مزایا وظرفیت‌های اقتصادی همسایگی ایران و افغانستان

اقتصاد ایران: مزیت‌ها و ظرفیت های اقتصادی همسایگی ایران و افغانستان تنها به حوزه تجارت محدود نمی شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه از مسائل مورد توجه در سیاست اقتصادی ایران است. در میان کشورهای همسایه، افغانستان علاوه بر ویژگی هم مرز بودن، به دلیل اشتراکات فرهنگی و زبانی و دارا بودن وضعیت اقتصادی خاص خود از اهمیت و جایگاه ویژه ای در دیپلماسی اقتصادی ایران برخوردار است.
همچنین دو کشور در بخش معادن و صنایع معدنی، می توانند مکمل یکدیگر باشند، معادن افغانستان یکی از ظرفیت های مهم و مورد استفاده برای ایران در این زمینه است.
در افغانستان ذخایر فلزاتی مانند مس، طلا، اورانیوم، بوکسیت، سنگ آهن، کروم، سرب، روی، زغال سنگ، سنگ صابون، سنگ گرانیت گل پنبه ای، گچ، گوگرد و مرمر وجود دارد، این در حالی است که ذخایر معدنی در افغانستان به ارزش 1 تریلیون دلار است که در این میان ذخایر عظیم معادن لیتیوم که مورد استفاده در بخش باتری های قابل شارژ مانند باتری های تلفن، کامپیوتر، باتری های موتور و وسایل الکترونیکی، توجه کشورهای بسیاری را به خود جلب کرده است.
بر اساس آمارهای رسمی، ذخایر لیتیوم افغانستان قابل مقایسه با ذخایر بولیوی، یکی از بزرگترین تامین کنندگان لیتیوم جهان است.
با توجه به مسدود شدن حمایتهای مالی خارجی، که تقریباً معادل ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی افغانستان در سال ۲۰۲۰ بود، سرمایه گذاری خارجی در بخش معدنی افغانستان می تواند تنها منبع درآمد حکومت تازه تاسیس طالبان قلمداد شود.
در حال حاضر افغانستان جز 5 مقصد صادراتی ایران است که بر این اساس بیشترین مبادلات تجاری دو کشور در سال 97 نزدیک به 3 میلیارد دلار بود اما سال گذشته در روندی کاهشی این رقم به 1 میلیارد و 800 میلیون دلار رسید.
به نظر می رسد با توجه به همسایگی ایران و افغانستان و اراده برای افزایش تجارت بین دو کشور در حوزه های دیگر از جمله معادن هم برنامه ریزی ها برای توسعه همکاری ها صورت گیرد و فعالان اقتصادی افغانستان هم به دنبال توسعه این همکاری ها با ایران باشند.
بنابراین با توجه به همسایگی کشورمان با افغانستان که دارای ثروتی عظیم در حوزه معادن است در شرایط کنونی می تواند هر دو کشور را از ظرفیت های مهم اقتصادی و بخش خصوص صنایع معدنی بهره مند سازد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ