وزیر نفت عنوان کرد:

افزایش تولید نفت با تکیه بر توان دانش‌بنیان ها

اقتصاد ایران: وزیر نفت گفت: تولید نفت را با تکیه بر توان دانش‌بنیان، افزایش و نیازهای وارداتی‌ صنعت نفت را کاهش خواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،وزارت نفت یکی از دستگاه‌ها و نهادهایی است که با مأموریت‌های پیچیده‌ای در حیطه وظایف خود روبه‌روست. رهبر انقلاب اخیراً هم تأکید داشته‌اند که صنایع مهم و حساس از جمله وزارت نفت که با مسئله تحریم هم دست‌وپنجه نرم می‌کنند باید توجه ویژه‌تری به حل این مسائل با رویکردهای دانش‌بنیان داخلی داشته باشند. رسانه KHAMENEI.IR در گفت‌وگو با آقای جواد اوجی، وزیر نفت به بررسی ظرفیت‌های صنعت نفت در زمینه تحقق شعار سال ۱۴۰۱ پرداخته است.

با توجه به شعار امسال و تأکیدات زیادی که رهبر انقلاب در حوزه تسری‌دادن رویکرد دانش‌بنیان به صنایع سنگین و پیچیده مانند صنعت نفت دارند، وزارتخانه تحت مسئولیت شما برای سال جاری و فعالیت‌های پیش رو چه اقداماتی پیرامون این موضوع انجام داده یا در دست اقدام دارد؟
بحث دانش‌بنیان کردن صنعت نفت اعم از بحث افزایش تولید هست و این افزایش تولید هم باید از توان شرکت‌های دانش‌بنیان نشات گرفته باشد تا ما بتوانیم افزایش تولید داشته باشیم. حالا این تولیدات هم تولید گاز و نفت و هم تولید فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی است. ما در وزارت نفت، در پنج حوزه فراخوان دادیم تا بتوانیم از توان شرکت‌های دانش‌بنیان برای افزایش تولید استفاده کنیم. بحث چاه‌های کم بازده و بهینه‌سازی مصرف سوخت در جمع‌آوری گازها، نیازها و کالاهای وارداتی وزارت نفت که از خارج وارد می‌شد و زنجیره‌ صنایع تکمیلی پتروشیمی از جمله این حوزه‌هاست. بیش از دویست‌وپنج شرکت مشارکت کردند که همکاران ما در حال ارزیابی این شرکت‌ها هستند. ان‌شاءالله بتوانیم در این حوزه‌ها تولیدمان را دانش‌بنیان کنیم تا کاهش هزینه‌ و افزایش بهره‌وری اتفاق بیفتد.

وزارت نفت در زمره دستگاه‌هایی است که بخشی از لوازم و تجهیزات موردنیاز خود را از طریق واردات تأمین می‌کند. در این بخش چقدر از نیازهای شما از محل تولید داخل تأمین می‌شود؟
امروز نزدیک به ۶۵ تا ۷۰درصد کالاها و تجهیزات موردنیاز صنعت نفت در داخل تأمین می‌شود،‌ ولی ما قصد داریم نیازهای وارداتی‌مان را به‌شدت کاهش دهیم و افزایش صادرات داشته باشیم. نه فقط در این موضوع، بلکه در بحث افزایش ظرفیت پالایشی در راستای دانش‌بنیان کردن به‌سراغ پتروپالایشگاه‌ها رفتیم. به همین خاطر، وزارت نفت اولین عملیات واحد پتروپالایشگاهی را در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ شروع می‌کند تا ما جدا از بحث تولید و تأمین سوخت کشور، تأمین خوراک پتروشیمی‌ها را هم داشته باشیم. به همین خاطر، از توان مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز پژوهشی و دانشگاهی برای تأمین لیسانس و دانش فنی این نوع کارها در حوزه پتروپالایشگاهی و پتروشیمی استفاده خواهیم کرد. ما در حوزه پتروشیمی موضوع تأمین کاتالیست‌ها را هم داریم. فعلاً بیش از شصت درصد از کاتالیست‌ها در داخل تولید می‌شود و نزدیک چهل درصد از خارج وارد می‌شود. بنا داریم که در پایان این دولت، در خصوص بحث کاتالیست دیگر نیازی به خارج از کشور نداشته باشیم و همه را در داخل تأمین کنیم. همچنین دانش بومی، دانش فنی در حوزه‌ پتروشیمی و صنایع زنجیره‌ تکمیلی را هم برنامه‌ریزی می‌کنیم تا با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز پژوهشی و دانشگاهی بتوانیم دانش فنی حوزه‌ پتروشیمی و صنایع تکمیلی را هم در داخل تأمین کنیم.

به‌عنوان مسئول دستگاه اجرایی که با پیچیدگی‌های زیادی در حوزه تحت مأموریت خودتان مواجه هستید، توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی را برای حل این مسائل در چه سطحی ارزیابی می‌کنید؟ در کدام حوزه‌ها توان بالایی دارند و در کدام حوزه‌ها هنوز از رشد کافی برخوردار نشده‌اند؟
الحمدلله نخبگان خوب و شرکت‌های دانش‌بنیان توانمندی در این عرصه هستند. قطعاً این‌ها حمایت ما و وزارت نفت را می‌خواهند. این نیاز هم در حوزه‌ بالادست و هم پایین‌دست صنعت نفت هست که ما باید خودمان دنبال کنیم و از این شرکت‌ها بخواهیم. الحمدلله طی این مدت کوتاهی که این دولت شکل‌گرفته نمایشگاه‌های مختلفی از شرکت‌های دانش‌بنیان برپا شده که به اعتقاد من توان خیلی خوبی هم در بخش بالادست و هم در بخش پایین‌دست نفت مهیاست. طبق فرمان رهبر انقلاب باید صنعت را دانش‌بنیان کنیم که ان‌شاء‌الله انجام‌شدنی است و شروع کردیم. با این فراخوانی هم که دادیم، شرکت‌های خیلی خوب و توانمندی حضور پیدا کردند. قراردادهای سبک جدیدی را هم که طراحی کردیم، به این شرکت‌ها انگیزه خواهد داد تا در کارهای ما ورود کنند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ