مقام ارشد ازبکستان خواستار شد؛

افزایش مبادلات تجاری ایران و ازبکستان از طریق تهاتر

اقتصاد ایران: معاون نخست وزیر ازبکستان از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست تا سهم بزرگی از تجارت دو کشور به تهاتر اختصاص یابد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، عمر زاق اف معاون نخست وزیر ازبکستان در اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ازبکستان که با حضور سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس ایرانی این کمیسیون برگزار شد با بیان اینکه در ۵ ماه اخیر رؤسای جمهور دو کشور دو بار با هم ملاقات داشتند و دستورات مشخصی برای ارتقای روابط بین ایران و ازبکستان به دولت‌های دو کشور داده اند گفت: اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان بعد از دو سال برگزار می‌شود که از یک سو خوشحال کننده است اما از سوی دیگر این مسئولیت را بر عهده ما می‌گذارد که بیشتر کار کنیم تا این اجلاس ها سالی یک بار برگزار شود.

معاون نخست وزیر ازبکستان گفت: روز گذشته قبل از پرواز به ایران از رئیس جمهور ازبکستان دستوراتی برای توسعه روابط دو کشور دریافت کردم. امروز هم در دیدار با حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور ایران دستورات جدیدی دریافت شد که باید به این دستورالعمل‌ها جامه عمل بپوشانیم.

عمر زاق اف ادامه داد: تبادلات اقتصادی دو کشور در حال حاضر کاهش یافته است که دلیل آن علاوه بر کرونا وجود مشکلاتی در حوزه ترانزیت و حمل و نقل بوده است. باید سه گام مهم را برداریم که شامل فراهم کردن شرایط مناسب توسعه روابط دو کشور، اختصاص سهم بزرگی از تجارت دو کشور به تهاتر و برگزاری نمایشگاه‌های معرفی کالاهای صنعتی دو کشور در ایران و ازبکستان است.

وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان ادامه داد: موضوع دیگر توسعه مشارکت صنعتی و افزایش فعالیت سرمایه گذاران در دو کشور است. در نظر داریم در حاشیه اجلاس امروز، سند تشکیل کمیته سرمایه گذاری را به امضای هر دو وزیر برسانیم تا محدوده فعالیت این کمیته تعیین شود. همچنین در خصوص مشارکت صنعتی باید به نقش روابط بین استان‌های دو کشور هم توجه کرد. در حال حاضر نمایندگان مقامات سه استان ازبکستان در ایران حضور دارند و از مقامات استانی ایران دعوت می‌کنیم به ازبکستان بیایند تا توسعه روابط بین استانی بررسی شود.

معاون نخست وزیر ازبکستان به تأثیر مهم کشاورزی، حمل و نقل و ترانزیت در روابط دو کشور اشاره و اظهار کرد: به توسعه روابط فرهنگی هم باید توجه کنیم. پیشنهاد می‌شود در نیمه اول سال جاری میلادی، هفته فرهنگی دو کشور برگزار گردد. همچنین برنامه‌هایی برای توسعه صنعت گردشگری و اجرای واکسیناسیون مشترک داریم.

وی پیشنهاد کرد: نقشه راه روابط دو کشور تبیین شده و هر یک ماه یک بار میزان پیشرفت این نقشه راه بررسی شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ