سارال؛ منطقه زیبا و دلفریب در دل کردستان+فیلم

اقتصاد ایران: سارال منطقه زیبا و دلفریبی از رود، کوه و دشت‌های زیبایی است که در دل کردستان برای گردشگران و مهمانانش دلربایی می‌کند و هر سال دوستداران طبیعت را در فصول مختلف سال به دامن صد ناز خود دعوت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، سارال نام دهستانی در بخش دیواندره است؛ منطقه‌ای کوهستانی که از هر سو به کوه‌های مرتفع محصور شده و سرچشمه اصلی رودخانه معروف قزل‌اوزن است، منطقه‌ای که از جنوب به دهستان کلاترزان بخش حومه، از خاور به دهستان حسین‌آباد، از باختر به دهستان خورخوره محدود شده است. دهستانی با آب و هوای سردسیری که زمستانی طولانی و تابستانی معتدل دارد.

سارال با توجه به دارا بودن وسعتی حدود 30 درصد از مساحت دیواندره، جزو بکرترین مناطق طبیعی و گردشگری کردستان محسوب می‌شود و از آنجا که بافت طبیعی این منطقه تا حد زیادی دست‌نخورده باقی مانده، ترکیب بسیار زیبا و چشم‌اندازی از رود، کوه و دشت‌های زیبا در این نقطه از سرزمین خلق شده است.

در این‌جا دست‌های هنرمند زنان، قالی، قالیچه و گلیم با رنگ گیاهی و خامه‌ طبیعی می‌بافند که تمام این هنر و زیبایی را می‌توان در این دهستان هم به تماشا نشست و هم امکان خرید آن برای گردشگران مهیاست.

زبان و گویش مردم این منطقه کردی سورانی با لهجه‌ای ویژه و مشخص بوده و لباس‌های محلی رنگارنگ و چشم‌نواز مردم این منطقه که با سایر مناطق کردنشین متفاوت است را می‌توان از جاذبه‌های دیگر سارال برشمرد.

تماشای زیبایی‌ خانه‌های روستایی که با مصالح بومی ساخته شده‌اند هم از چیزهایی‌ است که در سفر به این منطقه در انتظار گردشگران است.

مراتع و کوه‌های سارال رویشگاه گل‌های وحشی و گیاهان دارویی و خوراکی بی‌نظیری است و در کنار تمام این زیبایی‌ها سارال عارفان، عالمان و مشاهیر زیادی را در دل خود پرورانده که هر کدام از آنها در این راه خدمات زیادی را به مردم منطقه ارزانی داشته‌اند.

این ناحیه در تمامی فصول سال جذابیت لازم برای سفر کردن را دارد؛ کوهنوردها حتی در فصل‌های سرد از این منطقه می‌گذرند تا از کوه چهل ‌چشمه یا چل چمه و کوه‌های دیگر دیواندره بالا بروند.

اما جاذبه‌های طبیعی فقط یک گوشه از زیبایی‌های این منطقه بکر است؛ در این ناحیه آثار تاریخی همچون قلعه‌ بهرام یا بارام و تپه‌ قلعه‌ افراسیاب که از سده‌ چهارم هجری باقی مانده است و به ثبت آثار ملی هم رسیده‌اند، خودنمایی می‌کند.

علاوه بر آن، نقاشی‌های صخره‌ای به‌جا مانده حاوی تصاویری مثل اسب و سوارکار، آهو، گوزن،‌ درختان و شکل‌های هندسی نیز به چشم می‌خورد که به‌نظر می‌رسد این ناحیه پناهگاه شکارچیان بوده و قدیم‌ترها بز کوهی، آهو و گوزن در آن زندگی می‌کرده‌اند.

گردشگری | توریسم ,

بکر بودن طبیعت سارال کردستان جاذبه‌ اصلی آن است. تا چشم کار می‌کند، منظره‌های کارت‌پستالی می‌بینید که خستگی ماه‌ها کار را از تن بیرون می‌کنند. اما اتفاق ناخوشایندی که در چند سال گذشته افتاده است، برگزاری تورهای آفرود در این منطقه است. برای گذر آفرود باید مسیر مشخص وجود داشته باشد؛ اما در این دشت‌های سبز و خرم مسیری برای‌ آنها ساخته و درنظر گرفته نشده است.

گفتنی است بازدیدکنندگان این منطقه جهت اقامت خود می‌توانند با برپایی چادر در دشت‌های سارال به استراحت بپردازند و یا با حدود یک ساعت و نیم رانندگی به سمت جنوب این منطقه خود را به شهر سنندج رسانده و در اقامتگاه‌های این شهر اسکان داشته باشند.

اگر ساکن تهران هستید، برای رسیدن به این منطقه ابتدا باید در مسیر آزادراه ساوه - همدان حرکت کنید و بعد از پشت سر گذاشتن بیجار، به دیواندره و سپس به دشت‌های سارال برسید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ