سیستم اعلام حریق هوشمند چیست و چگونه کار می کند؟

اقتصاد ایران: سیستم اعلام حریق برای هشدار به ما در مورد شرایط اضطراری طراحی شده است تا بتوانیم برای محافظت از خود، کارکنان و عموم مردم اقدام کنیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،هشدار های آتش نشانی در ادارات، کارخانه ها و ساختمان های عمومی یافت می شوند، آن ها بخشی از روال روزمره ما هستند، اما اغلب تا زمانی که شرایط اضطراری پیش نیاید نادیده گرفته می شوند. سیستم اعلام حریق همچنین ممکن است دارای یک سیستم سیگنال از راه دور باشد که می تواند از طریق ایستگاه مرکزی به آتش نشانی هشدار دهد. در این مقاله قصد داریم تا در مورد سیستم اعلام حریق هوشمند و نحوه کارکرد آن صحبت کنیم.

انواع سیستم های اعلام حریق

سیستم های اعلام حریق انواع گوناگونی دارند که در ادامه در مورد آن ها توضیح خواهیم داد.

سیستم های اعلام حریق معمولی

یک سیستم اعلام حریق معمولی به عنوان یک سیستم هشدار اولیه برای تاسیسات کوچک طراحی شده است. این سیستم ها برای مشاغلی که اطلاع از محل دقیق آتش سوزی برایشان در اولویت نیست، گزینه ای ارزان محسوب می شوند. در عوض، این آلارم‌ ها در کل ساختمان به صدا در می ‌آیند و خطر احتمالی را بدون ذکر مکان دقیق نشان می‌ دهند.

سیستم های معمولی مبتنی بر سخت افزار هستند و از فناوری آنالوگ استفاده می کنند. دلیل انالوگ بودن آن ها این است که از جریان های الکتریکی برای برقراری ارتباط با کنترل پنل استفاده می کنند. شما کاربران گرامی می توانید برای اطلاع از تعرفه های نصب اعلام حریق توسط شرکت رهاورد نیرو بر روی لینک آورده شده کلیک کنید یا به سایت آن ها مراجعه نمایید.

نصب اعلام حریق معمولی

سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر

اگر به یک سیستم هشدار نیاز دارید که به شما امکان می دهد مکان دقیق آتش سوزی را بیابید، پس یک اعلام حریق آدرس پذیر برای شما مناسب است. این دستگاه‌ها که به عنوان سیستم هوشمند نیز شناخته می‌شوند، دارای گزینه ‌های هشدار خودکار و دستی هستند و در عین حال توانایی نظارت بر تمام آلارم ‌های موجود در ساختمان شما را دارند. اگرچه این سیستم ها گران ‌تر از یک سیستم هشدار معمولی هستند، اما می‌توانند در زمان و هزینه امکانات زیادی صرفه‌ جویی کنند.

مهم‌ترین نوع اطلاعاتی که سیستم ‌های آدرس‌پذیر منتقل می ‌کنند دقیقاً محل وقوع آتش سوزی در ساختمان است. از آنجایی که مکان دقیق هر دستگاه در یک سیستم آدرس ‌پذیر برنامه‌ریزی شده است، آتش‌نشانان قبل از رسیدن محل دقیق آتش‌ سوزی را می ‌دانند که به آن ها امکان می ‌دهد سریع‌ تر به آتش ‌سوزی واکنش نشان دهند. در حالی که در یک سیستم معمولی این گونه نیست.

نصب اعلام حریق آدرس پذیر

 

در واقع به جای تکیه بر تغییرات جریان الکتریکی که از مدار در یک سیستم معمولی عبور می کند، با یک سیستم آدرس پذیر، فناوری دیجیتال اطلاعات را از دستگاه های متصل به کنترل پنل اصلی به عنوان کد باینری، ترکیبی از یک ها و صفرها، منتقل می کند.

کد باینری به عنوان یک سیگنال آنالوگ توسط تغییرات ولتاژ در دستگاه سیگنال دهی ایجاد می شود. در سیستم اعلام حریق آدرس پذیر، یک مینی کامپیوتر وجود دارد که این تغییرات را به کد باینری تبدیل می کند. بسته به دستگاه و انواع اطلاعاتی که برای انتقال طراحی شده است، یک دستگاه آدرس پذیر می تواند طیف گسترده ای از اطلاعات حیاتی را بر خلاف سیگنال تکی که سیستم های معمولی ارائه می دهند، به صفحه کنترل منتقل کند.

از آنجایی که این سیستم ها از فناوری دیجیتال استفاده می کنند، طیف وسیع تری را در انواع اطلاعاتی که کنترل پنل می تواند از دستگاه ها دریافت کند، ارائه می دهند. در حالی که همه سیستم ‌های آدرس‌پذیر مکان هر دستگاه روی سیستم را در اختیار پنل کنترل قرار می‌ دهند، سیستم‌های جدید تر اطلاعات بیشتری نظیر میزان دود یا گرما را نیز ارائه می ‌دهند. این اطلاعات به کنترل پنل اجازه می‌دهد تا تصمیمات هوشمندانه بگیرد.

سیستم های اعلام حریق هیبریدی

مسلماً، با انتخاب یک سیستم هشدار اعلام حریق هیبریدی، بهترین گزینه را به دست می آورید زیرا این سیستم ها قابلیت های هر دو سیستم اعلام حریق آدرس پذیر و معمولی را ترکیب می کنند.

اجزا مختلف سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق از اجزای زیادی تشکیل شده است که عبارتند از:

  • مرکز کنترل اعلام حریق: وظیفه کنترل ورودی ها و خروجی ها را دارد
  • تجهیزات ورودی: مانند انواع دتکتور های دود یونیزاسیون ، دود نوری، حرارت، فیبر نوری گرما خطی، شعله، پرتو، چند ضابطه هوشمند، شستی اعلام حریق و غیره
  • انواع تجهیزات هشداردهنده: مانند آژیر اعلام حریق، فلاشر و غیره
  • منبع تغذیه: موظف به تامین انرژی الکتریکی سیستم در طول فعالیت
  • تجهیزات جانبی دیگر از قبیل انواع ماژول های ورودی و ماژول های خروجی که به منظور ارتباط سیستم با سایر سیستم ها و تجهیزات به کار می روند.

سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر هوشمند

سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر هوشمند دارای ساختاری مشابه با سیستم اعلام حریق آدرس پذیر معمولی دارند. تفاوتی که با هم دارند این است که مجهز شده اند به تجهیزات آنالوگ و همچنین دارای  ویژگی ها و امکانات نرم افزاری قدرتمند تری در زمینه بهره برداری، آزمون و نگهداری سیستم دارند. عملکرد آشکار سازها (دتکتور) در این سیستم ها یکسان است. در واقع تفاوتی که این دو سیستم با یکدیگر دارند، در نحوه قرارگرفتن و نیز فناوری استفاده شده در آن ها می باشد. آشکارساز ها نیز همواره در سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر معمولی فعال هستند و در واقع این آشکار ساز ها همانند یک کلید دو طرفه صفر و یک بوده که در دو حالت عادی و هشدار عمل می کنند.

اما در سیستم های اعلام حریق هوشمند، دتکتورها همیشه در حالت فعال قرار داشته و سیگنال هایی که توسط تابلو مرکزی ارسال شده را دریافت می کند و آن ها را پاسخ می دهد. این بدان معنی است که در این سیستم هیچ گونه حالت هشدار و یا عدم هشداری وجود نخواهد داشت. در این سیستم ها عملکرد آشکار ساز ها مبتنی بر ریزپردازنده ها بوده و به صورت نرم افزاری با همدیگر ارتباط برقرار می کنند. در اصل آشکار ساز داده ها را به عنوان سیگنال ورودی در اختیار ریزپردازنده های تابلو کنترل مرکزی قرار خواهد داد.

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر هوشمند به سیستم آدرس پذیر آنالوگ نیز معروف است. این امر به این دلیل است که آشکارساز ها در سیستم آدرس پذیر هوشمند بیشتر به عنوان حسگر به کار می روند. این بدان معنی است که آن ها موظف به تشخیص نیستند بلکه به صورت مداوم استاندارد های محیط را اندازه گیری کرده و نتایج را به تابلو کنترل مرکزی تحویل داده و سپس پانل با توجه به تنظیمات نرم افزاری واکنش مناسب را نشان داده و وضعیت عادی یا غیر عادی را تشخیص می دهد.

نحوه عملکرد سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر هوشمند

سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر در واقع نوع پیشرفته سیستم های معمولی هستند. سیستم معمولی یک مدار شعاعی است و با اعمال یک اتصال کوتاه مقاومتی بین 220 اهم تا 680 اهم، اعلام حریق در شرایط آتش سوزی فعال می شود. همانطور که با این اصل می بینید، تصمیم برای فعال کردن اعلام حریق توسط آشکارساز گرفته می شود.

با این حال، با پیشرفت فناوری الکترونیک در دهه 80، نسل جدیدی از اعلام حریق هوشمند اکنون امکان پذیر شد و سیستم اعلام حریق آدرس پذیر آنالوگ نامیده شد. سیستم جدید با دستگاه هایی که روی یک مدار حلقه یا حلقه قرار دارند کار می کند. دستگاه هایی مانند آشکارسازها، صداگیرها یا نقاط تماس دستی دارای مدارهای الکترونیکی هستند که پانل کنترل اعلام حریق آدرس پذیر را قادر می سازد تا داده ها را از هر دستگاه ارسال و دریافت کند.

این پنل سطوح آنالوگ را برای پیش هشدار یا زنگ هشدار آتش تنظیم می کند. پانل آدرس پذیر و دستگاه ها با سرعت بالایی داده ها را رد و بدل می کنند که گویی دستگاه ها با یکدیگر صحبت می کنند. هر دستگاه در مورد وضعیت و قرائت آنالوگ مورد سوال قرار می گیرد. به عنوان مثال، اگر دود وارد آشکارساز دود شود، مقدار آنالوگ داخل محفظه شروع به افزایش می کند، با رسیدن به سطوح از پیش تعریف شده، پانل با مشاهده مقادیر آنالوگ و میزان افزایش، تصمیم می گیرد که آیا آتش سوزی در نظر گرفته شده است یا خیر.

مکان یابی یک دستگاه فعال شده در یک سیستم آدرس پذیر

اعلام حریق آدرس پذیر سیستمی است که قادر است هر دستگاه را در مدار شناسایی کند، خواه آشکارساز، نقطه تماس دستی، صداگیر یا واحد رله باشد. به هر دستگاه یک هویت منحصر به فرد معمولاً به شکل یک عدد داده می شود. سپس در طول برنامه نویسی سیستم به این شماره منحصر به فرد پیام متنی مکان داده می شود. در صورت فعال شدن یک دستگاه، پیام متنی مکان برنامه ریزی شده در جلوی صفحه نمایش اعلام حریق نمایش داده می شود. این اطلاعات کاربر را قادر می سازد تا محل آتش سوزی احتمالی را دقیقاً تعیین کند. این نوع سیستم زمان جستجو را در مقایسه با یک سیستم معمولی که فقط اطلاعات منطقه داده می شود بسیار کاهش می دهد.

یک سیستم آدرس پذیر هوشمند می تواند چند دستگاه را در خود جای دهد؟

این مزیت بزرگ دیگری است که سیستم های اعلام حریق آدرس‌پذیر نسبت به سیستم ‌های معمولی دارند. در واقع سیستم های آدرس پذیر این قابلیت را دارند که پنل ها را با استفاده از پیکربندی شبکه به یکدیگر متصل کنند. پنل بزرگ استاندارد می تواند چهار حلقه یا مدار را مدیریت کند و هر حلقه 127 تا 256 دستگاه را در خود جای می دهد. بنابراین، بسته به این که از چه پنل و پروتکلی استفاده می کنید، اگر آن را در چهار ضرب کنید، 508 یا 1024 دستگاه خواهید داشت.

همانطور که گفته شد، پانل های کنترل اعلام حریق آدرس پذیر را می توان به شبکه متصل کرد و اندازه شبکه ها بسته به سازنده می تواند متفاوت باشد، اما برخی از شبکه های بزرگتر می توانند تا 200000 دستگاه را مدیریت کنند.

مزایای سیستم اعلام حریق هوشمند

  • واکنش سریع این سیستم ها
  • هزینه پایین برای تعمیر و نگهداری
  • درصد بسیار پایین خطا در این سیستم ها
  • قابلیت تنظیم از طریق صفحه کلید
  • قابلیت اتصال به دیگر سیستم های امنیتی و حفاظتی ساختمان
  • قابلیت متصل شدن به رایانه و کنترل نرم افزار
  • قابلیت انتخاب حساسیت مخصوص برای هر آشکار ساز
  • هشدارها در چند مرحله در قالب پیش هشدار و هشدار اصلی عمل می نمایند.
  • مورد آزمایش و نظارت قرار گرفتن مدوام آشکارسازها (سنسورها)
  • قابل جبران بودن تغییرات محیطی موثر بر آشکارسازها

ممنون که تا پایان این مقاله همراه ما بودید. امیدواریم آنچه در مورد سیستم های اعلام حریق گفته شد، برای تان مفید بوده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نصب اعلام حریق و سایر سیستم های حفاظتی ساختمان از جمله  نصب دوربین مدار بسته  و  نصب دزدگیر اماکن  می توانید به سایت رهاورد نیرو مراجعه فرمایید.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ