دعوت به کمدی تفکر با «از کرامات شیخ ما» +فیلم

اقتصاد ایران: نصرالله قادری نویسنده و نمایشنامه‌نویس در ویدئویی به معرفی کتاب «از کرامات شیخ ما» نوشته سید‌مهدی شجاعی پرداخته است،‌ او این کتاب را کمدی والایی می داند که مخاطب را به خنده تفکر وا می‌دارد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، «از کرامات شیخ ما»  نوشته سید‌مهدی شجاعی از جمله منشورات کتاب نیستان است‌، مجموعه داستانی که از کنار آن به سادگی نمی‌توان گذشت. آسیب‌شناسی واقع‌گرایانه و نقد دقیق و موشکافانه مسائل اجتماعی، در قالب ادبیات داستانی با استفاده از نثر کهن پارسی و به طور خاص ادبیات عرفانی از جنس متصوفه، از جمله ویژگی‌های این کتاب است.

آنچه به این اثر، طراوت و جذابیت مضاعف می‌بخشد، جاری بودن روح طنز در سطر سطر داستان است.جنس قلم در این مجموعه داستان، تقلید یا کپی‌برداری از یک اثر عرفانی از یک دوره مثل تذکرة الاولیا نیست. بلکه ترکیبی تازه است از امتزاج نثرهای مختلف عرفانی در دوره‌های مختلف تاریخی.

داستان‌های «از کرامات شیخ ما»، عامل اصلی همه مفاسد و مظالم را جهل و عوامی مردم، قلمداد می‌کند و این واقعیت را به مخاطب نشان می‌دهد که بازار عوام‌فریبان تا زمانی سکه است که عوامی وجود داشته باشند و از جهالت خود راضی باشند.

نصرالله قادری نمایشنامه نویس در ویدئویی به معرفی این کتاب پرداخته است،‌ وی در این معرفی ضمن برشمردن ویژگی‌های متون کمیک می‌گوید:‌ نوشتن در گیتی کمیک امری بسیار دشوار است. جهان کمدی جهان آشنایی‌زدایی است. در جهان کمدی «از کرامات شیخ ما» ما با خنده تفکر روبرو هستیم،‌ «از کرامات شیخ ما» در جهان نقد از ساحت کمدی پا به پای آثار شیخ بهایی و عبید زاکانی آمده است و در عین اینکه امری بومی است انگاره‌ای جهانی را دارد.

از کرامات شیخ ما نوشته سید‌مهدی شجاعی که بی‌تردید در گیتی کمیک طناز بی‌بدیلی است و تصویری را به ما ارئه می‌دهد که فقط در جهان کمدی قابل ارائه است،‌ تلخی این تصویر آنقدر زیاد است که ما تاب تحمل آن را در جهان تراژیک نخواهیم داشت. از کرامات شیخ ما در دنیای کمدی والا بابرانگیختن خنده تفکر لذتی رابه مخاطب ارائه می‌دهد که علاوه بر ادراک به ناچار به تفکری می‌نشیند که در ژرف ساخته است و مخاطب باید آن را کشف کند. پس مخاطب در مواجهه با این کتاب کنش‌پذیر نیست، بلکه مخاطبی کنشگر است. 

این ویدئو را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید!

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ