بیشترین تحریم ها علیه کدام کشورها است؟

اقتصاد ایران: اعمال تحریم‌های بی‌شمار علیه روسیه از سوی غرب به خاطر درگیری نظامی با اوکراین دوباره توجهات را به سوی کشورهایی جلب کرده که بیشترین شمار تحریم‌ها علیه آنها اعمال شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، از سال 2014 به بعد و به خاطر مشکلات روسیه با اوکراین، آمریکا و متحدان این کشور هزاران تحریم علیه مسکو اعمال کرده‌اند. حالا روسیه رسما با پشت سر گذاشتن ایران، سوریه و کره شمالی به کشوری که بیشترین تحریم ها علیه اش اعمال شده تبدیل شده است.

تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال شده‌اند شامل اشخاص، شرکت‌ها و مسدود کردن دارایی‌های این کشور و حتی ذخایر ارزی روسیه بوده است. حال باید دید کدام کشورها شاهد اعمال بیشترین تحریم‌ها بوده‌اند:

1- روسیه

به گزارش راشاتودی، مسکو مدعی است که حدود 6000 هزار تحریم علیه این کشور اعمال شده است. رقم مورد ادعای روس‌ها بیشتر از مجموع تحریم‌هایی است که علیه ایران، ونزوئلا، میانمار و کوبا اعمال شده است. کشورهای اروپایی بیشترین تحریم را‌‌‌‌‌‌‌‌ علیه روسیه اعمال کرده و حتی تحریم‌های اعمال شده علیه روس‌ها توسط اروپایی‌ها در برخی موارد بیشتر از تحریم‌هایی بوده که توسط آمریکا اعمال شده است.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند حالا روسیه به هدف اول تحریم‌های بین‌المللی در جهان تبدیل شده است. کار به جایی رسیده که پیتر پیاتتسکی مقام سابق خزانه‌داری آمریکا این تحریم‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ جنگ هسته‌ای مالی عنوان کرده و می‌گوید بزرگ‌ترین ساختار تحریمی است که در تاریخ علیه یک کشور اعمال شده است.

در قالب این تحریم‌ها حوزه مالی، ذخایر بانک مرکزی، صادرات نفت و گاز، شرکت‌های بزرگ، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، دخترانش، مقامات دولتی و دیگر اشخاص برجسته روس تحریم‌ شده‌اند. آمریکا و اتحادیه اروپا می‌گویند حتی می‌خواهند تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال کنند.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی موسسه استاتیسکا، تا پیش از روز 22 فوریه سال جاری 2754 تحریم و پس از آن هم حدود 3000 تحریم علیه روسیه توسط کشورهای غربی اعمال شده است.

2- ایران

تا همین چند وقت پیش ایران تحریم‌شده‌ترین کشور جهان بود و از سال 1979 همواره یکی از اهداف تحریم‌های آمریکا بوده است.

فقط در یک دهه گذشته و بر اساس آمارهای ارائه‌شده از سوی موسسه کاستلوم که تحریم‌های بین‌المللی را‌‌‌‌‌‌‌‌ دنبال می‌کند، 1616 تحریم علیه ایران اعمال شده است. بخش قابل توجهی از این تحریم‌ها به بهانه برنامه‌های هسته‌ای کشورمان اعمال شد.

در سال 2018 دسترسی بانک‌های ایران به سوئیفت مسدود شد و در سال 2020 واشنگتن تحریم‌های بیشتری را‌‌‌‌‌‌‌‌ علیه بانک‌های ایرانی تحریم کرد. علیرغم همه این تحریم‌ها اما در سال 2021 بر اساس آمار بانک جهانی،‌ ایران رشد 2.4 درصدی اقتصادی را‌‌‌‌‌‌‌‌ به ثبت رساند و حالا پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال جاری به 3.1 درصد افزایش یابد.

به گزارش ورلد پاپیولی‌شن، دولت ایران بارها اعلام کرده که هدف از برنامه هسته‌ای کشورمان فقط استفاده صلح‌آمیز و ایجاد نیروگاه‌های هسته‌ای است اما آمریکا و رژیم صهیونیستی مدعی هستند که ایران به دنبال توسعه سلاح‌های اتمی است.

3- سوریه

کشور جنگ‌زده سوریه که از سال 2011 در حال جنگ با تروریست‌های بین‌المللی است شاهد اعمال هزاران تحریم از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای عربی بوده است. موسسه کاستلوم می‌گوید بیشتر تحریم‌های اعمال شده علیه سوریه از سال 2011 به بعد اعمال شده و 2608 تحریم علیه دمشق اعمال شده است. بشار اسد رئیس جمهور سوریه با انتقاد شدید از این تحریم‌ها آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌ غیرانسانی و غیرقانونی خوانده است.

لازم به ذکر است تاریخچه اعمال تحریم‌ها علیه دمشق به سال 1986 بازمی‌گردد اما از سال 2011 به بعد شاهد شدت گرفتن آنها هستیم. سوریه همچنین از سوی آمریکا به عنوان کشور حامی تروریسم اعلام شده که بر اساس آن شرکت‌های آمریکایی از همکاری با دولت این کشور منع شدند. ارتش سوریه هم یکی از نهادهایی است که شاهد بیشترین اعمال تحریم‌ها بوده است.

4- کره شمالی

از سال 2006 به خاطر برنامه‌های هسته‌ای نظامی و برنامه موشکی بالستیک کره شمالی تحریم‌هایی از سوی سازمان ملل علیه این کشور اعمال شده است. این تحریم‌ها شامل اعمال محدودیت علیه اشخاص و شرکت‌های اهل کره شمالی بوده و آمارهای موسسه کاستلوم نشان می‌دهد که تا ماه مارس 2077 تحریم علیه پیونگ یانگ اعمال شده است. این ماه هم سازمان ملل تحریم‌های جدیدی را‌‌‌‌‌‌‌‌ علیه کره شمالی اعمال کرد و دلیل آن هم ادعای توسعه سلاح‌های کشتار جمعی و موشک‌های بالستیک بوده است.

به گزارش ورلد پاپی‌یولی‌شن، تاریخچه تحریم‌های اعمال شده علیه کره شمالی به سال 1950 و زمان آغاز جنگ بین دو کره مربوط می‌شود و هیچ نشانه‌ای از برداشته شدن این تحریم‌ها هم به چشم نمی‌خورد. در قالب این تحریم‌ها روابط سیاسی بین کره شمالی و آمریکا به طور کامل قطع شده و مردم این کشور نمی‌توانند به دانشکده‌های نظامی در آمریکا برای تحصیل مراجعه کرده و شرکت‌های آمریکایی هم امکان بستن قرارداد با ارتش کره شمالی را‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارند. دولت کره شمالی هم حق دریافت وام یا کمک از سوی دولت آمریکا را‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست داده است.

5- ونزوئلا

طی سال‌های گذشته ونزوئلا شاهد اعمال فشارهای سنگینی بوده و پس از تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور از سوی آمریکا در سال 2019 اوضاع ونزوئلا بدتر شده است. این تحریم‌ها علیه تجار و شرکت‌هایی اعمال شده که با دولت نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا همکاری داشته‌اند.

کاستلوم می‌گوید: تاکنون 651 تحریم علیه ونزوئلا اعمال شده و این تعداد این کشور آمریکای لاتین را‌‌‌‌‌‌‌‌ در جایگاه پنجمین کشور تحریم‌شده جهان قرار می‌دهد.

6- میانمار

این کشور آسیای جنوب شرق از سوی سازمان ملل و دیگر کشورهای جهان به خاطر نقض حقوق بشر تحریم شده و در ماه ژانویه سال جاری همزمان با سالگرد وقوع کودتای نظامی علیه دولت این کشور دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا 7 شخص و 2 موسسه مرتبط با رژیم نظامی کنونی میانمار را‌‌‌‌‌‌‌‌ تحریم کرد.

موسسه کاستلوم می‌گوید: هم اکنون 510 تحریم علیه میانمار فعال است. البته باید گفت با توجه به تحریم‌های جدید اعمال شده از سوی آمریکا، انگلیس و کانادا علیه مقامات ارشد نظامی این کشور طی ماه گذشته تعداد این تحریم‌ها بیشتر شده است.

7- کوبا

این کشور بزرگ‌ترین کشور جزیره‌ای در حوزه دریای کارائیب به شمار می‌رود و در لیست کشورهایی با بیشترین تحریم‌های اعمال‌شده علیه آنها در جایگاه هفتم قرار دارد. حدود 60 سال است که آمریکا کوبا را‌‌‌‌‌‌‌‌ تحریم می‌کند و تقریبا تمام ابعاد زندگی در این جزیره را‌‌‌‌‌‌‌‌ تحت‌الشعاع قرار داده است.

نخستین تحریم‌ها از سال 1962 و در زمان دولت جان اف کندی علیه کوبا اعمال شد و از آن زمان به بعد تعدادی از شرکت‌ها و بانک‌های خارجی به خاطر فعالیت در کوبا به شدت تنبیه شده‌اند.

رژیم تحریم‌های آمریکا علیه کوبا یکی از بلندمدت‌ترین تحریم‌هایی است که از سوی یک کشور در تاریخ علیه یک کشور دیگر اعمال شده است. کوبا از این جهت در برابر تحریم‌ها به شدت آسیب‌پذیر است که حدود 80 درصد از کالاهای مورد نیاز خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ وارد می‌کند.

در واقع از زمان روی کار آمدن فیدل کاسترو در کوبا، این کشور به عنوان یک کشور کمونیست از سوی آمریکا شناخته شده و مورد تحریم قرار گرفته است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ