سخنگوی وزارت امور خارجه :

کارنامه حقوق بشری آمریکا سیاه و شرم آور است

اقتصاد ایران: سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه برخی اسناد و تفاهمنامه‌ها بین ایران و روسیه در دست پیگیری است گفت: سند بالادستی تنظیم روابط راهبردی میان دو کشور همچنان وجود دارد و درحال تمدید شدن است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران  ،  سعید خطیب زاده در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال امضای سند همکاری‌های راهبردی ایران و روسیه در سفر آتی رئیس‌جمهور به مسکو، افزود: این سفر در پاسخ به دعوت ولادیمیر پوتین انجام می‌شود.
وی ادامه داد: این یک سفر کاری است و تلاش می‌شود موضوعاتی در حوزه‌های مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که در روز‌های گذشته مباحثی مبنی بر عقب نشینی ایران از برخی مطالباتش در مذاکرات وین مطرح شده است، افزود: البته ما در بستر فضای عمومی گفتگو‌ها را جلو نمی‌بریم، اما با توجه به برخی نکات لازم است تاکید کنم اگر امروز متن مشترکی داریم به این دلیل است که طرف غربی متوجه شد باید از درخواست‌های حداکثری و فراتر از برجام عقب نشینی کند.
وی تصریح کرد: ما امروز در نقطه‌ای قرار داریم که مذاکرات وین وارد بحث‌های محتوایی خواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در واکنش به سوالی درباره صحبت‌های سفیر ایران در افغانستان مبنی بر اینکه اگر تغییرات در هیات حاکمه افغانستان صورت بگیرد ایران سایر کشور‌ها را نیز برای به رسمیت شناختن دولت این کشور تشویق می‌کند، چه تغییراتی باید در دولت این کشور برای به رسمیت شناختن آن‌ها صورت بگیردگفت: وزارت امور خارجه مواضع جمهوری اسلامی ایران را به دقت اعلام کرده است.
وی ادامه داد: آنچه در افغانستان مورد تاکید ایران است تشکیل دولت فراگیر است و این گزاره مکررا اعلام شده است.

 خطیب زاده گفت: مسیر آینده افغانستان مسیر تحقق خواست مردم به شمول همه است و در خصوص مردم افغانستان سیاست ایران روشن است و به رغم همه اختلافات تلاش کردیم که مردم کمترین آسیب را ببینند.
وی تصریح کرد: تقریبا در تمامی مذاکرات یکی از بند‌های ثابت کمک و تسهیل دسترسی به کمک‌های بشردوستانه بوده است و ما با همه گروه‌های افغانستانی در ارتباط هستیم.
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: در سفر آقای قمی به افغانستان نکات ما به درستی به طالبان منتقل شده است و ما در حال حاضر در مسیر شناسایی قرار نداریم.
اقای خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی درباره واکنش به اظهارات معاون سخنگوی طالبان مبنی بر اینکه مگر در ایران دولت فراگیر وجود دارد که ما را به تشکیل چنین دولتی تشویق می‌کنند، گفت: من این اظهارات را نشنیده‌ام، ولی مردم سالاری دینی بهترین الگویی است که هیات حاکمه سرپرستی افغانستان می‌تواند از آن استفاده کند.


۹ تبعه ایرانی گرفتار در سوریه به کشور بازگشتند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با کمک سفارت ایران در آنکارا و دمشق، ۹ تبعه ایرانی گرفتار در سوریه به کشور بازگشتند.
سعید خطیب زاده در ادامه نشست خبری درباره آخرین تحولات و پیگیری‌های وزارت خارجه در مورد ۹ شهروند ایرانی گرفتار در سوریه گفت: این نوید را می‌دهم ۹ شهروند ایرانی که به علت مشکلاتی بعد از ورود به ترکیه دستگیر و بعد به دلیل اظهارات خودشان که خود را از کُرد‌های سوریه معرفی کرده و به جبهه النصره و ارتش آزاد تحویل شده بودند، به ایران بازگشتند.
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: با کمک سفارت ایران در آنکارا و دمشق، تلاش کردیم این موضوع حل شود، امروز این افراد آزاد و داخل ایران شدند.
خطیب زاده هشدار داد: ایرانیان در دام گروه‌هایی که قاچاق انسان انجام می‌دهند قرار نگیرند تا جان عزیزان از دست نرود و خانواده‌ها از هم نپاشند، پس برادرانه هشدار می‌دهم که افراد در دام این سوداگران جان قرار نگیرند.

آمریکا تلاش کند واقعیات منطقه را بفهمد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمریکا به‌جای دستکاری در ترتیبات منطقه و طراحی خاص پشت پرده برای برهم زدن آرامش منطقه، تلاش کند واقعیات منطقه را بفهمد.
سعید خطیب‌زاده ادامه نشست خبری هفتگی با خبرنگاران، در خصوص اظهارات رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، علیه توانمندی موشکی کشورمان؛ افزود: ریشه آنچه امروز در منطقه می‌بینیم، رویکرد‌های مداخله جویانه برخی کشور‌های فرامنطقه‌ای در این منطقه است. تجمیعی از بحران‌های حل نشده در این منطقه داریم که این تجمیع با رویکرد قیم مآبانه واشنگتن تشدید شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه به آمریکا توصیه کرد: به‌جای دستکاری در ترتیبات منطقه و طراحی خاص پشت پرده برای برهم زدن آرامش منطقه، تلاش کند واقعیات منطقه را بفهمد و بداند با فروش میلیارد‌ها دلار سلاح پیشرفته نه تنها باعث آرامش در منطقه نمی‌شود بلکه استاندارد‌های دوگانه آن‌ها را نشان می‌دهد.
وی در خصوص اهدا ۷۰۰ هزار دوز واکسن از سوی ژاپن هم گفت: از دولت ژاپن تشکر می‌کنیم تا به امروز دو میلیون و نهصد هزار دوز واکسن آسترازنکا به ایران اهدا کرده است که با احتساب این ۷۰۰ هزار دوز، سه میلیون و ۶۰۰ هزار دوز، اهدایی ژاپن به ایران خواهد بود.
خطیب‌زاده همچنین در واکنش به انتشار عکس مذاکره نماینده روسیه در مذاکرات وین با رابرت مال در فضای مجازی افزود: سازوکار‌هایی که در وین پیگیری می‌شود مشخص است و برخی به علت اینکه از متن نمی‌توانند خبرسازی کنند، به دنبال حواشی می‌روند.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: میان ایران و ۱+۴ به‌صورت دوجانبه و چندجانبه، همچنین گفتگو‌ها در وین یک سازوکار سه جانبه هم بین ایران، چین و روسیه در جریان است و اینکه ۱+۴ با چه مکانیسمی با آمریکا مذاکره می‌کنند برای ما مهم نیست و سؤال نمی‌کنیم.
وی ادامه داد: این مذاکرات دوجانبه تنها در خصوص روسیه نیست، اما برخی مذاکره کنندگان در وین فعال فضای مجازی هستند و عکس دیدار‌های خود را منتشر می‌کنند.
خطیب زاده همچنین گفت: بین ایران و آمریکا مسیر مشخصی برای تبادل نظر وجود دارد. به صورت مکتوب، ولی غیر رسمی رد و بدل می‌شود و این‌ها هم از طریق هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک انجام می‌شود.


نگاه ما به شرق، نگاهی اصیل است

سخنگوی وزارت خارجه گفت: نگاه ما به شرق یک نگاه اصیل و روابط ما با چین نیز دارای اصالت است و سند همکاری ۲۵ ساله با این کشور امضا کردیم.
سعید خطیب زاده در ادامه نشست خبری در مورد المپیک زمستانی، افزود: آن‌هایی که ورزش را مثل حقوق بشر یکی از ابزار‌های سیاست خارجی می‌بینند همان‌هایی هستند که به روح المپیک ضربه می‌زنند.
وی ادامه داد: هم آمریکا و هم کشور‌های اروپایی یک بار دیگر نشان دادند که تا چه میزان مبانی مشترک بشری برایشان کم ارزش است.
خطیب‌زاده تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران حتما در المپیک زمستانی در سطح خوبی شرکت خواهد کرد.
وی در ادامه با اشاره به سفر رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه و سفر وزیر امور خارجه به چین در آینده نزدیک گفت: سیاست خارجی ایران متوازن، پویا و هوشمند و به معنای این است که از همه توان خود استفاده می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: نگاه ما به شرق یک نگاه اصیل و روابط ما با چین نیز دارای اصالت است و سند همکاری ۲۵ ساله با این کشور امضا کردیم.
وی افزود: در خصوص روسیه هم به همین شکل است و شاهد بودیم در مراسم تحلیف آقای رئیسی هیئت قابل توجهی به ریاست رئیس دوما به ایران آمدند.
سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: این روابط طبیعی و شناخته شده است، اما برخی به دنبال دوگانه‌سازی هستند.
خطیب زاده همچنین در پاسخ به این سوال که توافق در وین چه دستاوردی برای روسیه و چین دارد، اظهار داشت: فکر می‌کنم جواب این سوال روشن است، زیرا روسیه و چین برخلاف تروئیکای اروپایی دچار آلزایمر نیستند.
وی تاکید کرد: این واشنگتن بود که به طور فعال تلاش کرد برجام را از بین ببرد و کمپانی‌ها را تحت تعقیب قرار دهد و امروز هم در حالی در وین حاضر است که هیچ کدام از سیاست‌های خود را تغییر نداده است.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: ما در وین هستیم که هم مطمئن شویم آمریکا با تعهدات قوی به برجام برمی‌گردد و طرف‌های اروپایی هم از بی‌عملی خارج می‌شوند.

هیچ ضرب‌الاجل ساختگی را نمی‌پذیریم

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما در وین با دقت و با رعایت تمامی ملاحظات گفتگو می‌کنیم و هیچ ضرب‌الاجل ساختگی را هم نمی‌پذیریم.
سعید خطیب زاده در ادامه درباره اولویت اصلی دولت سیزدهم برای واردات واکسن گفت: دولت سیزدهم به‌محض اخذ آرای مردم، اولویت خود را حفظ سلامتی مردم و تأمین واکسن عنوان کرد و زمانی که تأمین واکسن اولویت اول یک دولتی می‌شود، طبیعی است ارگان‌ها با همه قوا وارد عمل می‌شوند.
خطیب زاده اضافه کرد: آقای دکتر امیرعبداللهیان در همان روزی که رأی اعتماد گرفتند، جلسه‌ای را در وزارت امور خارجه تنها و صرفاً درباره موضوع واکسن گذاشتند.
وی تاکید کرد: یکی از دلایلی که امروز هیچ دغدغه‌ای نسبت به تأمین واکسن نمی‌بینید، این است که تمامی سفارتخانه‌های ما در خارج از ایران باقدرت و قوت مأمور شدند از تمامی توان خود استفاده کنند که این تأمین انجام شود و ما امروز در نقطه افتخار ملی برای ایران قرار داریم.
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص مذاکرات وین گفت: ما در دور هفتم توافق‌هایی را داشتیم، البته در چند روز اول دور هشتم هم پیشرفت‌هایی را داشتیم، اما این‌ها منوط به این است که ببینیم طرف مقابل با چه جدیتی وارد می‌شود.
وی تاکید کرد: ما در هر چهار حوزه تحریم، هسته‌ای، تضمین و راستی‌آزمایی پیشرفت‌هایی داشتیم که در برخی حوزه‌ها کمتر در برخی حوزه‌ها بیشتر بوده است.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: امروز روزی است که طرف‌های مقابل باید تعهد خودشان را نشان بدهند و نشان دهند در حوزه‌هایی که کمتر پیشرفت داشتیم مثل حوزه رفع تحریم‌ها یا حوزه تضمین و راستی‌آزمایی‌ها می‌توانیم پیشرفت‌هایی داشته باشیم.
خطیب زاده تصریح کرد: وقت زیادی از هیئت ایرانی گرفته شد برای اینکه به طور مشخص دقیق و مکتوب ایده‌ها و طرح‌های خود را در حوزه تضمین و راستی‌آزمایی ارائه کند.
وی ادامه داد: طبیعی است جمهوری اسلامی باید به خاطر سابقه بسیار بدی که آمریکا گذاشته و بی عملی که اروپایی‌ها انجام دادند مطمئن شود که در آینده هیچ کس دیگری دوباره حقوق بین الملل و این توافق را به سخره نخواهد گرفت.
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: همچنین باید مطمئن بود که ایالات متحده که یک بار تلاش کرد از ساز و کار‌های درونی برجام سوء استفاده کند و برجام را اول از بین ببرد بار دیگر همان مهندسان ضدبرجام را این کار را نخواهند کرد البته ما مطمئن شرکت‌ها و کمپانی‌ها و کسانی که می‌خواهند با ایران کار کنند تحت تأثیر ترس‌های مداوم روزانه و دمدمی مزاجی واشنگتن قرار نمی‌گیرد.
خطیب زاده گفت: ما در وین با دقت و با رعایت تمامی ملاحظات گفتگو می‌کنیم که این کار را خواهیم کرد، هیچ ضرب‌الاجل ساختگی را هم نمی‌پذیریم. امیدواریم خودشان هم ضرب‌الاجل‌های ساختگی باورشان نشود، بیایند تا به یک تفاهم خوب برسیم.
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در مورد راه‌آهن شلمچه به بصره گفت: این موضوع موردتوجه هر ۲ کشور ایران و عراق است و اتصال راه‌های مواصلاتی نه‌تن‌ها به نفع ایران و منطقه است بلکه به لحاظ اقتصادی بسیار باصرفه است.
وی تصریح کرد: در نقطه‌ای قرار داریم که امروز می‌توانیم بگوییم به عملیاتی شدن بخش عراق از این پروژه نزدیک شده‌ایم.
خطیب‌زاده در خصوص جعل اینفوگرافی وزارت امور خارجه در مورد سردارسلیمانی توسط رژیم صهیونیستی گفت: این اینفوگرافی را مرکز دیپلماسی وزارت خارجه تهیه‌کرده و این جعل، دم خروس این رژیم را بیش از پیش نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: اگر رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که دستش به خون سردار آغشته است، در استخدام نتانیاهو قرار گرفته است امروز این‌چنین اقدامات نشان می‌دهد این رژیم در پشت بسیاری از این ترورهاست.
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: در تاریخ معاصر نظام بین‌الملل رژیمی را سراغ ندارم تا این حد در حضیض اخلاق و رفتار‌ها باشد که به‌صورت سازمان‌یافته دست به ترور می‌زند، کودکان را می‌کشد و علنی به‌تحقیر ساکنان سرزمین فلسطین مبادرت کند.
خطیب زاده تاکید کرد: این موضوع نشان می‌دهد نام شهید سلیمانی برای آن‌ها دردآورتر از روز‌هایی است که سردار سلیمانی به‌عنوان نماد مقاومت و صلح‌سازی در منطقه فعالیت می‌کرد، آن‌ها از نام شهید سلیمانی در حد اینفوگرافی هم وحشت دارند.

کارنامه حقوق بشری آمریکا سیاه و شرم آور است

سخنگوی وزارت خارجه، کارنامه حقوق بشری آمریکا را سیاه و شرم آور خواند و تاکید کرد: بیشترین ضربه را به مفهوم متعالی حقوق بشر را همین رویکرد مخرب و سیاسی واشنگتن نسبت به حقوق بشر وارد کرده است.
سعید خطیب زاده در ادامه نشست خبری هفتگی با خبرنگاران، درخصوص رویکرد ایالات متحده آمریکا نسبت به حقوق بشر گفت: متاسفانه حقوق بشر برای ایالات متحده یک ابزار در جعبه ابزار سیاست خارجی این کشور بوده و همواره از آن علیه کسانی که مقاومت می‌کردند یا با سیاست‌های استعماری آمریکا همراهی نمی‌کردند استفاده کرده است. هرجا هم که دولت‌هایی هرقدر عقب مانده و هر قدر ناقض حقوق بشر با این کشور همراهی داشتند، حقوق بشر را کنار گذاشته است.
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: بیشترین ضربه را به مفهوم متعالی حقوق بشر همین رویکرد مخرب و سیاسی واشنگتن نسبت به حقوق بشر وارد کرده است؛ مفهومی که آن‌ها به استخدام خود درآورده اند تا منافع سیاسی و امنیتی خود را در اقصی نقاط جهان جلو ببرند.
وی کارنامه حقوق بشری ایالات متحده را تماما سیاه و شرم آور دانست و افزود: ما از این استقبال می‌کنیم که روزی واشنگتن به این خرد برسد که عضو مسئولی در نظام بین الملل باشد.
خطیب زاده خاطر نشان کرد: مفهوم متعالی حقوق بشر مفهومی مشترک میان همه انسانهاست. متاسفانه برخی کشور‌ها دارند با این رویکردشان به این مفهوم خیانت می‌کنند و هر روز کارنامه سیاه تری از خود ارائه می‌کنند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که به تازگی یکی از مقامات انگلیسی ادعا کرده که مذاکرات وین در صورتی ادامه پیدا می‌کند که از سوی ایران زندانی‌های دو تابعیتی آزاد شوند، گفت: این موضع را ندیده ام و آنقدر ساختگی و برساخته است که اگر کسی در لندن چنین چیزی گفته باشد، واقعا جای تأسف دارد.
وی ادامه داد: لندن نسبت به آنچه که در ارتباط با موضوع برجام امضا کرده تعهد قطعی دارد و در سال‌هایی که ایران به تنهایی بار زنده نگه داشتن برجام را به دوش کشیده، متأسفانه لندن در عدم اجرا به تعهداتش همراهی عملی با واشنگتن داشته است.
خطیب زاده افزود: پرونده‌های دیگر مسیر خود را طی می‌کند، لندن مسیر حل موضوعات را می‌داند و اگر ما اکنون در این نقطه قرار داریم به خاطر این است که آن‌ها در شب تصمیم گیری از تصمیمات عقب نشینی کرده اند یا تصمیمات را نگرفته اند و یا آنچه که توافق شده است را زیر سوال برده اند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا درخواستی از سوی آمریکا برای گفت وگوی مستقیم با ایران مطرح شده است یا نه، گفت: آمریکایی‌ها از زمانی که فشار حداکثری را می‌خواستند علیه ایران اعمال کنند این درخواست را مطرح کرده اند و می‌خواستند یک عکس بگیرند.
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ما به آن‌ها گفته ایم زمانی که آمریکایی‌ها به تعهدات خود به صورت موثر عمل کنند می‌توانند در میز برجام به عنوان یکی از اعضای برجام حاضر شوند.
خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری در مورد ضعیف بودن حضور اقتصادی ایران در سوریه و انتقادات وارد شده در این زمینه گفت: در حوزه‌های اقتصادی، امنیتی، تجاری و بازرگانی روابط خوبی بین ایران و سوریه وجود دارد و در همین چارچوب چندی پیش نیز شاهد سفر وزیر خارجه سوریه به تهران بودیم.
وی ادامه داد: اولین مرکز تجاری‌مان در سوریه را نیز افتتاح کردیم و چندین نمایشگاه بزرگ اقتصادی در راستای انتقال تجربیات در حوزه مسائل تکنولوژی داشتیم و این روابط و همکاری‌ها ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: برای این اولین بار بعد از چندین سال، توریسم مذهبی را بین دو کشور آغاز کردیم و توریسم سلامت نیز بین ایران و سوریه آغاز خواهد شد و در این ارتباط برنامه ریزی‌ها و تسهیلاتی مهیا شده که در چارچوب توریست سلامت اتباع سوریه برای پیگیری مراحل درمانی‌شان به ایران مراجعه کنند و مراکزی در این زمینه مشخص شده است و در واقع ما شاهد یک جهش در روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف هستیم.
خطیب زاده در مورد استقبال از سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور در داخل ایران نیز گفت: نگاه ما به هموطنانی که در خارج از کشور حضور دارند نگاه مبتنی بر هموطنی است.
وی ادامه داد: ما موظف هستیم که هم از ایرانیان حمایت کنیم و هم رفت و برگشت شان را به کشور و جایی که اکنون زندگی می‌کند تسهیل کنیم و اگر مایل هستند اقداماتی را از جمله سرمایه گذاری در داخل کشور انجام دهند در این زمینه رفع موانع کنیم و اقدامات حقوقی را انجام دهیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ