سفیر ایران در روسیه:

هنوز مسیر تجاری مستقیم از خزر به روسیه نداریم

اقتصاد ایران: سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با گلایه از دست اندرکاران گفت: جای تأسف است که هنوز نتوانسته ایم مسیر تجاری مستقیمی از طریق دریاچه خزر با روسیه برقرار کنیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه در ارتباط تصویری با برنامه  گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما ، سفر رئیس جمهور به روسیه و ملاقات با مقامات این کشور را رویدادی بزرگ و تاریخی عنوان کرد و افزود: ایران کشوریست که در طول 43 سال اخیر مقابل یکجانبه گرایی آمریکا ایستادگی کرد و سبب خروج آمریکایی ها از غرب آسیا شد.

وی افزود:  آن چه در حال حاضر در فدراسیون روسیه شاهد هستیم افزایش فاصله میان روسیه و غربی ها به خصوص آمریکایی هاست تا جایی که روسیه بر سر ماجرای اکراین و مستقر شدن ناتو در این منطقه با غربی ها دچار تنش شد و حتی در مذاکرات اخیر در ژنو هم صحبت های غربی ها با آقای پوتین ثمری نداشت زیرا روسیه توانسته از حیث نظامی ارتقاء یابدو از این امکان برای دور راندن ناتو و غرب استفاده خواهد کرد. در این چنین شرایطی ایران و روسیه دارای نقطه نظرها و دیدگاه های مشترکی هستند.

جلالی در خصوص جوانب اقتصادی روابط ایران و روسیه گفت: روسیه سالانه حدود 250 میلیارد دلار واردات دارد و ما می توانیم به عنوان کشوری همسایه که از ظرفیت اقتصادی خوبی برخورداریم سهم خوبی از این بازار داشته باشیم، از این رو ایران در سال گذشته رشد 105 درصدی صادرات به روسیه را رقم زده است. امسال هم این رشد به بالای 40 درصد خواهد رسید. از سوی دیگر روس ها هم در سال 2021 صادرات خوبی به ایران داشتند.

او ادامه داد: روسها صاحب بیش از 50 میلیون تن غلات مازاد بر نیاز مصرفی خود هستند، این محصول می تواند نیاز کشور ما را هم برطرف کند. در حال حاضر رتبه ایران در تجارت با روسیه بالای 50 است، البته این جایگاه رو به رشد بوده اما با تأسف باید گفت تنها نیم درصد از واردات روسیه به صادرات ایران اختصاص دارد. در حال حاضر رتبه نخست شرکای تجاری روسیه را چین و سپس کشورهای اروپایی تشکیل می دهند.
آقای رضایی نیز با گلایه از دست اندرکاران گفت: جای تأسف است که هنوز نتوانسته ایم مسیر تجاری مستقیمی از طریق دریاچه خزر با روسیه برقرار کنیم. هنوز از طریق کشورهای آذربایجان و حاشیه خزر با روسیه ارتباط داریم، خط ریلی ما به روسیه متصل نشده است.
او ادامه داد: امید می رود برقراری خطوط ریلی و مسیر حمل و نقل دریایی با روسیه را از اهم تصمیمات خود با روسیه قرار دهیم زیرا تجار ایرانی به شدت از این بابت گلایه دارند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ