشت باز هستیم.

وی درخصوص کاربرد این روش در مصرف آب افزود : ما پارامتر مهمی به نام کشش سطحی داریم که نانوحباب سبب می‌شود این کشش هم کاهش یافته و آب بسیار سریع جذب خاک شود و از تبخیر هم جلوگیری می‌کند و در نهایت باعث کاهش مصرف آب می‌شود.

کازورنی  گفت : دستگاه نانوحباب ساز یک فناوری جدید و پیشرفته است که ژاپنی‌ها از سال ۲۰۱۰ و ایرانی‌ها از سال ۲۰۱۷ کارشان را شروع کردند. کمپانی آمریکایی نیز در این حوزه بسیار پیشرفته است اما ایران هم اصلاً عقب نیست و باید بتوانیم با این شرکت‌ها رقابت کنیم .

وی افزود : مزیت ما در رقابت با آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در قیمت است. نمونه خارجی این دستگاه ۱۳ هزار دلار قیمت دارد و این در حالی است که دستگاه ساخت ایران با همان کیفیت برابر تنها ۳ هزار دلار قیمت دارد و همین موضوع منجر شده تا کشور ترکیه با سهم بزرگی که در تولید توت‌فرنگی دارد تکنولوژی ایرانی را به آمریکا ترجیح دهد، دستگاه ایرانی از نظر کیفیت هم با آن‌ها یکسان است. 

کازرونی گفت: ما می‌خواهیم با مصرف بهینه آب راندمان برداشت را افزایش دهیم. در کشور ما آب بسیار اهمیت دارد و هرچقدر فناوری نوین بهینه‌سازی مصرف را استفاده کنیم بهتر است ، که فناوری نانوحباب ، در این زمینه کاربرد دارد.

وی افزود : روش کار با این دستگاه این‌گونه است که ابتدا محلول غذایی را درست می‌کنیم، زمان دستگاه را از ده دقیقه تا یک ساعت تنظیم می‌کنیم و آبیاری آماده شده را داخل مخزن می‌ریزیم آن‌قدر این کار تکرار می‌شود تا مقدار اکسیژن در آب بالا برود هر گاه به آن عدد رسید آبیاری را انجام می‌دهیم. این دستگاه داخل سیستم آبیاری نیست بلکه کنار سیستم آبیاری است و اینکه ما شرایط جذب را با این دستگاه برای گیاه فراهم می‌کنیم.

دستگاه نانوحباب ساز NANOX متعلق به شرکت نانوفناوری سراج است . 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ