مسئول بسیج اصناف کشور:

صادرات 10 میلیون دلاری ماسک در سال

اقتصاد ایران: مسئول بسیج اصناف کشور با اشاره به انحصار پارچه مخصوص ساخت ماسک در ابتدای شیوع کرونا، گفت: وقتی یک کارخانه دستگاه تولید آن را وارد کرد قیمت پارچه ملت‌بلون از 700 هزار تومان به 100 هزار تومان هم کاهش یافت و هم‌اکنون به مرحله‌یا رسیده‌ایم که می‌توانیم 10 میلیون دلار ماسک در سال صادر کنیم.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، غلامرضا حسن‌پور امروز در اولین همایش مجمع جهانی بازرگانان مسلمان در محل بسیج اقشار گفت: در حال حاضر 3 میلیون واحد صنفی در کشور داریم که 600 هزار واحد صنفی تولیدی کوچک در زمینه خدمات و توزیع کالا و خدمات فنی هستند که ظرفیتی برای کشور به شمار می‌روند. همچنین بسیج اتاق بازرگانی با 32 اتاق در کشور به عنوان بسیج تجار وجود دارد و در حال حاضر 50 هزار تاجر فعال به عنوان پیشران برای اقتصاد کشور فعالیت می‌کنند.

وی همچنین گفت: ظرفیت بزرگی دراختیار بسیج قرار دارد و ما فقط یک جو همت کم داریم که بسیج باید این یک جو همت را به کار اندازد و ما نمی‌خواهیم کار تصدی بکنیم، فقط نیروها را در جهت پیشرفت کشور هدایت می‌کنیم. 

به گفته مسئول بسیج اصناف کشور، نخستین مجمع جهانی بازرگانان مسلمان امروز برگزار می‌شود. چند راهکار برای برون‌رفت از وضعیت موجود و بی‌اثر کردن تحریم باید ارائه کنیم. در حال حاضر 22 سازمان بسیج اقشار در زمینه دانشجویی، استادان، کشاورزی، اصناف، مهندسی، معلمان و کارگران و سایر اقشار داریم که در واقع 22 هیأت اندیش‌ورز هستند که در خدمت کشور هستند. باید از ظرفیت مردمی به معنای واقعی استفاده کنیم.

حسن‌پور این را هم گفت:‌ تا زمانی که 85 درصد اقتصاد دست دولت است، بخش خصوصی می‌تواند چه کند؟ هر جا تصدی‌ها واگذار می‌شود دارای مشکل است چون به صورت واقعی انجام نشده است. ما باید سیاست‌های کلی اصل 44 را دنبال کنیم.

وی همچنین گفت: دولت‌ها از نیروی بسیج برای حل مسائل استفاده کنند و ما برای رفع موانع تولید و صادرات باید نقطه‌زنی کنیم. مشکل اصلی صادرات کجاست؟ الان بازرگانان ما برای صادر کردن محصول به سوریه مشکل کشتیرانی دارند. کشتی کالای صادراتی در اسکله شهید رجایی 17 روز معطل می‌ماند تا تکمیل شود و بعد از آن به بندر لاذقیه و حلب و دمشق برود که 40 روز طول می‌کشد و محصول صادراتی فسادپذیر از بین می‌رود. ما برای این مشکل چه راه‌حلی باید ارائه کنیم؟

مسئول بسیج اصناف کشور گفت: تولیدکننده ما می‌گوید می‌خواهد ماشین‌آلات نساجی پنج‌ساله وارد کند چون ماشین نو به خاطر تحریم نمی‌دهند. بنابراین باید کمک کنیم و برای رفع مشکل نقطه‌زنی کنیم.

حسن‌پور گفت: سه پروژه اصلی یکی سوریه دیگری عراق و سومی افغانستان است که باید تجار ما در آنجاها حضور پیدا کنند. شهید حاج قاسم سلیمانی کاری کرد کارستان و اگر در آینده جای پای بازرگانان ایرانی در سوریه باز نشود، یعنی آنجا را از دست می‌دهیم.

وی گفت:‌ صادرات ترکیه با وجود اینکه هیچ مرز بازی با ترکیه ندارد 40 برابر ما است و ما با تولیدات و تجار امین می‌توانیم این بازار را به دست آوریم.

مسئول بسیج اصناف کشور همچنین گفت:‌ بازار عراق را هم از دست می‌دهیم و نباید تعارف کنیم. البته به افغانستان یک نیم‌نگاهی داریم. باید قاره آفریقا و امریکای لاتین را هم از نظر صادرات محصول به دست آوریم و در این زمینه از ظرفیت بسیج استفاده کنیم.

حسن‌پور گفت:‌ در کرونا از ظرفیت مردم استفاده شد. ما به عنوان بسیج کار تصدی انجام نمی‌دهیم فقط هدایت و نظارت می‌کنیم. چهار کارگروه نساجی و پوشاک که دومین صنعت ارزآور کشور است مانند کارگروه طلا و جواهر، کارگروه چوب و مبلمان و کارگروه صنایع گردشگری تشکیل دادیم. 

وی همچنین گفت:‌ بنیاد تجار امین برای کار اقتصادی باید تشکیل دهیم و این مجمع گرچه کار تجاری می‌کند اما گاهی بیانیه سیاسی مانند تحریم کالای رژیم صهیونیستی هم صادر می‌کند. ما باید برای ثروتمند شدن کشور از بنیاد تجار امین استفاده کنیم. 

مسئول بسیج اصناف کشور گفت:‌ این چه معنایی دارد که عمده واردات روغن و خوراک مرغ و تخم‌مرغ در انحصار دو سه نفر باشد. باید زنجیره تأمین امین تشکیل دهیم. 

حسن‌پور گفت: ما در کشور 40 میلیون رأس گوسفند داریم اما متأسفانه عمده پشم مورد نیاز صنایع نساجی از خارج وارد می‌شود. برای حل این مشکل باید طرحی آماده کنیم. سرمایه‌گذاران باید بیایند و از کرک و پشم دام‌های داخل استفاده کنند.

وی گفت:‌ اگر 30 درصد اقتصاد کشور در اختیار شبکه تجار امین قرار گیرد بقیه مشکلات حل می‌شود. البته بسیج و سپاه کارهای سلبی هم انجام می‌دهند و آن این است که باید شبکه فساد در کشور جمع‌آوری شود اما باید به جای آن تجار امین قرار گیرند.

حسن‌پور گفت:‌ در ابتدای کرونا پارچه ملت‌بلون در انحصار یک مجموعه بود که آن را به کیلویی 700 هزار تومان هم نمی‌فروخت اما وقتی یک کارخانه دستگاه تولید آن را وارد کرد و این دستگاه در گمرک گیر افتاده بود و ما با هواپیمای سپاه دستگاه او را به کارخانه بردیم. آن موقع قیمت پارچه ملت‌بلون به 100 هزار تومان هم کاهش یافت یعنی با شکست انحصار، قیمت کاهش یافت و هم‌اکنون به مرحله‌یا رسیده‌ایم که می‌توانیم 10 میلیون دلار ماسک در سال صادر کنیم.

وی ادامه داد: در زمینه تولید اکسیژن خانگی در ابتدای کرونا به اسم محصول آمریکایی تا 100 میلیون تومان هم به مردم می‌فروختند. الان با کمک بسیج، تولیدکنندگان داخل این دستگاه‌ها را تولید کردند و ما در قالب نذر نفس بعضی از این دستگاه‌ها را در اختیار بیماران کرونایی قرار می‌دهیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ