ارتباط رشد اقتصادی کرمان با افزایش میزان اشتغال‌زایی

اقتصاد ایران: با توجه به اینکه افزایش رشد اقتصادی، موجب بالا بردن سطح درآمد و بهره‌وری می‌شود، جایگاه مهمی در سراسر کشور و استان‌ها دارد. با رشد اقتصادی در استان‌ها تقاضا برای استخدام نیروی کار افزایش پیدا می‌کند. به این ترتیب با ایجاد اشتغال زایی، آمار بیکاری به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،استان کرمان که پهناورترین استان در جنوب شرقی ایران است، از ظرفیت‌های فراوانی برای ایجاد توسعه برخوردار است. به همین منظور لازم است سیاست‌گذاران در زمینه‌های مختلفی از این پتانسیل‌ها استفاده کنند تا منجر به رشد اقتصاد و کاهش آمار بیکاری در این استان شود.

در این مقاله قصد داریم از تاثیری که رشد اقتصاد بر افزایش اشتغال‌زایی در استان کرمان دارد، صحبت کنیم.

رشد اقتصادی چیست؟

رشد اقتصادی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصاد برای کشورها به شمار می‌رود. از آنجا که توسعه اقتصادی حجم یک اقتصاد را تعیین می‌کند، می‌تواند نشان‌دهنده قدرت اقتصاد کشورها باشد. ایجاد توسعه در اقتصاد کشور موجب افزایش عرضه و تقاضا در جامعه و افزایش سطح اشتغال در کشور و استان‌ها می‌شود.

افزایش خدمات و تولید کالا باعث ایجاد رشد در اقتصاد می‌شود. افزایش نیروی کار و سرمایه انسانی نیز می‌تواند منجر به توسعه در اقتصاد گردد. به این صورت که نیروی کار بیشتر، خدمات و کالاهای بیشتری تولید می‌کند.

راه‌های ایجاد رشد و توسعه در اقتصاد استان کرمان

امروزه یکی از ابزارهای پیشرفت در جوامع پیشرو، انتخاب رویکردهای توسعه پایدار است. یکی از اهداف توسعه پایدار، رشد اقتصادی به همراه افزایش ایجاد اشتغال در کشور است. به این ترتیب در صورتی که رشد در اقتصاد منجر به ایجاد شغل در جامعه نشود، سیستم کشور دچار مشکل است.

استان کرمان که به عنوان یکی از قطب‌های مهم معدن و کشاورزی به شمار می‌رود، از طرق مختلف می‌تواند در رشد اقتصاد و توسعه استان کرمان کمک‌کننده باشد. در ادامه به سایر روش‌های توسعه اقتصاد و اشتغال در این استان اشاره می‌کنیم.

نقش توسعه گردشگری و صنایع دستی بر رشد اقتصادی کرمان

از آنجا که استان کرمان از پیشینه فرهنگی و تاریخی غنی برخوردار است، پتانسیل بالایی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی و رشد اقتصادی دارد. توسعه صنعت گردشگری و صنایع دستی منجر به کاهش آمار بیکاری و خارج شدن از اقتصاد تک محصولی می‌شود. از این‌رو لازم است زمینه ایجاد توسعه گردشگری در این استان فراهم شود.

با توجه به مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی که در استان کرمان مشاهده می‌شود، ظرفیت پذیرش گردشگران زیادی وجود دارد. با توسعه صنعت گردشگری در این استان می‌توان نیروی کار برای حمل و نقل مسافران، اسکان دادن آن‌ها، همراهی گردشگران خارجی و فروش صنایع دستی استخدام کرد. به روزترین آگهی های شغلی کرمان در جاب ویژن منتشر می شود. (اطلاعات بیشتر)

نقش توسعه کشاورزی بر رشد اقتصادی کرمان

استان کرمان به عنوان یکی از برجسته‌ترین استان‌ها در حوزه کشاورزی شناخته می‌شود. این استان از پتانسیل‌های بالایی در بخش کشاورزی برخوردار است که برای ایجاد رشد اقتصادی می‌توان از آن‌ها بهره گرفت.

یکی از محصولات مهم کرمان پسته است که این استان حدودا 80 درصد باغ‌های پسته کشور را در خود جای داده است. همچنین کرمان به عنوان مهم‌ترین منطقه خاورمیانه و جهان در تولید پسته و خرما شناخته می‌شود. بنابراین می‌توان از صادرات این محصولات در ارزآوری و ایجاد اشتغال در کرمان استفاده کرد.

نقش توسعه صنعت و معدن بر رشد اقتصادی کرمان

معادن مس کرمان به عنوان بزرگترین معادن تولیدکننده مس در کشور مشغول به فعالیت هستند. شرکت ملی مس به صورت مستقیم چندین هزار نیروی کار را استخدام کرده است. علاوه‌براین پیشرفته‌ترین کارخانجات آهن و فولادسازی در منطقه، در استان کرمان واقع شده است.

از آنجا که کرمان به عنوان بهشت معادن ایران شناخته می‌شود، معادن آن یکی از قابلیت‌های مهم اقتصادی استان محسوب می‌شوند. بنابراین با توجه به فرصت شغلی که در شرکت‌های صنعت و معدن ایجاد می‌شود، میزان اشتغال‌زایی به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد و بر رشد اقتصادی استان اثرگذار است.

همچنین نقش صنایع کوچک را در توسعه اقتصاد استان کرمان نمی‌توان نادیده گرفت. فعال‌سازی صنایع کوچک موجب رشد بنیه اقتصادی کشور و استان می‌شود و بخش زیادی از اشتغال‌زایی را تامین می‌کند.

نقش توسعه آموزش و پرورش بر رشد اقتصادی کرمان

از آنجا که آموزش و پرورش به عنوان زیرساخت بنیادی در توسعه و پیشرفت کشور محسوب می‌شود، باید به آن توجه ویژه‌ای کرد. توسعه آموزش و پرورش به صورت مستقیم به رشد و پیشرفت علوم، صنایع استان و افزایش تولید کمک می‌کند و بنابراین منجر به ایجاد رشد اقتصادی در استان و کشور می‌شود.

نقش تولید مسکن بر رشد اقتصادی کرمان

ساخت مسکن باعث ایجاد رشد اقتصادی در سایر صنایع نیز می‌شود. به علت اینکه برای ساختن یک ساختمان به مصالح گوناگونی از جمله لوازم برقی، سیمان، سنگ، چوب، آجر و غیره نیاز دارند. به این ترتیب صنعت ساخت و ساز مسکن با ایجاد اشتغال رابطه‌ای مستقیم دارد.

تولید مسکن به عنوان ابزاری مهم بر تورم، اشتغال و میزان درآمد کشور تاثیرگذار است. بنابراین باعث کنترل نقدینگی می‌شود و به توسعه اقتصاد کمک می‌کند. از آنجا که مسکن را به عنوان دارایی مالی به شمار می‌آورند، در بازار سرمایه نقش پررنگی دارد.

نقش پروژه‌های بهره‌برداری شده بر رشد اقتصادی کرمان

با توجه به وجود پروژه های بهره برداری شده در استان کرمان و عملیات اجرایی روی آن‌ها، طرح‌های اقتصادی فراوانی فعالیت خود را آغاز می‌کنند. سرمایه گذاری و بهره‌برداری از این پروژه‌ها، موجب ایجاد اشتغال پایدار برای ساکنان استان، بهبود معیشت آنان و ایجاد توسعه در کرمان می‌شود.

جمع‌بندی

استان کرمان از ظرفیت‌های فراوانی برای ایجاد رشد اقتصادی برخوردار است. به این ترتیب لازم است تمهیداتی اندیشیده شود که از این پتانسیل‌ها در جهت توسعه اقتصادی استان و افزایش اشتغال زایی در آن استفاده نمود.

در استان کرمان راه‌های زیادی برای ایجاد توسعه اقتصادی وجود دارد که درنهایت منجر به کاهش آمار بیکاری می‌شود. راه‌های توسعه اقتصادی در کرمان شامل توسعه گردشگری و صنایع دستی، کشاورزی، صنعت و معدن، آموزش و پرورش، تولید مسکن و غیره است که به بخشی از آن‌ها در متن اشاره کردیم.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ