نقش دانش بنیان ها در افزایش بهره وری کشاورزی + فیلم

اقتصاد ایران: «سیدقاسم عمادی» فعال بخش کشاورزی مازندران است که توانست با بهره‌گیری از تکنولوژی زمینه افزایش بهره‌وری را برای خود و سایر کشاورزان منطقه فراهم کند‌ وی می‌گوید؛ باورهای قدیمی و اشتباهات در ذهن کشاورزان ممکن است تاثیر بگذارد ولی باید بگویم انجام‌ عملیات سم‌پاشی با پهپاد کاملا اتوماتیک و براساس نقشه است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران از مازندران، چه بخواهیم چه نخواهیم تکنولوژی وارد زندگی شده و این واقعیتی است که باید بپذیریم.

با نگاهی به مراحل کاشت، داشت و برداشت برنج و سایر محصولات کشاورزی می‌بینیم برخی از کشاورزان به اهمیت استفاده از تکنولوژی هم در کاهش هزینه‌های تولید و هم افزایش بهره‌وری پی بردند.

به‌کارگیری تکنولوژی برای افزایش محصولات و مدیریت بهتر کشاورزی موجب شد در استفاده از مقادیر ورودی از جمله آب، سم، کود به‌صورت بهینه بهره‌گیری کرد و درواقع از منابع کمتر محصولات بیشتری بدست آورد که کشاورزی پایدار را رقم خواهد زد.

«سیدقاسم عمادی» یکی از  فعالان بخش کشاورزی است که توانست با بهره‌گیری از تکنولوژی زمینه افزایش بهره‌وری را برای خود و سایر کشاورزان منطقه فراهم کند‌.

وی به این مهم رسید که استفاده از پهباد در کشاورزی نیاز به حدس و گمان در کشاورزی مدرن را از بین می‌برد و در عوض این توانایی را به کشاورزان می‌دهد که با استفاده از اطلاعات به‌دست آمده راندمان خود را به بیشترین میزان برساند.

عمادی که دو سال است فعالیت خدمات سم‌پاشی هوایی توسط پهباد را در دستور کار خود قرار داده است در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: چند سالی است که در کشور از پهباد در کارها بهره‌گیری می‌شود و کشاورزان هم به سمت وسایل مدرن و دارای صرفه روی آوردند و باور دارند که نتیجه بهتری خواهد داشت.

استفاده از پهباد در زمین کشاورزی هم در بحث نحوه پاشش و هم اینکه خود کشاورز و تراکتور وارد زمین نمی‌شوند و موجب لهیدگی گیاه را در پی نداشته، بسیار مهم است و از همه مهم‌تر اینکه  ۳۰ تا ۵۰ درصد در مصرف سم و بیش از ۹۵ درصد مصرف آب صرفه‌جویی می‌‌شود.

*بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد کشاورزان تمایل به سم‌پاشی با پهپاد را دارند

عمادی کشاورز روستای عزت‌الدین میاندورود که ۱۲ سال در مسیر تولید فعالیت دارد و در زمین کشاورزی کار کشت‌وکار را انجام می‌دهد؛ از ذهنش هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود که به‌دلیل انجام کشت‌وکار سنتی متحمل چه سختی‌هایی می‌شد؛ مرحله پایانی که سم‌پاشی علیه کرم ساقه‌خوار را انجام می‌داد کار بسیار سخت و نفس‌گیری بود جدا از اینکه سلامتی فرد هم در خطر است.

وقتی با کارایی پهپاد در زمین‌ها آشنا شدم با خودم گفتم آینده‌ای خوب و کارایی بالاتری می‌تواند داشته باشد، در ابتدای فعالیت اگر سم‌پاشی زمین‌ها کمتر از چند درصد بود الان با توجه به اینکه کشاورزان به عینه تفاوت استفاده از پهپاد را در زمین شالیزار لمس کردند به بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد کشاورزان تمایل پیدا کردند کار سم‌پاشی زمین را با این دستگاه انجام دهند؛ چرا که مردم محل نیز راحتی و مقرون به صرفه بودن را حس کردند.

این کشاورز یادآور می‌شود: با وجود اینکه بیشتر مردم روستا تیلر و سم‌پاش دارند اما به دلیل کاهش سختی کار، کارایی مطلوب و سایر مزایا به این روش روی آوردند.

خاطره‌ای که در این زمینه داریم مربوط به تقریبا ۲۰ روز پیش است که یک زمینی با تراکتور در حال سم‌پاشی بود چند ساعتی طول کشید دو نفر مشغول سم‌پاشی بودند که به اواخر زمین رسیدند وقتی من رسیدم شروع به سم‌پاشی کردم که یک ساعت روز کشید تا زمین‌ را تمام کردم و به زمین بعدی رفتم ولی آنها همچنان مشغول کار بودند.

عمادی بیان می‌کند: موضوع  مهم اینکه  نیم لیتر آب برای یک هکتار زمین پاسخگو بود و در ۷ دقیقه کار سم‌پاشی انجام شد ولی در سم‌پاشی دو نفر حدود ۴ ساعت باید وقت بگذارند که کار سم‌پاشی انجام شود.

باورهای قدیمی و اشتباهات در ذهن کشاورزان ممکن است تاثیر بگذارد ولی باید بگویم انجام‌ عملیات سم‌پاشی با پهپاد کاملا اتوماتیک و براساس نقشه است.

وی خاطرنشان می‌کند: تکنولوژی و علم در خدمت بشر آمد که کار ما راحت‌تر شود، خیلی وقت‌ها می‌بینیم در مقابل آن مقاومت نشان می‌دهند ولی دوست دارم با مطالعه و تجربه ببینند که کارها چگونه پیش می‌رود و امیدوارم در منطقه گهرباران برای همه مردم جابیفتد.

اولین سالی که کار را شروع کردم‌ یعنی دو سال قبل ۵ درصد مردم تمایل نشان دادند سال دوم  ۵۰ درصد و امسال به بیش از ۹۰ درصد رسید؛  به‌طوری‌که امسال حتی کارگر مزدبگیر سم‌پاشی از من قول گرفتند که نسبت به سم‌پاشی زمین اقدام کنم.

این کشاورز اظهار می‌کند: من خودم کشاورز زاده‌ام و علاقه‌مندم گوشه‌ای از زحمات کشاورزان کم شود و انرژی و نیرو داشته باشند در واقع مهم‌ترین هدف سلامتی کشاورز است؛ باید بگویم که استفاده از این روش از بیماری تب شالیزار هم پیشگیری می‌کند.

این روزها هم در این فکر هستم که بتوانم تعداد پهپاد را به دو دستگاه افزایش دهم که کشاورزان پاسخ رد نشنوند.

حرف آخرم اینکه برای شروع این کار هم سختی و هم نگرانی داشتم؛ ولی باید بدانیم برای هر کاری باید سختی کشید اما وقتی حاصل تلاش خود را  می‌بینی و به عینه لمس می‌کنی، می‌توان یک نفس راحت کشید و از کار انجام شده خوشنود بود.

*سم‌پاشی ۵۰ هزار هکتار از اراضی مازندران با استفاده از پهپاد

بهمن نادری رئیس اداره فناوری مکانیزه کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، گفت: استفاده از پهپاد در زمین‌های کشاورزی طی دو سال اخیر رشد و توسعه قابل توجهی داشته است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر ۷۰ فروند پهپاد در سطح استان داریم، افزود:  بیشترین کاربرد این پهپادها سم‌پاشی و محلول‌پاشی است؛ به‌طوری‌که ۵۰هزار هکتار از اراضی استان توسط این پهبادها در حال محلول پاشی و سم‌پاشی است.

رئیس اداره فناوری مکانیزه کشاورزی مازندران بیان کرد: استفاده از پهپاد در زمین زراعی، کشاورزی دقیق را رقم می‌زند.

نادری در پایان گفت: استان مازندران رتبه اول در استفاده از پهپادها در بحث کشاورزی دارد.

به گزارش فارس، با توسعه و رونق ابزار کشاورزی و افزودن فناوری‌های جدید به پهبادها، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که صنعت در حال رشد استفاده از تکنولوژی و علم روز در بخش کشاورزی روز به روز تکامل یابد که درنتیجه رونق تولید را رقم بزند.

 

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ