آواربرداری حادثه «متروپل» در روز پنجم/ ۲۲ جانباخته تاکنون

اقتصاد ایران: پس از ساعتها کار شبانه‌روزی توسط نیروهای امدادی آواربرداری در ساختمان متروپل به روز پنجم رسید. حادثه ریزش ساختمان در آبادان تاکنون ۲۲ جانباخته داشته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، پس از ساعتها کار شبانه‌روزی توسط نیروهای امدادی، هلال‌احمر، اورژانس، پلیس، نیروهای نظامی، آتش‌نشانان و امدادرسانان مردمی، آواربرداری در ساختمان متروپل به روز پنجم رسیده است و هم‌اکنون سازه از نظر پایداری در شرایط مطلوبی قرار ندارد.

سردار احمد خادم سیدالشهدا فرمانده قرارگاه کربلا در جنوب غرب، در خصوص احتمال ریزش ساختمان متروپل اظهار کرد: بخش‌های اعظمی از ساختمان متروپل در حادثه ریزش کرده است و اکنون احتمال صددرصدی وجود دارد که بخش‌های باقی‌مانده این ساختمان نیز ریزش کند.

 

بررسی شرایط سازه با لیزر

وی افزود: مهندسان مستقر در منطقه با کمک لیزر، جابه‌جایی‌های ساختمان را بررسی و شرایط را مدیریت می‌کنند و هیچکس نباید در زیر و اطراف آن باشد.

سردار مهدی حاجیان معاون فرهنگی و اجتماعی و سخنگوی فراجا با بیان اینکه پلیس از نخستین دقایق حادثه متروپل در صحنه حضور دارد، اظهار کرد: با خانواده‌های جانباختگان و حادثه‌دیدگان ابراز همدردی داریم و بنا به دستور فرماندهی کل از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

احمد وحیدی وزیر کشور روز گذشته در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی عملیات پاسخ به بحران حادثه ساختمان متروپل، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حادثه متروپل، متاسفانه نه تنها تعلل بلکه جرم بزرگی اتفاق افتاده است.

وی افزود: دستگاه قضا باید با اشد مجازات با مسببین و کسانی که غفلت کرده‌اند برخورد کند. مردم هم مطمئن باشند که دستگاه قضا با مسببان بروز این فاجعه تلخ قاطعانه برخورد می‌کند.

سگ‌های خانگی توانایی شناسایی ندارند

مهدی ولی‌پور رئیس سازمان امدادونجات هلال احمر، از اضافه شدن تیم های سگ های جست‌وجو و نجات هلال احمر برای شناسایی محبوسین زیر آوار ساختمان متروپل در آبادان خبر داد و گفت: سگ‌های خانگی توانایی شناسایی محبوسان را ندارند.

وی افزود: سگ های جست‌وجو و نجات، مدتی پس از انجام عملیات نیاز به استراحت دارند که روز گذشته سه تیم با ۶ قلاده سگ از استان های کرمانشاه، فارس و اصفهان برای پشتیبانی و جایگزینی با سگ های پیشین به آبادان اعزام شدند.

مردم از متروپل دوری کنند

دانشگاه علوم پزشکی آبادان در اطلاعیه ای با هشدار خطرناک بودن انتشار مواد به کار رفته در مصالح ساختمانی پس از تخریب برای سلامتی، از مردم آبادان خواست از محل حادثه متروپل دوری کنند.

در این اطلاعیه تاکید شده است  مواد به کار رفته در مصالح ساختمانی از مواد کاملاً بی‌خطر تا سرطان‌زا هستند که در هنگام ساخت با روش‌هایی بی‌خطر می‌شوند ولی در هنگام تخریب در فضا منتشر می‌شوند و می‌توانند سلامت افراد را تهدید کند.

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان متروپل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اولویت اول در ساختمان متروپل، آواربرداری با سرعت بالا است تا هرچه سریعتر آوار برداری به اتمام برسد.

وی افزود:  بحث‌های فنی حادثه متروپل در حال بررسی است و نتایج آن را به اطلاع خواهیم رساند. مقصران و افرادی که در ساخت ساختمان متروپل بی‌دقتی و سوءاستفاده کرده‌اند، بعد از بررسی ها به دستگاه قضا معرفی می‌شوند تا با آن‌ها برخورد شود.

21 جانباخته

وحید شعبانی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان ساعاتی پیش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تا صبح امروز جمعه پیکر ۲۱ شهروند از زیر آوارهای متروپل شناسایی، رهاسازی و به آرامستان آبادان انتقال یافته است. 

وی افزود: عملیات امدادونجات همچنان استمرار دارد و در این حادثه تا کنون به ۴۸ نفر امدادرسانی شده است.

شعبانی این را هم گفت که شرایط ناپایدار سازه‌ها ضریب خطر وقوع حوادث ثانویه را در منطقه بالا برده و عملیات آوار برداری را با پیچیدگی و سختی مواجه کرده است.

تعداد جانباختگان حادثه متروپل آبادان به ۲۲ نفر رسید

معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان گفت: تاکنون پیکر ۲۲ نفر از کسانی که زیر آوار جان خود را از دست داده بودند توسط تیم های جستجو بیرون و برای تشخیص هویت به دانشگاه علوم پزشکی آبادان تحویل داده شد.

وی افزود: فرماندار ویژه آبادان تعداد مصدومان این حادثه را ۳۷ نفر عنوان کرد و گفت: ۳۴ نفر از این مصدومان پس از درمان سرپایی از بیمارستان مرخص شدند و تنها ۳ نفر تحت مداوا هستند.

این خبر به روز رسانی می‌شود ...

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ