نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در نهضت ملی مسکن‌

اقتصاد ایران: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در پروژه مسکن‌ ملی غیرقابل انکار است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، رامین کرمی در گفتگویی تلویزیونی با شبکه جام جم ضمن تبریک عید نوروز ۱۴۰۱، انتخاب شعار سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» از سوی مقام معظم رهبری را نقشه راهی درخشان برای رسیدن به اهداف کلان اقتصادی برشمرد.

به گفته کرمی هدف از شکل‌گیری مجموعه‌های دانش‌بنیان، ایجاد مسیر تولید با قابلیت رقابت با محصولات سایر کشورها است. تولیدی که متکی بر مجموعه‌های دانش‌بنیان باشد، بی‌تردید از حیث کیفیت نیز قابل دفاع است. در واقع بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان، مسیر میان‌بر برای رسیدن به محصولات باکیفیت به‌منظور رقابت در سطح جهانی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به تأثیر شرکت‌های دانش‌بنیان در بهبود سهم از بازار جهانی، نقش این مجموعه‌ها را در اشتغال پایدار و کاهش وابستگی به منابع ملی بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود، انتظار می‌رود مجلس و دولت در راستای شعار امسال، اقداماتی را نیز در جهت حمایت و ایجاد زیرساخت این شرکت‌ها اتخاذ کنند.

کرمی افزود: مانع‌زدایی و بها دادن به شرکت‌ها از یک سو و هم‌چنین وضع قوانین مربوطه و ایجاد ارتباطات بین حوزه‌های مختلف باعث تحرک و فعالیت هرچه بیشتر این شرکت‌ها خواهد شد. چراکه در نقطه مقابل در صورتی که زیرساخت مناسبی برای فعالیت و حمایت به‌ویژه از سوی دولت نباشد، مجموعه‌های دانش‌بنیان دچار انفعال خواهند شد.

نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت ساختمان

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با تاکید بر اینکه در بحث حضور شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه ساختمان، کمبودهای فراوانی داریم، افزود: باید در نظر داشت که عمر مفید یک ساختمان در کشور ما 25 تا 30 سال است. در حالی که عمر مفید یک ساختمان در دنیا چیزی بین 70 تا 100 سال ارزیابی می‌شود.

به گفته کرمی با دانش‌بنیان شدن بحث ساخت‌وساز، مصالح باکیفیت و مدرن روی کار می‌آیند. بازار رقابتی می‌شود و به‌ تبع آن، عمر مفید ساختمان‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. در ادامه اینرسی بالاتر و مصرف انرژی کمتر می‌شود. این یعنی حفظ هرچه بیشتر منابع فسیلی و ایجاد ارزش افزوده روی آنها و جلوگیری از پدیده خام‌فروشی.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر 43 درصد انرژی کشور در داخل ساختمان‌ها مصرف می‌شود که اگر شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه ورود کنند، به طور حتم شاهد کاهش چشم‌گیر مصرف انرژی، دست‌کم در حوزه ساختمانی خواهیم بود. بر این اساس شرکت‌های فوق باید تحت حمایت دانشگاه و البته صنایع مختلف قرار بگیرند.

کرمی با اشاره به هدف دولت جدید به‌منظور تأمین 4 میلیون واحد مسکن، نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در پروژه مسکن ملی را غیرقابل انکار تلقی کرد و گفت: این مجموعه‌ها در تمام بخش‌های ساخت‌وساز می‌توانند نقش‌آفرینی کنند. از مصالح با سرعت ساخت بالا گرفته تا استفاده از فناوری‌های بازیافت آب و حتی معماری مطابق با فرهنگ ایرانی-اسلامی.

به گفته کرمی در حال حاضر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فوق‌العاده‌ای در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور وجود دارد که در صورت حمایت بخش خصوصی و حضور بخش صنعت در قامت آموزش و البته همراهی وزارتخانه‌ها، اتاق‌های بازرگانی نه‌تنها می‌توان نسبت به تولید ساختمان‌های ایمن، باکیفیت و با درجه مطلوب انرژی امیدوار بود بلکه با ایجاد امنیت اقتصادی و روانی نیز می‌توان فضایی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی را نیز پدید آورد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ