«آه» قیمت دارو دردناک‌تر از «آه» درد بیماری!

اقتصاد ایران: آهی که مردم هنگام تحویل دارو از داروخانه و پرداخت وجه سنگین آن می‌پردازند بسیار سنگین و دردناک‌تر از آهی است که برای تحمل درد متحمل می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،، موج گرانی دارو که سال گذشته با داروهای بیماری‌های خاص و نمونه‌های خارجی آن آغاز شد، امسال شدت بیشتری گرفته و تمام داروها حتی نمونه‌های پرمصرف را دربر گرفته است.

مردم از افزایش خودسرانه قیمت دارو در برخی از داروخانه‌ها نگران هستند، برخی از داروها هستند که هزینه آن از سوی بیمه متقبل نمی‌شود در این صورت بار سنگینی بر دوش سرپرست خانواده نهاده است.

آهی که مردم هنگام تحویل دارو از داروخانه و پرداخت وجه سنگین آن می‌پردازند بسیار سنگین و دردناک‌تر از آهی است که برای تحمل درد متحمل می‌شوند.

آنگونه که در خبرها آمده، ۵۶۰ قلم دارو از سال گذشته افزایش قیمت داشته که ۴۶۰ قلم از آن را بیمه‌ها پوشش دادند و ۱۰۰ قلم دیگر تحت پوشش بیمه‌ها نبوده که اخیرا بنا بر سیاست‌های اتخاذ شده به گفته رضایی معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران بزودی قیمت این ۱۰۰ قلم دارو که تحت پوشش بیمه نیستند به پوشش بیمه اضافه خواهد شد و هزینه آن‌ها کاهش خواهد یافت.

مهدی مجرب معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تنها مرجع قیمت‌گذاری دارو در کشور را کمیسیون قانونی قیمت‌گذاری وزارت بهداشت دانست و گفت: قیمت‌ها از طریق سامانه در دسترس عموم است که شرکت‌های پخش و داروخانه‌ها ملزم به رعایت این مصوبات هستند.

وی با بیان اینکه افزایش‌های خودسرانه قیمت دارو قانونی نیست، ادامه داد: مردم شکایت خود را به شماره ۱۴۹۰ یا ۰۸۳۳۷۱۰۶۳۰۹ اطلاع دهند تا در اسرع وقت پیگیری شود.

جدا از گرانی دارو، کمبود برخی اقلام دارویی بیماران را بر آن وا داشته که با پرداخت چند برابری هزینه، دارو خود را با پارتی و آشنابازی یا از داروخانه یا از بازار آزاد تهیه کنند نمونه بارز این کمبودها این روزها در شهرستان پاوه با کمبود انسولین کاملا مشهود است.

معاون غذا و دارو دانشگاه  علوم پزشکی کرمانشاه در این خصوص، گفت: فهرست کشوری کمبود دارویی ثابت نیست.

مجرب تصریح کرد: با توجه به حجم داخل میزان واردات و نیاز درمانی جامعه مرتب در نوسان است در حال حاضر تعداد اقلام دارویی در دستجات متنوع کمبود دارویی داریم که برای ۳۵ مورد آن تولید داخل جایگزین برند خارجی شده است.

وی علت کمبود برخی از داروها را در کمبود مقطعی مواد اولیه تولید یا ملزومات بسته‌بندی، نقص موقت در خطوط تولید، افزایش ناگهانی میزان مصرف به علت شیوع یک نوع بیماری و یا ترجیح پزشک یا بیماران به مصرف برند خارجی خاصی از دارو دانست.

معاون غذا و دارو دانشگاه  علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: در مورد داروهای وارداتی مشکلات ارزی هم تاثیرگذار است که سبب می‌شود واردات آن‌ها با وقفه روبه رو شوند به هر حال برای همه این کمبودها به شکل مجزا در وزارتخانه با توجه به میزان صرف داخل پیگیری می‌شود و از منابع مطمئن تأمین می‌شوند.

*تأمین انسولین پاوه در اسرع وقت انجام خواهد شد

مجرب در پاسخ به سوال مطرح شده شهروندان در خصوص کمبود انسولین، گفت: در خصوص مشکل کمبود انسولین در شهرستان پاوه طی بررسی انجام گرفته کمبود در دو قلم داروی انسولین قلمی لانتوس و انسولین قلمی توجئو بوده است.

وی تصریح کرد: در مورد انسولین لانتوس در چند ماه اخیر توزیع به طور مستمر به تمام شهرستان‌های استان انجام گرفته و تنها به مدت چند روز در اثر تأخیر در تامین موجودی و سفارش‌دهی به شرکت‌های دارویی توسط داروخانه منتخب در این شهرستان کمبود دارو ایجاد شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه  علوم پزشکی کرمانشاه افزود: در خصوص انسولین قلمی توجئو اخیرا کمبود سراسری داشته‌ایم که در چند روز اخیر برطرف شده و دارو در حال توزیع است.

مجرب خاطرنشان کرد: همچنین در پی بررسی موجودی داروخانه‌های منتخب شهرستان‌های همجوار مانند روانسر و جوانرود مشکلی از نظر تامین و عرضه انواع انسولین‌های قلمی مشاهده نشده و درصورت لزوم ارجاع بیماران به این داروخانه‌ها تا زمان تامین تمام انواع انسولین‌های قلمی توسط داروخانه منتخب پاوه میسر خواهد بود. تامین انسولین این شهرستان در اسرع وقت انجام خواهد شد.

مردم از غیرقابل کنترل بودن روند گرانی داروها و کمبود برخی از اقلام دارو  از آینده هراس دارند، اما رئیس جمهور گفته، «مافیایی که در تجهیزات پزشکی و دارویی وجود دارد قوی‌ترین مافیاست‌ اما دولت سیزدهم دست عناصر مافیایی را از این حوزه کوتاه خواهد کرد.»

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ