صفر تا صد آشنایی با سازه چادری

اقتصاد ایران: استفاده از مصالح و فناوریهای جدید در فرآیند ساخت سازه‎‌های متفاوت از جمله موضوعاتی است که توسط فعالان ساخت و ساز همواره دنبال میشود. سازه چادری با برخورداری از قابلیتهای ویژه‌‎ای که آن را از سایر محصولات متمایز میکند، از جمله لوازم و محصولات مؤثری است که امروزه نقش متفاوتی را در اجرای بنا‌های متفاوتی چون استادیوم و مراکز تفریحی و تجاری و... ایفا میکند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، سازه چادری که در حقیقت عضوی از مجموعه بزرگ سازه‎‌های فضایی هستند، طی سالهای اخیر تحولات عظیمی را در پروژه‌‎‌های بزرگ و کوچک ایجاد کرده‎‌اند. در این قسمت سعی نمودیم برای رفع ابهاماتی که در خصوص سازه چادری و مزایا و کاربرد آن وجود دارد، به بررسی اطلاعاتی بپردازیم تا پس از مطالعه‎‌ این مقاله با نگاه تازه‎‌تر و اطلاعات جدیدتری در مسیر دست‌یابی به این سازه‎‌ها و استفاده‎‌ کاربردی‎‌تر از آن‎‌ها گام بردارید.

با سازه‎‌های چادری آشنا شوید

سازه چادری که به سازه غشا و یا پارچه‌‎ای نیز معروف‌‎ است، به عنوان یک ابزار کاربردی در ساخت و ساز مدرن شناخته می‌شود. جالب است بدانید که نوع طراحی این سازه‎ در حقیقت به گونه‎‌ای ریشه در محل زندگی اقوام ما داشته و از این جهت نظر بسیاری از افراد خصوصاً معماران و طراحان را به خود جلب نموده است. سازه‌‎‌های چادری نسل جدید، همانند سازه‌‎‌های قدیمی که اجدادمان مورد استفاده قرار می‌‎دادند، سبکی و انعطاف‌پذیری زیادی را در هنگام ساخت و طراحی برای معماران ایجاد کرده و از این نظر به نسبت بسیاری از مصالح قدیمی برتری دارند. سازه پارچه ‎‌ای به طور کلی از دو جزء پارچه و عناصر فشاری تشکیل شده که نقش قسمت پارچه‌‎ای آن در انتقال نیروی کششی بوده و عناصر فشاری نیز که همان قوس و ستون‎‌های چادر هستند، در انتقال نیروی فشار و جلوگیری از پارگی لبه چادر نقش دارند.

ویژگی‌‎‌های منحصر به فرد سازه‎‌های چادری

سازه چادری به نسبت ابزار‌های مدرنی که در دنیای امروز برای ساخت پروژه‌‎‌های متعدد تفریحی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، از ویژگی‎‌ها و قابلیت‎‌های منحصر به فردی برخوردارند که شناخت برخی از این قابلیت‌‎‌ها می‌تواند در کاهش شک و تردید‌هایی که در رابطه با خرید و یا استفاده از آن وجود دارند، مؤثر واقع شود.

مقاومت در شرایط آب وهوایی متفاوت

یکی از نکاتی که در طراحی و تولید سازه چادری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، توجه به شرایط محیطی و آب وهوایی منطقه‎‌ای که سازه قرار است در آن‎‌جا نصب شود، است. چراکه نوع پارچه و مواد مورد استفاده در تولید آن در مناطقی که با شدت برف و باران و باد بیشتری روبه‌‎ رو هستند با مناطقی که شرایط خشک و یا متعادل‌‎تری دارند، متفاوت است. همچنین طراحان تولیدی این سازه‎‌ها می‌توانند با به کاربردن نرم‌افزار‌های مخصوص و تجزیه و تحلیل میزان تنش‎‌های آب وهوایی که در منطقه وجود دارد، نوع طراحی سازه و قرار‌گیری فرم آن را تغییر دهند.

سازه چادری سالن اجتماعات

مقاومت در برابر اشعه‎‌های مخرب نور خورشید

ممکن است تصور کنید که قرار گرفتن سازه چادری در یک محیط بیرونی و در معرض نور خورشید می‌تواند از عمر سازه کاسته و پارچه به کاربرده شده در آن را با تغییر رنگ و کاهش کیفیت روبه رو سازد. برخلاف تصورتان باید عرض کنیم که در تولید سازه چادری آسمانه از پوشش‎‌های تثبیت کننده‎‌ای استفاده می‌شود که مانع از ایجاد اثرات منفی و مخرب همچون تغییر رنگ و کاهش کیفیت سازه می‌شود.

مقاومت در برابر حرارت

یکی از نگرانی‌‎‌هایی که در مبحث خرید سازه چادری عنوان می‌شود بحث مقاومت این سازه‎‌ها در برابر حرارت و آتش است. در خصوص این موضوع باید عرض کنیم که پارچه‎‌های مورد استفاده در این سازه‎‌ها به طور معمول دیرسوزتر از سایر پارچه‌‎‌ها بوده و در صورت مواجه با حرارت خیلی زود دچار اشتعال نمی‌شوند. این پارچه‎‌ها در آیین‎‌نامه DIN۴۱۰۲ از لحاظ جنس، در رده B۱ و A۲ که به ترتیب به معنای موادی که خیلی سخت دچار اشتعال می‌شوند و اصلاً دچار اشتعال نمی‌شوند، قرار خواهند گرفت. یکی دیگر از ویژگی‎‌هایی که در بحث احتراق سازه پارچه‎‌ای با آن روبه رو می‌شویم، عدم چکه نمودن در هنگام احتراق و یا ذوب پارچه (در دمای بیش از ۳۰۰ درجه سانتی گراد) است. این موضوع در جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی و کاهش آسیب به محل احتراق بسیار مؤثر خواهد بود.

مزایای به کاربردن سازه‌‎‌های چادری در محیط داخلی و خارجی

استفاده از سازه پارچه ‌‎ای کششی به دلیل برخورداری از قابلیت‌‎‌هایی که در قسمت قبل عرض نمودیم، می‌تواند مزایای گسترده‎‌ای را در صورت قرار‌گیری در فضای داخلی و یا خارجی ایجاد کند. در این قسمت به معرفی برخی از‌این مزایا می‌‎پردازیم:
 شفافیت و تأمین نور در طول روز: این سازه‌‎‌ها به دلیل شفافیتی که دارند در طول روز نور کافی و قابل توجهی را به محیط داخلی رسانده و در نتیجه از مصرف بیش از اندازه برق در طول روز جلوگیری به عمل خواهند آورد.
 قابلیت چاپ طرح‎‌های مختلف: سازه چادری این اجازه را به سازندگان می‌دهد که برند و یا لوگوی خاص خود را روی پارچه چاپ کرده و درنتیجه زمینه‌‎ تبلیغات و شناخت بیشتر خود را ایجاد نمایند.
 امکان جداسازی و نصب و سازه در امکان مختلف: اگرچه طراحی سازه برای یک مکان خاص انجام می‌شود و معمولاً از لحاظ نوع قابلیت‌‎‌ها مخصوص به همان مکان است، اما در صورت تمایل می‌توان این سازه‌‎‌ها را جدا کرده و مجدداً در مکان مدنظر خود نصب نمود.
 قابلیت انتقال آب باران: از آنجایی که سازه چادری معمولاً حالت شیب‌داری دارد، به راحتی می‌تواند آب باران را هدایت کرده و از تجمع آب روی سازه و ایجاد اثرات مخرب روی آن جلوگیری کند.

سازه چادری کافی شاپ

انواع سازه‌‎‌های چادری از لحاظ نوع طراحی

سازه چادری می‌تواند از لحاظ فرم و شکل ظاهری خود در انواع متفاوتی طراحی و تولید شود. اما اینکه کدام سازه در یک مکان تجاری و تفریحی و... اجرا شود، به سلیقه‎‌ سازندگان، شرایط آب وهوایی و بودجه‌‎ در نظر گرفته شده برای این امر و عوامل متعدد دیگر بستگی خواهد داشت.

سازه‎‌های پارچه‌‎ای که به شکل یک مخروط هستند

یکی از محصولات پرطرفدار سازه چادری شکل مخروطی آن و به شکل آلاچیق خیمه‌‎ای است. این سازه‎‌ها به دلیل مقاومت خوبی که در برابر باد و برف از خود نشان می‌‎دهند برای مناطقی که با تنش‌‎‌های آب وهوایی روبه‌رو هستند، می‌توانند گزینه‌‎ مناسبی باشند.

سازه چادری وید

سازه‌‎‌های چادری که دارای قوس هستند

سازه‎‌‎‌های قوسی از جمله محصولات پرکاربرد در پروژه‌‎‌های معماری و ساخت و ساز در متراژ بالا هستند که همانند نام خود به شکل یک قوس بزرگ طراحی و تولید می‌شوند. این سازه‎‌ها که از وزن پایینی برخوردارند، در نصب و اجرای پروژه‎‌های بزرگ مشکلات چندان زیادی را ایجاد نکرده و می‌توانند به عنوان یکی از مناسب‌‎ترین محصولات مورد استفاده قرار گیرند.

سازه‌‎‌های چادری که به شکل زین اسب هستند

سازه چادری زین اسبی به دلیل نوع طراحی خود بیشتر در فضای باز کاربرد داشته و پس از نصب در چنین فضا‌هایی می‌تواند جلوه‌‎ بسیار زیبایی را ایجاد کرده و نگاه بسیاری از افراد را به خود جلب کند. از این رو استفاده از این سازه برای رستوران‌‎‌ها و یا اماکن تفریحی که در فضای باز هستند می‌تواند بسیار جالب باشد.

قیمت سازه چادری

قیمت استفاده از سازه‌‎‌های چادری

قیمت سازه چادری مسلماً به عوامل بسیار متفاوتی نظیر نوع طراحی انتخابی، مدت زمانی که برای طراحی و تولید صرف می‌شود، مواد مورد استفاده در تولید اعتبار و تجربه شرکت تولیدی و.... بستگی خواهد. بنابراین تعیین یک قیمت بسیار دقیق برای این امر قبل از انتخاب نوع محصول بسیار دشوار خواهد بود؛ اما برای اطلاع از قیمت حدودی و عواملی که تعیین کننده‎‌ قیمت تولید و اجرای این محصولات هستند، می‌توانید با وبسایت آسمانه در ارتباط باشید.

جهت مراجعه به وبسایت شرکت آسمانه و دریافت پاسخ بسیاری از پرسش‌‎‌های خود می‌توانید از آدرس asemaneh.com استفاده نمایید. این شرکت که تولید‌کننده انواع و اقسام سازه‎‌های پارچه‌‎ای چون چادری کششی، چادری متحرک، پرده برقی و سقف کاذب است، در تلاش است تا به واسطه‎‌ فناوری پیشگاهی که توسط آن به تولید سازه می‌‎‌پردازد، رهنمودی برای طراحان و مهندسان فعال در این حوزه باشد. هدف شرکت آسمانه ارتقای کمی و کیفی خدمات شرکت خود در سطح ملی و بین‌المللی در قالب یک مجموعه مؤثر و شناخته شده در منطقه است.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ