چگونگی انتخاب چیلر مناسب برای ساختمان

اقتصاد ایران: همانطور که همه ما می دانیم، چیلر و مینی چیلر به عنوان یکی از اصلی ترین سیستم های خنک کننده در ساختمان های عظیم با تعداد واحد های زیاد و یا با متراژ های بالا شناخته می شوند. اما همیشه برای افرادی که از سیستم های سرمایشی و گرمایشی عظیم استفاده می کنند این موضوع مطرح بوده است که از چه ظرفیتی برای محیط مورد نظر خود باید استفاده کرد؟ آیا ظرفیتی که بر روی کاتالوگ محصولات درج شده است همان ظرفیتی است که برای متراژ خودمان نیاز داریم؟

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، همانطور که همه ما می دانیم، چیلر و مینی چیلر  به عنوان یکی از اصلی ترین سیستم های خنک کننده در ساختمان های عظیم با تعداد واحد های زیاد و یا با متراژ های بالا شناخته می شوند. اما همیشه برای افرادی که از سیستم های سرمایشی و گرمایشی عظیم استفاده می کنند این موضوع مطرح بوده است که از چه ظرفیتی برای محیط مورد نظر خود باید استفاده کرد؟ آیا ظرفیتی که بر روی کاتالوگ محصولات درج شده است همان ظرفیتی است که برای متراژ خودمان نیاز داریم؟


ظرفیت اسمی چیلر
، ظرفیت اسمی چیلر عددی است که با توجه و بر اساس استاندارد های جهانی اندازه گیری میشود، این عدد بر روی کمپرسور و همچنین کاتالوگ محصول درج خواهد شد. همانطور که گفته شد، این عدد با توجه به شرایط محیطی خاصی اندازگیری خواهد شد که در بیشتر نقاط دنیا این شرایط عبارتند از، دمای محیط تا 35 درجه سانتی گراد، دمای آب ورودی تا 12 درجه و آب خروجی 7 درجه سانتی گراد خواهد بود. اما به طور معمول چیلر ها در شرایطی متفاوت با شرایط استاندارد خود فعالیت می کنند.

از این رو، ظرفیت اسمی این محصولات با ظرفیت وافعای آن ها متفاوت است. همانطور که انتظار میرود، ظرفیت واقعی از ظرفیت اسمی کمتر بوده و با استفاده از فرمول هایی محاسبه خواهدشد.

محاسبه سایز مناسب چیلر برای یک بنا 

به طور معمول، ظرفیت چیلر ها بر اساس واحدی با نام تن تبرید یا Btu/hr و یا کیلو وات سنجیده خواهد شد. به هر حال باید اینطور گفت، که تن تبرید یا tr میزان نخرانتقال حرارتی است که از یک تن یخ ظرف مدت 24 ساعت به خود جذب می کند. لازم به ذکر است که این یخ باید در دمای صفر درجه بوده و پس از جذب این حرارت به آب با دمای صفر درجه تبدیل شود.  همچنین باید بدانیم که هر تن تبرید به خودی خود، برابر با 3.5 کیلو وات، 1200 btu/hr و هر کیلو وات برابر با 3412 btu/hr است.

این موارد می تواند در انتخاب و همینطور سنجش میزان کیفیت چیلر ها اثر گذار باشد.

عوامل موثر بر ظرفیت چیلر:

  1. دمای آب ورودی به چیلر
  2. دمای آب خرجی از چیلر
  3. دبی آب چیلر

با توجه به عواملی که در بالا گفته شد، ظرفیت چیلر ها را می توان با استفاده از فرمول زیر محاسبه کرد:

  • Q=m×ρ×Cp×ΔT
  • Q: ظرفیت چیلر(Btu/hr)
  • Cp:  ظرفیت گرمایی ویژه آب (Btu/lb.F) (1)
  • ρ : چگالی (lb/gallon) (8.33)
  • m : دبی آب چیلر (gallon/min)
  • ΔT: اختلاف دمای آب در زمان ورود و خروج از چیلر(F)

نکته دیگری که در این خصوص باید به آن توجه داشت این است که به منظرو محاسبله عملی به عنوان ضریب اطمینان، همیشه 20 درصد به مقدار به دست آمده با استفاده از فرمول بالا اضافه کرده و در نهایت عدد حاصل را به سمت بالا گرد می کنند.

در فرآیند های تهویه مطبوع برای محاسبه ظرفیت چیلر، درجه حرارت آب خروجی از چیلر 42 تا 46 درجه فارنهایت بوده و درجه حرارت آب ورودی به اواپراتور چیلر 52 تا 56 درجه فارنهایت است ، معمولا اختلاف دمای آب ورودی و خروجی به اواپراتور چیلر 10 درجه فارنهایت در نظر گرفته می شود. در صورتی که اختلاف دما برابر با 10 درجه فارنهایت باشد به منظور محاسبه دبی آب برای ایجاد سرمایش می توان به ازای هر تن تبرید دبی آب را 2.4 گالن بر دقیقه  در نظر گرفت.

چگونگی استفاده از چیلر مناسب برای ساختمان

سنجش سرانگشتی ظرفیت چیلر

یکی از راه هایی که می توان با استفاده از ظرفیت چیلر مورد نیاز برای ساختمان را تخمین زد محاسبه سر انگشتی است. در این روش مساحت زیر بنا را در واحد های مسکونی بر عدد 40، برای واحد های اداری، 35 و برای ساختمان های تجاری 30 تقسیم می کنند.

چگونگی عملکرد مبرد در کندانسور

همانطور که گفته شد این محصولات، دارای کندانسور آبی هستند، که در این کندانسور ها، گاز مبرد گرم با آب سردی که وارد کندانسور شده تبادل حرارت می کند. حاصل این تبادل حرارت، انتقال مبرد فوق گرم به مایعی فوق سرد است. این مایع سر از طریق لوله ها به خروجی چیلر ها حرکت کرده و با روش تبخیر حرارت حاصله را خارج کرده است. همین فرایند کمک خواهد کرد تا انتقال حرارت در سیستم از نقطه ای نقطه ای با قدرت بالا صورت گیرد. به این نکته باید اشاره کرد که اختلاف دمایی 10 درجه فارنهایتی در میان ورودی و خروجی در کندانسور به ازای هر تن تبرید از ظرفیت سرمایش چیلر، 3 گالن آب برای خنک کردن کندانسور نیازمند است.

بررسی ظرفیت چیلر

نتیجه گیری

به طور کلی می توان به این موضوع تاکید داشت که استفاده از چیلر ها با ظرفیت های مختلف برای هر ساختمانی با کاربری مخصوص به خود ساخته شده اند و بسیار نیاز است تا پیش از اقدام به خرید این محصولات، از ظرفیت مورد نیاز برای ساختمان خود استفاده کرد. از این رو توصیه می شود همیشه قبل از تهیه این محصولات، با کارشناسان مربوط به حوزه تهویه مطبوع مشورت نمود.

خانه تاسیسات به عنوان یکی از اصلی ترین فروشگاه های اینترنتی فعال در حوزه تامین تاسیسات ساختمانی در ایران، افتخار دارد با جمع آوری برترین کارشناسان و مهندسان و متخصصان همین حوزه، تمامی محصولات مورد نیاز این سیستم ها را تامین کرده اند و به صورت همه ساعته آماده پاسخگویی به هم مینهان عزیز خواهند بود. برای ارتباط با فروشگاه اینترنتی خانه تاسیسات از طریق این لینک اقدام نمایید. 



برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ