سرمایه گذاری پورشه روی سوخت سازگاربا محیط زیست

اقتصاد ایران: شرکت انرژی از کشور شیلی به نام اچ آی اف گلوبال برای تولید سوخت پاک موفق به جذب ۲۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شد و در میان سرمایه گذاران نام پورشه جلب توجه می کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، این شرکت در حال آماده سازی آزمایشی کارخانه ایی-فیوئل e-fuel است که برای تولید هیدروژن سبز [بدون لطمه به محیط زیست] از قدرت باد بهره می گیرد. سپس در داخل یک «رآکتور»این هیدروژن دی اکسید کربن را از هوا جذب می کند و متانُل سبز [دوست دار محیط زیست] تولید می شود.

این کمپانی اولین سوخت پاک را در ماژلان در نواحی جنوبی کشور شیلی از اواخر سال جاری [2022] تولید خواهد کرد.

سزار نورتن مدیر عامل اچ ای آف گلوبال می گوید: «برنامه ما ایجاد کارخانه های فعال جهانی تا سال 2025 در شیلی و در تگزاس و بعد از آن استرالیا است.» اولین سوخت پاک در مقیاس تجاری در آمریکا از سال 2023 قابل عرضه خواهد بود و از سال 2024 در شیلی و استرالیا شروع خواهد شد.

برند پورشه از گروه خودروسازی فولکس واگن آلمان 75 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده و در هیئت مدیره اچ آی اف گلوبال کرسی به دست آورده است. سرمایه گذاران دیگر هم عبارتند از EIG، بیکر هیوز Baker Hughes، شرکت سرمایه گذاری جمستون Gemstone Investments که از این بین EIG‌ هم یک عضو هیئت مدیره خواهد داشت.

اچ آی اف گلوبال همچنین گفته است که در حال تحقیق برای تولید گاز مایعی است که از لحاظ تولید دی اکسید کربن خنثی خواهد بود [یعنی میزان تولید دی اکسید کربن با میزان جذب آن مساوی خواهد بود.] به بیان دیگر از ال پی جی، متانُل سبز [بدون لطمه به محیط زیست] تولید خواهد شد.

هدف از این سرمایه گذاری تولید «بنزین دوست دار محیط زیست» است که برای سامانه های حمل و نقل متعارف مثل خودروها، هواپیماها و کشتی ها قابل استفاده باشد و با تلاش های کاهش دی اکسید کربن در جو زمین هم خوانی پیدا کند.

پورشه با این سرمایه گذاری می خواهد نسل خودروهای اسپورت 6 سیلندر تخت خود را به دهه آینده هم برساند.

با سرمایه گذاری 75 میلیون دلاری، پورشه صاحب 12.5 درصد از سهام اچ آی اف گلوبال خواهد شد.

پورشه علاوه بر این شرکت چندملیتی اچ آی اف گلوبال در شرکت های دیگری مثل زمینس انرژی و اکسان موبیل هم برای تولید سوخت پاک سرمایه گذاری کرده است.

با این کار پورشه پیشگام و پیشاهنگ استفاده از جایگزین سوخت های فسیلی با سوخت های پاک با آلایندگی صفر خواهد بود.

نکته ای که باقی می ماند، واضح نیست که پورشه چه طور می تواند این سوخت پاک را طوری توزیع کند که صاحبان برند پورشه به راحتی از آن بهره مند شوند. البته در محیط های خاص مثل مسابقات فرمولا وان استفاده از این سوخت ها کاملا توجیه دارد و منطقی است. خود مسابقات فورمولا وان هم اعلام کرده است که از سال 2030 به بعد از لحاظ آلاینده های کربنی به وضعیت خنثی می رسد.

پورشه در ماه مارس 2022 اعلام کرد که سبد محصولات برقی خود را از سدان تایکان فراتر خواهد برد و خودروهای ماکان و 718 هم تا سال 2025 ورژن برقی خواهند داشت، ضمن آن که پورشه در حال کار روی شبکه جایگاه های شارژ جهانی خود نیز خواهد بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ