شهریار بحرانی: طالب‌زاده شکارچی ایده در رسانه بود

اقتصاد ایران: مراسم یادبود مرحوم حاج نادر طالب‌زاده با حضور مجید شاه‌حسینی، شهریان بحرانی و عبدالحمید قدیریان در حوزه هنری برگزار شد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عصر امروز مراسم یادبود مرحوم حاج نادر طالب‌زاده با عنوان "نادرترین سردار" به میزبانی مجید شاه‌حسینی‌ مدیر سابق فرهنگی و مدرس دانشگاه و با حضور شهریار بحرانی فیلمساز و  عبدالحمید قدیریان نقاش و چهره ماندگار هنر انقلاب اسلامی، در حوزه هنری برگزار شد.

این مراسم به بررسی شخصیت فرهنگی و رسانه‌ای مرحوم طالب‌زاده در 6 روایت با عناوین، روایت بیداری، آغاز مأموریت، جهاد ادامه دارد، هویت، آرمان‌ها و آسمانی شدن پرداخت. برخی از اعضای خانواده مرحوم طالب‌زاده نیز در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدای این برنامه شاه‌‌حسینی درباره علت انتخاب و حضور مهمانان این برنامه بیان کرد که آقایان بحرانی و قدیریان از هنرمندان قدیمی حوزه هنری‌اند که از سال‌های ابتدایی آن در اینجا حضور دارند و در واقع شأن مؤسس دارند. از سوی دیگر ایشان از دوستان قدیمی مرحوم طالب‌زاده‌اند که از این منظر مناسب‌ترین چهره برای گفت‌وگو درباره شهید طالب‌زاده‌اند.

در ادامه بحرانی که در برنامه‌های مختلف طالب‌زاده  به عنوان مهمان حضور داشته است درباره این مستندساز با اشاره به آیاتی از سوره انفال درباره حقیقت زندگان عالم گفت: افرادی در جهان و در میان ما هستند که از منظر الهی زنده‌های حقیقی‌اند. به عقیده من حاج نادر طالب‌زاده اینگونه که قرآن می‌فرماید که دعوت خداوند را لبیک گفتند زنده بود. او همواره کار می‌کرد و کسی در فعالیت‌های هنری و رسانه‌ای به گرد پای او نمی‌رسید. چه در حوزه داخلی و چه بین الملل.

وی گفت: ما در تفکر و معارف باید زنده باشیم و هنر را تعریف کنیم، بسازیم و با آن زندگی کنیم.

 او با توجه به ارزش محتوای حقیقی و قرآنی در سینما و هنر گفت که هنری که فقط فرم باشد ارزشمند نیست. چرا آقای قدیریان  در رعصه نقاشی با موضوع "آسمان حسین (ع)" کار می‌کند و چرا به خون‌ریزی‌های کربلا نگاه نمی‌کند؟ چون محتوا و نگاه آسمانی برای هنرمند قرآنی ملاک است.

کارگردان مریم مقدس در ادامه با اشاره به اینکه به حاج نادر طالب‌زاده غبطه می‌خوردم، چرا که با فکر خودش به عرصه میدان آمده بود گفت از ویژگی‌های این شهید، ادب محضر خداوند است. امام خمینی (ره) جمله معروفی دارند که عالم محضر خدا است در محضر خدا معصیت نکنید. طالب‌زاده دقیقاً اینگونه بود و همواره در محضر خدا ادب داشت. در تمام این سال‌ها ندیدم خلاف شأن و ادب حرفی از دهانش خارج شود حتی در مورد دشمن. او انسانی اخلاق‌مدار بود و این جزو مؤلفه‌های انقلابی است زیرا انقلابی باید بتواند ادب و اخلاق را رعایت کند وگرنه نمی‌تواند وارد عرصه مهدویت بشود.

بعد از این قدیریان با نقل خاطره‌ای از مرحوم طالب‌زاده به ظرافت و دقت هنری وی اشاره کرد و گفت نام فیلم "بشارت منجی" او با اینکه در گذشته به‌سر می‌برد و در زمان زندگی حضرت عیسی (ع) است به آینده اشاره دارد که ناشی از علاقه او به آینده بود.

وی بیان کرد که زمانی به او درباره توجه بیش از اندازه‌اش به برخی ایده‌ها گفتم که پاسخ داد ایده‌ها نظام را زنده نگه می‌دارند و انگیزه‌ای برای کار و فعالیت هنری و قرآنی است.

او با ذکر خاطره ای گفت: طالبزاده شخصیتی با تمام وجود دغدغه مند داشت و همانند دیگران رفع تکلیفی عمل نمی‌کرد. او دارای ظرفیت‌هایی بود که همکارانش به خوبی آن را درک و حس می‌کردند. وی افزود: طالبزاده بر نقش و اهمیت ایده خوب و درست همواره تاکید داشت و پس از اطلاع از نمایشگاه «آسمان حسین» برای شرکت در برنامه هایش دعوت کرد تا در موردش حرف بزنم و ایده خود را به عنوان نمونه ای از ایده پردازی ارائه کنم.
 

بحرانی در همین خصوص بیان کرد که طالب‌زاده شکارچی فکر و ایده بود. او بیشتر دنبال این بود که فکر شیعه و انقلاب را رصد کند و بیاورد. این یعنی کار رسانه‌ای؛ طالب‌زاده خودش دنبال تولید فکر نبود اما رصد می‌کرد و به برنامه‌ها می‌آورد. همواره اگر مطلبی یا شخصی را می‌دید که حرفی برای گفتن دارد تلاش می‌کرد که او را به آنتن بیاورد تا آن موضوع و نکات مهم بیان شود. او دنبال تأثیرگذاری جدی بر روح انسان‌ها بود زیرا رسانه بر روح انسان به عنوان خمیر ذاتی او اثرگذار است.

در بخش دیگری از این برنامه، شاه‌حسینی با اشاره به توجه جدی طالب‌زاده به جوانان و دعوت آنان بیان کرد که تلاش می‌کرد تا پژواک صدای جوانان در عرصه رسانه باشد. گاهی این میدان دادن به حدی بزرگ می‌شد که در نتیجه برخی از جوانان از او بیشتر مدعی می‌شدند.

او بیان کرد که طالب‌زاده خیلی شجاع بود که با اینکه خبرنگار CBS آمریکا بود و برای آمریکا کار می‌کرد، در روزهای انقلاب وقتی دید که خبرنگاران خارجی علیه انقلاب خبر می‌زنند تغییر مسیر داد و تلاش کرد تا  به نفع انقلاب خبر تولید کند.  

در ادامه این برنامه جمعی از شاگردان طالب‌زاده در کشور بوسنی و هرزه گوین، در پیامی که برای این مراسم ارسال کرده بودند، درگذشت حاج نادر طالب‌زاده را تسلیت گفتند و بیان کردند که او در روزهای ابتدایی جنگ بوسنی در کنار ما بود و فعالیت رسانه‌ای تأثیرگذاری داشت.

قدیریان در ادامه این مراسم گفت: طالب‌زاده جزو شهدا محسوب می‌شود و شهدا همواره به ما می‌آموزند. ما هم همیشه از افکار ایشان می‌آموختیم که همیشه برنامه خداوند پیاده می‌شود و انقلاب و هشت سال دفاع مقدس ما به اذن خدا شکل گرفته است. وی با این اعتقاد خود را یکی از بازیگران برنامه خدا می‌دانست و برای ایفای نقش موثر در این برنامه خدایی تلاش می‌کرد. تلاش‌های او نه تنها در ابعاد فردی تاثیرات بسزایی داشت بلکه میان اطرافیان خود نیز جریانسازی می‌کرد.
قدیریان افزود: طالب‌زاده به واقع و قلبا معتقد بود که عالم محضر خدا است و با چنین رویکردی دست به هر کاری می‌زد که همین موضوع موجب موفقیت فعالیت‌هایش می‌شد. ما و نسل های جوان ما نیز باید با چنین نگاهی کار و تلاش کنیم.

بحرانی در ادامه با اشاره به مجاهدت‌های رسانه‌ای طالب‌زاده در تلویزیون گفت: ایشان با داشتن قلبی محکم با اینکه شهرت یافت اما تحت تاثیر آن قرار نگرفت و با روحیه ای فراجناحی عناوین و مطالبی را در رسانه ملی طرح کرد که کسی به آنها توجهی نداشت. این در حالی است که پس از انقلاب افراد بسیاری با معرفی و شهرت از خود بی خود شدند. ان‌شاءالله خداوند به ما نیز همانند حاج نادر طالب‌زاده قلبی محکم عطا کند.

شاه‌حسینی در ادامه با تاکید بر اینکه زنده یاد طالب‌زاده بسیار بزرگ فکر می‌کرد گفت: ایشان در کارهای خود بسیار ثابت قدم و جدی بود و در آرمان‌های خود اوج می‌گرفت در حالی که با دوستان خود بسیار رئوف بود. طالب‌زاده مصداق اشداء علی الکفار رحماء بینهم بود.

شاه‌حسینی افزود: طالب‌زاده در برهه‌ای از زندگی خود تصمیم گرفت تا به تولیدات رسانه‌ای در مورد جانبازان شیمیایی بپردازد و تلاش به محکومیت دولت‌های غربی در همدستی با جنایات ارتش بعث حکومت صدام کند. فعالیت‌های طالب‌زاده در این مورد تاجایی پیش رفت که ضمن کارشکنی‌های دولت آن وقت کشور با موفقیت‌های بین‌المللی همراه بود. عزم جهادی و روایت های جسورانه او بسیار ستودنی بود.

بحرانی در ادامه این مراسم گفت: بحث راهبردی که می‌شود ناخودآگاه مهدویت که طالب‌زاده به آن بسیار اعتقاد داشت به یادمان می‌آید. حاج نادر در این راه با سر منشأ شیطانی غرب دست و پنجه نرم می‌کرد. ما باید همانگونه که مقام معظم رهبری بارها تاکید داشتند دشمن شناسی خوبی داشته باشیم و بازوهای شیطان در دنیا را بشناسیم. حاج نادر با آرمان و ایده‌ال‌های خود در این راه موفق بود که ما نیز باید در این مسیر تلاش کنیم.

قدیریان نیز در پایان این مراسم گفت: حاج نادر با اعتقاد قلبی به کل یوم عاشورا و کل عرض کربلا رستگار شد. طالب‌زاده با تکیه بر یکی از آرمان‌های اصلی خود که آن نابودی رژیم صهیونیستی است رستگار شد و حتی پس از مرگ نیز برای آرمان خود زحمت می‌کشد. چرا که حاج نادر الان پرده‌های بسیاری از پیش رویش برداشته شده و با دید واضح‌تری به اقدامات آرمانی خود ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ