سرانه مصرف مواد لبنیاتی در ایران به 60 کیلو رسید

اقتصاد ایران: مواد لبنیاتی که از شیر گاو ، گوسفند ، بز و سایر احشام تربتی حاصل میشود، نقش بسیار پررنگی در زندگی روزمره ی سال های نه چندان دور مردم کشور عزیزمان ایران داشته است . اما در سال های اخیر و با افزایش قیمت مواد لبنی استفاده از این مواد نیز به شدت کاهش پیدا کرده است و موجبات شرایطی را فراهم آورده است که در سال اخیر میزان متوسط مصرف لبنیات در داخل کشور به 60 کیلو رسیده که نسبت به 110 کیلوگرم متوسط جهانی بسیار پایین می باشد .

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، می توان با افزایش نقش تولید کنندگان محلی در تولید مواد لبنی و در دسترس قرار دادن ابزارهای لازم برای آنها، میزان تولید را افزایش داد و بدین ترتیب تاثیر مثبتی بر بازار گذاشته و شرایط را برای افزایش مصرف این ماده پر ارزش در کشور افزود. در ادامه بررسی این تجهیزاتی خواهیم پرداخت که امکان استفاده از آنها در روستاها به راحتی امکان پذیر است.

تجهیزات تولید مواد لبنی خانگی :

از جمله ابزارهایی که می توان از انها برای تولید مواد لبنی استافده کرد ، خامه گیر ، کره گیر ،شیر سردکن ، دستگاه پخت شیر و ... اشاره کرد.

دستگاه کره گیر : کره محلی طعم و لذت زیادی دارد که عمده دلیل آن می باشد که این ماده ی لبنی از ماست تولید میشود. کره های پاستوریزه حیوانی به دلیل ساختار مخصوص دستگاه های تولید کننده ی خود از خامه به صورت مستقیم تولید میکنند که چنین توانایی نیازمند دستگاه هایی پیشرفته و مدرن می باشد .

اما در دستگاه کره گیر معمولی و خانگی کره از ماست تولید میشود. هر چقدر ماست پرچرب تر باشد کره ی بیشتری حاصل خواهد شد و از سویی دیگر طعم کرده نیز وابسته به نوع شیر به کار رفته در آن خواهد بود.

برای تولید کره با این دستگاه ها ، به اندازه ی مقدار مدنظر کاربر ماست پرچرب داخل دستگاه ریخته شده و به اندازی یک دهم این مقدار آب داخل دستگاه می ریزند و دستگاه را روشن می کنند. با استفاده از قانون گریز از مرکز در اثر چرخش زیادی که چرخاننده ی مخصوص دستگاه انجام میدهد ، کره به عنوان چربی از ماست جدا شده و ماست همزده باقی مانده به صورت دوغ در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت.

دستگاه خامه گیر : از دیگر ابزارهای مورد استفاده می توان به خامه گیر ها اشاره کرد. با توجه به اینکه خامه بخصوص برای مصرف صبحانه و همینطور مصرف قنادی ها استفاده ی گسترده ای دارد، میتوان با مشخص کردن بازارهای هدف بخشی از فشار بازار را با استفاده از تولیدات خانگی و روستایی کاهش داد.

خامه گیر یا سپراتور وسیله ای مخصوص برای جدا کردن چربی از شیر می باشد. شیر پس از گرم شدن به داخل این دستگاه وارد می شود تا چربی ان بسته به نیاز تولید کننده گرفته شود . در این دستگاه امکان تنظیم میزان چربی استخراجی وجود دارد.

 دستگاه خامه گیر دارای پیاله هایی مخصوص می باشند که به کمک موتور مخصوص دستگاه وبه صورت سانتریفیوژی چرخیده و شرایطی را ایجاد میکنند که مولکول های چربی شیر به دلیل قانون گریز از مرکز از شیر جدا شده و در نتیجه خامه به عنوان چربی شیر از آن استخراج میشود .

این فرایند بسته به درصد چربی مشخص شده و همینطور میزان ظرفیت دستگاه مدت زمان متفاوتی طول خواهد کشید.

دستگاه های تولید ماست :

برای تولید ماست نیز ابزارهایی وجود دارد. در گذشته ماست به صورت سنتی و با قرار دادن در زیر پتو و لباسهای زیاد و ... تولید میشد ! اما با پیشرفت تکنولوژی در این حوزه، امکان تولید دستگاه هایی که قابلیت نگهداری دما و رطوبت به میزان دلخواه کاربر را داشته باشند فراهم شده است.

دستگاه های مذکور دارای یک محفظه ی ویژه بوده که با استفاده از المنتور هایی مخصوص اقدام به گرم کردن آن می کنند. میزان دمای مدنظر از طریق یک کنترلر تنظیم می شود . این کنترلر به یک سنسور دمایی داخل کابین دستگاه متصل می باشد. سنسور دما را به صورت لحظه ای به کنترلر ارسال کرده و کنترلر دمای داخل کابین را با دمایی که کاربر وارد کرده است مقایسه میکند. در صورتی که دما کاهش داشته و یا افزایش پیدا کند کنترل با روشن و خاموش کردن المنت دستگاه و راه اندازی سیستم تهویه اقدام به کنترل موارد مذکور خواهد کرد.

دستگاه های تولید ماست بیشتر برای افزادی کاربرد دارند که ماست ها را در بسته های کوچک و به تعداد زیادی تولید میکنند . در این صورت امکان تولید مقدار زیادی ماست به صورت روزانه فراهم خواهد شد.

رعایت بهداشت در تولید مواد لبنی :

عرضه مناسب مواد لبنی در چنین شرایطی مستلزم رعایت کامل بهداشت می باشد. مقوله ی عدم رعایت مناسب بهداشت توسط برخی تولید کنندگان سبب افزایش سخت گیری های لازم در این حوزه شده است و از این رو دشواری های بسیاری را برای سایر تولیدکنندگان ایجاد کرده است. بدین منظور نیاز است که محیط تولید مواد لبنی و ابزارهایی که این مواد داخل انها تولید میشوند از حداکثر بهداشت ممکنه برخوردار بوده و سازکاری مدون برای بازرسی های دوره ای از این مراکز نیز در نظر گرفته شود .

نتیجه گیری :

ایجاد سازوکارهایی مناسب به منظور تسهیل در دسترسی به دستگاه های تولید مواد لبنی در صورتی که همراه با نظارت مناسب بر واحدهای کوچک تولیدی باشد ، میتواند علاوه بر ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته ، شرایط را برای افزایش تولیدات لبنی در بازار فراهم کرده و موجبات کاهش قیمت محصولات را فراهم کند .

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ