توسط محققان دانشگاه تهران صورت گرفت؛

ساخت ماشین برداشت گیاهان دارویی وسبزی

اقتصاد ایران: ماشین برداشت گیاهان دارویی و سبزی توسط محققان دانشگاه تهران ساخته شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، برای اولین بار در کشور توسط تیم تحقیقاتی به سرپرستی محمدحسین کیان‌مهر استاد تمام گروه فنی کشاورزی و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، ماشین برداشت گیاهان دارویی و سبزی ساخته شد.

محمدحسین کیان‌مهر در تشریح ضرورت ساخت این دستگاه گفت: ۶۰ درصد هزینه تولید گیاهان دارویی، در مرحله برداشت صورت می‌گیرد. در صورتی که انجام برداشت با این ماشین چندمنظوره، هزینه‌های تولید گیاهان دارویی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

استاد تمام گروه فنی کشاورزی دانشکدگان ابوریحان افزود: در یک تلاش سه ساله و آزمون نمونه‌های اولیه، ماشین و سیستم بردارنده با استفاده از قطعات ساخت داخل طراحی و به مرحله تولید رسید. این ماشین قادر است گیاهان پا کوتاه و بلند برگ را برداشت کند.

وی ادامه داد: همچنین با تغییراتی در بردارنده این ماشین، می‌توان از آن برای برداشت گل بابونه، گل همیشه بهار و حتی زعفران استفاده کرد. این دستگاه با انتقال محصول برداشت‌شده به مخزن خود، قادر است گیاهان برداشت‌شده را انبار کند.

کیان‌مهر در تشریح مشخصات ماشین برداشت چند منظوره گیاهان دارویی برگی و سبزی، عنوان کرد: تمام قطعات این ماشین، ساخت داخل و از وسایل موجود در خودروی پیکان است.

وی از موتور دیزلی با قدرت ۱۸ اسب بخار، آب خنک، دارای سیستم استارت؛ سیستم هیدرولیک برای سیستم چیدن و بالابر؛ ترمز هیدرولیکی و کلاج، جعبه دنده چهار سرعته و دنده عقب فرمان، گاردان و دیفرانسیل به عنوان مشخصات فنی این دستگاه نام برد.

استاد دانشکدگان ابوریحان دانشگاه تهران، محدوده سرعت دستگاه را ۲ تا ۱۲ کیلومتر در ساعت و میزان برداشت را ۳ تا ۶ هکتار در ۱۰ ساعت کاری در روز اعلام کرد و گفت: با این عملکرد، تجاری‌سازی این دستگاه دارای توجیه اقتصادی است. قادر هستیم این ماشین را به اندازه نصف قیمت مشابه ایتالیایی و البته با امکانات بیشتر از نمونه خارجی، به بازار عرضه کنیم.

کیان‌مهر در پایان، برداشت بهداشتی را از جمله از مزایای ماشین برداشت چند منظوره گیاهان دارویی برگی و سبزی برشمرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ