غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

انحصار خودروسازی جان و مال مردم را به خطر انداخته

اقتصاد ایران: غلامرضا مرحبا گفت: وقتی انحصار در صنعتی ریشه بداوند دیگر جایی برای تایید و به رسمیت شناختن حق وحقوق مشتری و مصرف کننده باقی نمی‌ماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری اقتصاد ایران از آستارا، غلامرضا مرحبا؛ سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به مسئله تبعات انحصار در صنایع کشور بخصوص صنعت خودروسازی پرداخت و در این باره گفت: موضوعی که در بحث صنعت خودروسازی متاسفانه طی سال‌های گذشته به شدت نادیده گرفته شد، مساله از دست رفتن کیفیت محصولات خودروسازی کشور است که به واسطه انحصار در این صنعت ایجاد می‌شود. وقتی از کنار این فاکتور مهم به سرعت عبور کردیم و این موضوع را با توجه به تجارب جهانی آن پشت گوش انداختیم و تبعات آن را بررسی نکردیم یا واقعی ندیدیم، شکی وجود نداشت که دیر یا زود این صنعت دچار معضلاتی اساسی می‌شود.

وی در این باره خاطرد نشان کرد: وقتی انحصار در صنعتی ایجاد شود یا به عبارتی ریشه بداوند دیگر جایی برای تایید و به رسمیت شناختن حق وحقوق مشتری و مصرف کننده باقی نمی‌ماند. به این دلیل که خودروساز به خوبی به وضعیت بازار و فواید انحصاری که برایش ایجاد شده آشناست و به این موضوع واقف است که مصرف کننده ایرانی چاره‌ای به غیر از خرید از این بازار و یکی دو تولید کننده داخلی ندارد. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی خودروساز یکه تاز بازار و میدان می‌شود، در حالی که مصرف کننده برای پاسخگویی به نیاز خود و خانواده ناچار به خرید از این بازار بسته آن هم با قیمت‌هایی که قطعا با کیفیت خودروی ارائه شده چندان مطابقتی ندارد، است.

وی ادامه داد: در هر صورت دولت برای یک بار شده باید به صورت جدی به این موضوع ورود کند، چرا که به دلیل حمایت از صنعت خودروسازی کشور نمی‌توان سال‌ها حقوق مصرف کننده را نادیده گرفت. حقوقی که نه تنها به مال او بلکه جان مصرف کننده را هم به خطر می‌اندازد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: جای تعجب دارد با اینکه خودروساز ایرانی خودرویی با قیمت بسیار بالا به مردم عرضه می‌کند، قیمت‌هایی که قطعا قیمت واقعی خودرو نیستند باز هم از زیان‌های پنهان و آشکار صحبت می‌کند. این گره کور باید از سوی مسوولین باز شود. گره کوری که باید با خروج دولت از صنعت خودروسازی و واگذاری به بخش خصوصی واقعی باز شود.

نماینده مردم بندر آستارا در ادامه با اشاره به اینکه معضلات خودروسازی کشور باید به صورت ریشه‌ای برطرف شود چرا که رهبر معظم انقلاب نیز به این بحث ورود کردند، گفت: اصولا مقام معظم رهبری به مسائل بسیار کلان کشور ورود می‌کنند. وقتی از بیان ایشان گلایه و انتقاد نسبت به کیفیت و قیمت خودروسازی شنیده می‌شود به این معناست که وضعیت دراین بخش بسیار نامطلوب است. از این جهت لازم است دولت محترم هر چه زودتر به موارد بیان شده ورود کند، چرا که وضعیت خودرسازی آنقدر وخیم است که شخصیتی مانند رهبر انقلاب لازم دیدند در این زمینه به مسوولین امر تذکر بدهند تا به مسائل مرتبط با خودروسازی و انتقادات به حق مردم رسیدگی کنند. 

وی در این باره تصریح کرد: هنگامی که رهبر معظم انقلاب به این بحث پرداختند به این معناست که مسوولین اعم از دولت و مجلس برای این موضوع باید فکر عاجلی کنند. صنعت خودروسازی کشور نیازمند تدبیری هوشمندانه براساس تجارب جهانی است که ثابت کرده می‌توان صنعتی به روز و پویا داشت.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است بی توجهی به حل و فصل معضلات کنونی صنعت خودروسازی به زیان خودروسازان، صنعت کشور و مردم منتهی می‌شود. به بیان بهتر، نباید فقط موضوع به مردم تعمیم داده شود چرا که در میان مدت با از دست رفتن بیشتر کیفیت، این صنعت و بازار با انتقادات جدی تری رو به رو می‌شود و به تدریج از بین می‌رود. 

غلامرضا مرحبا در ادامه افزود: انتقادات کارشناسان و دلسوزان مردم در راستای به روز سازی و توسعه این صنعت است نه از بین بردن صنعت خودروسازی کشور. رشد و ارتقای این صنعت هدف منتقدان است. از این نظر برای کمک به صنعت خودروسازی کشور همانگونه که رهبر معظم انقلاب به این بحث ورود کردند، سایر قوا نیز باید این موضوع را در اصلی‌ترین دستور کار خود قرار دهند تا به صنعت خودروسازی قبل از فروپاشی کامل کمک شود تا مانند سایر خودروسازان موفق جهان برای ایران یک صنعت افتخار آفرین باشد

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ