استاندار یزد در دیدار با نوآوران:

رفع موانع تولیدات دانش بنیان با جدیت دنبال می‌شود

اقتصاد ایران: استاندار یزد عمل به شعار سال را یک تکلیف شرعی و قانونی دانست و گفت: کلیه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های لازم جهت تحقق شعار سال در استان یزد وجود دارد و انتظار داریم شرکت‌های دانش بنیان پای کار باشند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، مقام معظم رهبری همزمان با لحظه تحویل سال، تلاش برای رفع مشکلات با استفاده از ظرفیت های داخلی را ضروری دانست و اظهار کرد:‌ یکی از مهمترین حوادث شیرین سال ۱۴۰۰ این بود که آمریکاییها، در همین اواخر البته، آمدند اعتراف کردند، به زبان خودشان گفتند که ما در فشار حداکثری علیه ایران شکست خفّت‌بار خوردیم.

تعبیر «خفّت‌بار»، تعبیر خود آمریکایی‌هاست. حادثه‌ی مهمّی است. ملّت ایران پیروز شد. ملّت ایران توفیق پیدا کرد. هیچ کس نمیتواند این را به خودش نسبت بدهد. ایستادگی ملّت ایران به یک چنین پیروزی بزرگی رسید. حوادث متعدد دیگری هم رخ داد؛ چه در نزدیکی ما، چه در دوردستها که همه ثابت کرد درستی راه ملّت ایران در مقابل استکبار را. نشان داد که راه درست همین راهی است که ملّت ایران در مقابل استکبار دارد حرکت میکند. خب اینها شیرینی‌ها بود.

رهبر انقلاب بارها استفاده از ظرفیت نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان داخلی را مهمترین راه خودکفایی ملی و اقتدار ایران اسلامی دانست و حمایت همه جانبه از جوانان به ویژه در گام دوم انقلاب را به مسئولان و دست‌اندرکاران توصیه کردند.

وی با بیان این‌که تحقق شعار سال، یک موضوع تشریفاتی و جلسه ای نیست، افزود: برای تحقق عملی شعار سال؛ که به اظهار کارشناسان و صاحب نظران پخته ترین و کارشناسی شده ترین شعار و رویکرد متناسب با وضعیت کشور است، روز تعطیل و غیر تعطیل نداریم و همه روزها کاری هستند.مهران فاطمی، استاندار یزد هم در نشست مشترک با شرکت‌های دانش بنیان استان که به منظور بررسی ظرفیت‌ها، مسائل و موانع تحقق شعار سال برگزار شد، با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ به عنوان سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: عمل به شعار سال که توسط رهبر معظم انقلاب؛ به عنوان راس حاکمیت صادر می شود، یک تکلیف شرعی و قانونی است و از همه توان استان برای تحقق شعار سال استفاده خواهد شد.

 فاطمی در ادامه یکی از موضوعات مورد تاکید استان، مدیریت نتیجه گرا و نه جلسه گرا دانست و اظهارداشت: زمانی می توان اذعان به حکمرانی در حوزه ای داشت که فرآیندهای حکمرانی منتج به مشاهده عینی تحقق راهبردها و خط مشی ها؛ در میدان عمل و نیل به اهداف متصور برای هر حوزه شود.

استاندار یزد در ادامه به نگاه ویژه مدیریت ارشد استان به نخبگان و حوزه اقتصاد دانش بنیان اشاره و تصریح کرد: برگزاری جلسات با نخبگان و فعالین حوزه علم و فناوری سبب احصا مسائل و مشکلات پیش روی توسعه و اعتلای استان، دسته بندی و اولویت بندی آن و در نهایت بسیج امکانات و ظرفیت های استان در راستای عملیاتی شدن آن ها می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات و فعالیت های لازم الاجرا جهت پیشبرد اهداف و رویکردهای استان در حوزه اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و گفت: موضوع تشکیل شورای ویژه علم و فناوری استان که در سال گذشته مطرح و آیین نامه و ارکان آن توسط پارک علم و فناوری تدوین و اعلام شد، پس از بازنگری و انجام اصلاحات لازم، باید به صورت ماهانه برگزار شود.

استاندار یزد در ادامه به تبیین فلسفه تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و پیگیری ویژه  مسائل و مشکلات فراروی واحدها در این کارگروه، پرداخت و خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت حمایت و تسهیلگری در فعالیت شرکت های دانش بنیان و حل اورژانسی مشکلات آن ها، کارگروهی تحت عنوان کارگروه تسهیل و رفع موانع پیش روی شرکت های دانش بنیان در استان تشکیل خواهد شد.

فاطمی با بیان این‌که کارگروه مذکور باید به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، دبیری پارک علم و فناوری و با حضور دستگاه های مربوطه برگزار شود، افزود: با توجه به لزوم اجرای مصوبات این کارگروه و حل مشکلات شرکت های دانش بنیان، مصوبات توسط شخص استاندار به دستگاه ها ابلاغ و پیگیری های لازم می شود.

استاندار یزد با اشاره به ضرورت آشنایی دستگاه‌ها با زیست بوم علم و فناوری و تبیین اهمیت این حوزه در استان و کشور، گفت: با این اقدام قطعا همراهی و تعامل دستگاه‌ها با فعالین این حوزه و اهتمام و جدیت آنها در حل مشکلات شرکت‌های دانش بنیان بیشتر خواهد شد.وی در بخش دیگری از سخنانش بر معرفی مشاور و مسئول ویژه‌ای از هر دستگاه جهت ارتباط گیری شرکت‌های دانش بنیان با آن فرد و حل مشکلات مبتلا به آنها تاکید و خاطرنشان کرد: در این راستا باید به صورت مستمر جلسه‌ای بین مجموعه پارک علم و فناوری و شبکه مشاورین و مسئولین ویژه دستگاه های استان برگزار و معطلی احتمالی شرکت‌های دانش بنیان در دستگاه‌ها به حداقل زمان ممکن برسد.

فاطمی در ادامه با بیان این‌که کارگروه دانش بنیان ذیل ستاد اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: این کارگروه باید فعالسازی شده و در اولین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی سال ۱۴۰۱، این کارگروه نیز گزارشات لازم را ارائه کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این‌که جلسات گفتگوی دولت و بخش خصوصی در فصل بهار؛ باید متمرکز بر شعار سال باشد، گفت: کلیه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود جهت تحقق شعار سال، در استان یزد وجود دارد و لازمه تحقق این مهم هماهنگی اجزای زیست بوم فناوری استان و هم افزایی بیشتر در قالب جلسات و گفتگوها است.

استاندار یزد ادامه داد: خوشبختانه در طول ادوار گذشته گفتمان سازی های لازم در باب اهمیت حوزه دانش بنیان انجام شده و این حوزه، حوزه ای ناملموس برای مردم استان یزد نیست.

 فاطمی در بخش دیگری از سخنانش به رشد اقتصادی ۸/۶ درصدی هدفگذاری شده برای استان؛ در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: در این راستا ضروری است سهم شرکت های دانش بنیان در رشد اقتصادی استان مشخص شود.

وی همچنین با اشاره به رونمایی از برنامه تحولی استان که برای نخستین بار در استان و در سال ۱۴۰۰ تدوین شد، اظهارداشت: این برنامه با مشارکت شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی در ۱۰ محور تدوین شده است که یکی از بخش‌های ویژه آن حوزه اقتصاد دانش بنیان و تعریف پروژه های عملیاتی برای آن حوزه است.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش بر جمع بندی کلیه نکات و مباحث مطرح شده در جلسه و دسته بندی و اولویت بندی آن جهت طرح و بررسی در شورای ویژه علم و فناوری استان تاکید کرد.

فاطمی در ادامه به مشکلات شرکت های دانش بنیان در فروش محصولات و کالاهای تولیدی و تهیه بعضی محصولات مشابه تولیدی این شرکت توسط دستگاه های اداری و بخش خصوصی از مراکز دیگر اشاره و تصریح کرد: در این راستا باید سازوکارهای لازم تعریف و تبدیل به آیین نامه شود.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان را تشکیل کار گروهی برای حل مسئله اشتغال بانوان با نگاه به اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال عنوان کرد و گفت: ماموریت این موضوع به مجموعه بانوان خانه صنعت، معدن و تجارت استان واسپاری شده و باید هماهنگی های لازم برای اضافه شدن مجموعه بانوان شرکت های دانش بنیان به این کارگروه انجام شود تا بخشی از مسائل این حوزه دنبال شود.وی همچنین به جلسه اخیر شورای هماهنگی بانک‌ها و برخی از تاکیدات استان به مسئولین بانک‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات مورد تاکید ما در این جلسه ارائه تسهیلات در راستای اهداف و سیاست‌های استان و تعیین بخشی از منابع استان برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و توسعه صنایع های‌تک بود که بر این موضوع مصر هستیم.

 فاطمی در پایان بر استفاده از ظرفیت مجموعه های دانش بنیان و اساتید دانشگاه ها باید در کارگروه ها و مجموعه های فکری استان و نیز آسیب شناسی وضع موجود و مشورت با صاحب نظران حوزه دانش بنیان جهت انتخاب کوتاه ترین و مطلوب ترین مسیر ممکن برای تحقق شعار سال تاکید کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ