انتصاب تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی؛

آستان مقدس حضرت عبدالعظیم در آیینه تاریخ+عکس

اقتصاد ایران: حجت الاسلام قاضی عسکر با حکم رهبر معظم انقلاب به‌عنوان سومین تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) پس از انقلاب منصوب شد تا در این حرم مطهر که یکی از چهار بارگاه مذهبی مهم ایران است، در مسیر خدمت به محرومان و مستحقان قبله تهران حرکت کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در شهرری، یکی از چهار بارگاه مذهبی ایران است که تولیت آنها توسط رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منصوب می‌شود.

آیت الله محمد محمدی ری‌شهری، پس از دوران تولیت حجت الاسلام احمد مولایی؛ در تاریخ ۱۳۶۹/۱/۲۰ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) منصوب شد و پس از ۳۲ سال خدمت صادقانه در حرم سیدالکریم، در روز یکم فروردین ماه سال ۱۴۰۱ دعوت حق را لبیک گفت.

در پی رحلت آیت الله ری‌شهری؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هفتم فروردین ماه در حکمی ضمن تمجید از خدمات ماندگار و با ارزش مرحوم ری‌شهری، «حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر» را به عنوان سومین متولی آستان مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) پس از انقلاب اسلامی، منصوب کردند.

در بخشی از حکم رهبر معظم انقلاب آمده است؛ «ادامه‌ی آبادانی آن حریم مطهّر، و رعایت آسایش زائران و گسترش فضای معنوی و معرفتی در آن، و حفظ حقوق مردم عزیز شهر ری، و ارائه‌ی خدمت به محرومان و مستحقان، عمده‌ی انتظارات اینجانب است.»

نگاهی به زندگینامه و سوابق قاضی عسکر

حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر در روز پنجم خرداد ماه ۱۳۳۳ در یک خانواده مذهبی در اصفهان متولد شد. در سن ۱۵ سالگی وارد حوزه علمیه اصفهان شد و پس از گذشت یکسال به قم رفته و به ادامه تحصیل حوزوی پرداخت. وی از محضر علمای بزرگی همچون آیت‌الله فاضل لنکرانی، آیت‌الله ستوده، آیت‌الله انصاری شیرازی و آیت‌الله جوادی آملی استفاده کرده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی (از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸)، عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه (از سال ۱۳۷۲ تاکنون)، امام جمعه موقت اصفهان (از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۱) و معاون فرهنگی، آموزش و  امور روحانیون در بعثه مقام معظم رهبری (از سال ۱۳۷۰) بخشی از فعالیت‌های سیاسی حجت الاسلام قاضی عسکر است.  

حجت الاسلام قاضی عسکر تاکنون ۱۶ کتاب و حدود ۵۰ مقاله نوشته ‌است. حج در اندیشه اسلامی، همراه با خلیل، منتخب احادیث حج، آداب سفر حج، آداب سفر و زیارت عتبات عالیات، تخریب و بازسازی بقیع به روایت اسناد، نماز جمعه، حدیث قافله‌ها و خاطرات سفر تعدادی از این تالیفات است.

حرم سیدالکریم در گذر زمان

«حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)» از نوادگان امام حسن مجتبی(ع)، یکی از شخصیت‌های بزرگ علمی، جهادی و محدثی والامقام است که در شهرری دفن شده و ثواب زیارت حرم مطهر این عالِم بزرگ خاندان رسالت، طبق روایتی از امام هادی(ع) برابر با ثواب زیارت حرم مطهر حضرت سیدالشهدا(ع) در کربلای معلی است همچنین به دلیل اهمیت این شهر مذهبی، رهبر معظم انقلاب ری را «قبله تهران» نامیده‌اند.

آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که در گذشته به شاه عبدالعظیم معروف بوده، همواره در گذر تاریخ محل وقوع رویدادهای مهم سیاسی و اجتماعی بوده و از زمانی که سیدالکریم، همچنین امامزادگان مجاورش امامزاده طاهر(ع) و امامزاده حمزه(ع) در این مکان مقدس دفن شده‌اند، ماجراهای تاریخی زیادی در این بارگاه مذهبی اتفاق افتاده است.

حرم مطهر از همان نقطه آغاز نهضت اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) در پانزده خرداد، وعده‌گاه همیشگی اهل ری بود و آستان مقدس سیدالکریم و شهرری برای ایرانیان یادآور خاطراتی تلخ و شیرین است؛ نام ری در حفظ تاریخ با حوادث و تحولات اجتماعی سیاسی بسیاری عجین بوده و مخصوصا حوادث و رخدادهای سیاسی یک قرن گذشته در ایران، نام ری را در اذهان زنده نگه داشته است.

نام مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام در کنار سرنوشت‌سازترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران مطرح شده و قطب مذهبی پایتخت، علاوه بر خاطرات زیارات و عبادات زائرانش، جایگاه وقوع رویدادهای بسیاری بوده است.

رویدادهای معروف سیاسی، مذهبی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری در طول تاریخ از جمله قیام ۱۸ دی، واقعه ترور ناصرالدّین شاه قاجار، دستگیری و اخراج سیّدجمال الدّین اسدآبادی، مهاجرت علما از تهران و تحصّن در حرم، پناه بردن آیت الله سید حسن مدرس(ره) به حرم، سکونت شیخ محمدتقی بافقی(ره) در جوار حرم جلوگیری از انحراف نهضت مشروطه، اثرگذاری در جریان انقلاب اسلامی، اتفاقات روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ در صحن اصلی و بست نشینی بسیاری از علما و فضلا در طول تاریخ در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به وقوع پیوسته است.

برگزاری متعدد آیین‌های ملی و مذهبی در این آستان، قبله تهران را از سایر شهرها متمایز کرده است. همچنین بسیاری از افراد سیاسی و نامزدهای انتخابات در دوره‌های مختلف، با حضور در این آستان رأی خود را به صندوق می‌اندازند.

«پیاده روی جاماندگان اربعین» یکی از مراسمات مهم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) است که پس از کنگره بزرگ پیاده روی اربعین در کربلای معلی، دومین پیاده روی بزرگ در روز اربعین حسینی را رقم می‌زند و این آستان مقدس در شهرری از حضور بیش از ۲ میلیون زائری که نتوانسته‌اند در پیاده روی اربعین در عراق شرکت کنند  میزبانی می‌کند تا به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) که ثوابش برابر با زیارت امام حسین(ع) است، مشرف شوند.

شهدای مدفون در آستان

آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در طول هشت سال دفاع مقدس به‌عنوان یکی از مهمترین مراکز اعزام رزمندگان به جبهه‌های حق علیه باطل به‌شمار می‌رفته است و رزمندگان اسلام، همیشه در اعزام‌های باشکوهی که در صحن قدیم و روبروی ایوان آینه برگزار می‌شد، قبل از عزیمت به جبهه‌ها، در این مکان نورانی حضور می‌یافتند و با حضرت سیدالکریم و امامزادگان مجاورش، تجدید بیعت می‌کردند.

پیکر بسیاری از شهدای تهران و شهرری پس از شهادت برای تشییع و طواف به این بارگاه ملکوتی آورده و سپس به خاک سپرده شده است. علاوه بر شهدای دفاع مقدس، پیکر مطهر شهید وحید زمانی نیا (محافظ حاج قاسم سلیمانی)، شهید مصطفی محمد میرزایی و شهید ابوالفضل سرلک از شهدای مدافع حرم و شهید رضا قشقایی از شهدای هسته‌ای نیز طی سال‌های اخیر در این بارگاه مدفون شده‌اند.

مفسّر والامقام شیخ ابوالفتوح رازی، آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی، قائم مقام فراهانی، شیخ محمد خیابانی، طیب حاج رضایی، محمد اسماعیل رضایی، ستارخان سردار ملی،  سید ضیاء الدین طباطبایى،  آیت الله على کنى،  آیت الله عبدالکریم حق‌ شناس، آیت الله عزیزالله خوشوقت، آیت الله محمدرضا مهدوی کنی و آیت الله محمدی ری شهری تعدادی از مشاهیر آرمیده در این حرم مطهر هستند.

مرکز نجوم و آسمان‌نما، مرکز آموزش قرآن کریم، دانشگاه قرآن و حدیث، صندوق قرض الحسنه آستان، حوزه علمیه برادران و خواهران، مجتمع آموزشی حکمت، دارالشفاء کوثر، اداره کل موقوفات و نذورات از مراکز زیرمجموعه  آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) هستند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ