سقف عرشه فولادی +عکس

اقتصاد ایران: امروزه صنعت ساختمان و سازه‌های عمرانی با پیشرفت قابل توجهی همراه است‌. می‌توان پیشرفت تکنولوژی را در بهینه سازی صنعت ساخت و ساز و ارتقاء ویژگی‌های سازه‌های ساختمانی به شکل قابل ملاحظه‌ای مشاهده کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، این روزها توسعه و پیشرفت مهندسی عمران در پروژه‌های ساخت و ساز تحول بزرگی ایجاد کرده است. در صورتی که این تحولات به شکل گسترده‌ای در صنعت ساخت و ساز پیاده سازی شوند، ‌می‌توان انقلاب بزرگی در این حوزه در راستای تامین نیا‌زهای بشر و امنیت او ایجاد کرد. سقف عرشه فولادی یکی از جدیدترین و البته مهم‌ترین المان‌ها در پروژه‌های ساختمانی است که مورد توجه مهندسان خبره این حوزه قرار گرفته است. سقف عرشه فولادی در واقع همان نمونه بهبود یافته و پیشرفته سقف معمولی کامپوزیتی است. بنابراین انتظار می‌رود کاربران در پیاده‌سازی این سقف به ویژگی‌های قابل توجهی دست یابند.

برای اینکه با سقف عرشه فولادی بهتر آشنا شوید، باید سقف کامپوزیت را بشناسید. سقف کامپوزیت نیز در واقع همان سقف معمولی است که از بتن و فولاد تشکیل می‌شود. بتن به کار رفته در این سقف همان بتن معمولی است و تیرآهن نیز نقش فولاد را دارد. آنچه سقف‌های عرشه فولادی را از سقف کامپوزیت معمولی متمایز می‌سازد، استفاده از ورق‌های گالوانیزه به عنوان عرشه می‌باشد. این سقف از اجزای مختلفی تشکیل شده و طراحی منحصر به فردی دارد. تمام المان‌های تشکیل دهنده این نوع سازه بر روی ورق گالوانیزه یا همان عرشه سقف پیاده سازی می‌شود. برای درک بهتره عملکرد این سقف و مزایای آن بهتر است با طراحی سقف‌های عرشه فولادی آشنا شوید.

طراحی سقف عرشه فولادی

همانطور که گفتیم این سقف از اجزای مختلفی از جمله: فولاد، بتن، شبکه‌های آرماتور، ورق گالوانیزه فرم داده شده، برشگیر یا گل میخ، پیچ و پرچ، قالب‌های کناره سقف و اجزای ریز و درشت دیگری که المان‌های تشکیل دهنده این سازه را به یکدیگر متصل می‌کنند، تشکیل شده است. آنچه در طراحی این نوع سقف کامپوزیت اهمیت دارد، چگونگی طراحی ورق‌های گالوانیزه است، چون طراحی این ورق‌ها با دو رویکرد مختلف همراه است. در اجرای هر نوع سقف برای بتن ریزی ابتدا باید قالب‌بندی صورت گیرد. آنچه طراحی و اجرای سقف عرشه فولادی را از سایر سقف‌های کامپوزیتی متمایز ساخته است،  قالب‌بندی ماندگار ورق گالوانیزه می‌باشد. در واقع در این نوع سازه ورق‌های گالوانیزه نقش قالب ماندگار را دارند و هرگز پس از بتن ریزی باز نمی‌شوند.

 رویکرد دوم به نقش ورق گالوانیزه در سقف‌های عرشه فولادی به عنوان جزئی از سقف اشاره دارد و به عنوان یک المان کششی در فرایند بتن‌ریزی مورد توجه قرار می‌گیرد. بنابراین در طراحی سقف‌های کامپوزیتی عرشه فولادی علاوه بر فولاد و بتن، ورق‌های گالوانیزه به عنوان مهمترین المان تشکیل دهنده سازه شناخته می‌شوند. این ورق‌ها توسط دستگاهی به نام رول فرمینگ به روش نورد سرد تولید شده و شکل ذوزنقه مانندی دارند. این نوع طراحی هندسی به ورق‌های فولادی مقاومت بیشتر و عملکرد بهینه‌ای می‌بخشد. هنگام اجرای پروژه نیز هیچ گونه خمیدگی و تغییر شکل در آن دیده نخواهد شد.

گذشته از طراحی ورق‌های فولادی فاکتور‌های دیگری در طراحی سقف عرشه فولادی مورد بررسی قرار می‌گیرند که در نهایت طراحی هر کدام از عوامل سبب خروجی بهینه سازه می‌شود. به عنوان مثال: برای این‌ که بتوان به عملکرد یکپارچه در سیستم این سقف کامپوزیت رسید، برشگیرها را از طریق جوشکاری گلمیخ به تیر‌های سازه جوش می‌دهند. گل میخ بین تیرها، پیوستگی ایجاد می‌کند.

استادولینگ و جوشکاری گلمیخ

گل میخ برای جذب تنش‌های برشی و انتقال آن به تیرهای سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان گل میخ را رابط بین ورق گالوانیزه و بتن دانست که استفاده از آن عملکرد برشی سازه را یکپارچه می‌کند. به عبارتی گل میخ نقش برش‌گیر را در سازه سقف عرشه فولادی ایفا می‌کند. قطر برش گیرها حداکثر ۲۰ میلی متر و ارتفاع آن‌ها متغیر می‌باشد. ارتفاع گل میخ با توجه به کاربری و نوع کارکردشان تعیین می‌شود. در هر صورت بعد از فرآیند جوشکاری ارتفاع برش باید حداقل ۴۰ میلیمتر باشد. برشگیرها با استفاده از آلیاژهای مرغوب به روش فورج سرد تولید می‌شود. در واقع تنها روش استاندارد این روزها روش فورج سرد است. در غیر این صورت نمی‌توان به استحکام قابل قبولی در سازه رسید.

 برشگیرها به دو روش مستقیم و غیر مستقیم روی بال‌های تیر جوش می‌شوند. جوشکاری گل میخ با استفاده از دستگاه جوش استادولدینگ روی بال تیرآهن انجام می‌شود. استفاده از دستگاه استادولدینگ حساسیت‌های خاص خود را می‌طلبد و باید به نکات مهمی توجه کنید. به عنوان مثال: هنگام جوشکاری، گل میخ و سطحی که برش می‌خورد باید از هرگونه رطوبت دور باشد. علاوه بر آن تحت هیچ شرایطی استفاده از برش‌گیری که به روش غیر از فورج سرد تولید شده، قابل قبول نمی‌باشد.

سقف‌های مرکب و غیر مرکب عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی براساس عملکردی که ارائه می‌دهد، در دسته دو مرکب و غیر مرکب تقسیم می‌شود. در سقف‌های عرشه فولادی غیرمرکب ورق گالوانیزه تنها به عنوان قالب دال بتنی در سقف استفاده می‌شود. این نوع عرشه غالباً بدون آج بوده یا آج ضعیفی دارد. می‌توان گفت دال بتنی در سقف غیرمرکب کامپوزیت به شکل سقف‌های متداول طراحی می‌شود. به این ترتیب برای تقویت دال بتنی از آرماتور کششی در مقاطع تحتانی سقف استفاده می‌گردد. در مقابل سقف‌های مرکب عرشه فولادی علاوه بر ارائه کارایی‌های سقف غیرمرکب، به آرماتور کششی در مقطع تحتانی نیاز ندارد. در این نوع سقف کامپوزیت دال بتنی به صورت مرکب عمل کرده و عرشه فولادی یا ورق گالوانیزه با برجستگی‌های متنوع و آج در بدنه خود نقش آرماتور کششی را ایفا می‌کند‌. آج روی ورق گالوانیزه در این نوع سقف عرشه فولادی به عنوان اتصال دهنده‌های مکانیکی بین دال و عرشه عمل می‌کند. این نوع سقف قدرت باربری بالا و عملکرد بهینه‌ای ارائه می‌دهد. به همین دلیل به عنوان کامل‌ترین عرشه فولادی شناخته می‌شود.

هزینه اجرای سقف عرشه فولادی

اجرای سقف‌های عرشه فولادی به عنوان یک پروژه اجرایی مقرون به صرفه شناخته می‌شود چون در این نوع سقف کامپوزیت برخلاف سایر سقف‌های متداول مصرف بتن و فولاد به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد. ضمن اینکه سیستم قالب‌بندی و عملیات باز کردن قالب‌ها در این سازه اجرایی حذف شده، اجرای آن به سهولت انجام می‌شود، سرعت اجرای پروژه بالا است، بتن ریزی طبقات به صورت یکپارچه و همزمان انجام می‌شود. امکان تعویض قسمت‌های آسیب دیده نیز وجود دارد. تمام این فاکتورها به عنوان مزایای سقف عرشه فولادی شناخته شده و نقش مستقیمی در کاهش هزینه‌های جاری در پروسه اجرای این سازه دارند. در نهایت می‌توان با اطمینان گفت که طراحی و پیاده‌سازی این سازه‌ها ضمن افزایش سطح کیفی ساختمان و ارتقاء مسائل امنیتی سازه، به رونق چرخه اقتصادی در این صنعت می‌انجامد.

فرتاک ویژن برترین شرکت طراحی سقف عرشه فولادی

اجرای سقف‌های عرشه فولادی به تخصص و مهارت بالایی احتیاج دارد. به همین دلیل باید طراحی آن را به شرکت متخصص در این زمینه بسپارید. فرتاک ویژن به عنوان معتبرترین شرکت پیمانکاری در عرصه طراحی و اجرای سقف‌های عرشه فولادی فعالیت می‌کند. این شرکت در سال ۹۴ تاسیس شده و با هدف ارائه خدمات با کیفیت در امور ساختمان سازی به خوصه سقف‌های عرشه فولادی بر مبنای برنامه‌ریزی دقیق و اصولی بر روی پروژه‌های اجرایی شما کار می‌کند. شما می توانید با اطمینان، صفر تا صد اجرای پروژه‌های سقف عرشه فولادی از برنامه ریزی، محاسبه تا اجرا و نظارت بر سازه را به این شرکت متخصص واگذار کنید. 

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ