سومین مطالبه گیلان از رئیس دولت یازدهم:

تبدیل گیلان به هاب ارتباطی با اوراسیا

اقتصاد ایران: گیلان-دکتر مجید صیادنورد:سومین موضوع قابل طرح جهت تصویب در جریان سفر رئیس‌جمهور محترم را می توان به تبدیل استان گیلان با محوریت انزلی به هاب ارتباطی ایران با آسیا عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران،دکتر صیادنورد کارشناس مناطق آزاد فرمودند:با عنایت به سابقه بیش از ۳۰۰ ساله ارتباطی گیلانیان با کشورهای حاشیه دریای خزر که به آنان آشنایی با فرهنگ تجاری و سرمایه‌گذاری در این کشورها را عطا کرده و با تکیه بر فعالیت دو مجتمع بندری انزلی و کاسپین؛ دو گمرک انزلی و منطقه آزاد در کنار وجود تنها منطقه آزاد فعال شمال کشور استان و بندر انزلی قادر است ایفاگر نقش محوری در جریان ارتباطی ایران با اوراسیا و حتی در آسیا با کشورهای جنوبی خلیج فارس و مثل هند باشد، موضوعی که از طریق اتصال بنادر کاسپین و انزلی به خاطر این سراسری قابل تحقق است.

تسریع در اتصال به شبکه ریلی

چهارمین موضوع را باید تأکید بر تسریع اتصال خط ریل به بندر کاسپین و به ویژه بندر انزلی است موضوعی که در کنار اتصال بندر آستارا به خط ریل جمهوری آذربایجان می تواند حلقه تکمیلی خطوط ترانزیتی ایران را ایفا نماید.

در یک فراتحلیل باید تصریح داشت استان گیلان دروازه ورود به ایران، جنوب خلیج فارس و اقیانوس هند برای کشورهای حوزه اوراسیا و چین و همین نقش برای کشورهای مقابل است. این موضوع زمانی اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند که به تحریم های بین المللی شده آمریکا، شرایط سخت اقتصادی موجود و تصریح مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به توسعه همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه توجه داشته باشیم و در عین حال در افق بلند مدت متوجه این واقعیت باشیم که قرن بیست و یکم، قرن آسیا است و ایران به عنوان یک کشور مخالف آمد نظام بین الملل حاکم می تواند از طریق همکاری با کشورهای چین،هند،روسیه و حتی ترکیه در قالب کریدورهای بین المللی عبوری از خود؛ ایفاگر نقش محوری معادلات بین المللی در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا و اروپا باشد. البته این موضوع در راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قالب تنظیم سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، تمدید ۲۰ ساله قرارداد همکاری با روسیه، بهمراه عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای قابل مشاهده است.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ