مدیریت عالی کسب و کار،تکیه محض بر دانش و تجربه شخصی یا آموزش تخصصی-کاربردی-حرفه ای؟ مسئله این است

اقتصاد ایران: تصمیم‌گیری برای قدم گذاشتن در رشته ام بی ای یا مدیریت عالی کسب و کار برای مدیران و افراد علاقمند به دنیای هیجان انگیز کسب و کار و تجارت قدم بزرگی است. چالش‌ها و سؤال‌های زیادی پیرامون این مسئله وجود دارد، مانند این‌که آیا رشته ام بی ای متناسب برای دست‌یابی به اهداف مورد نظر هر فرد هست یا خیر؟ آیا به عنوان یک فرد با سن بالا و یا فردی با تجربه سمت‌های مدیریتی، شروع تحصیل در این رشته گزینه مناسبی است؟

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،تحصیل در این رشته مزایای زیادی دارد، به ویژه اگر در یک مؤسسه معتبر آموزش داده شود. با توجه به مزایای متعدد و محبوبیت این رشته، در حال حاضر، جدا از دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت کسب و کار (MBA) و دوره کارشناسی رشته مدیریت کسب و کار (BBA) که پذیرش در آن ها تنها از طریق کنکور سراسری امکان پذیر است و به ترتیب حدود دو سال و نیم و چهار سال و نیم طول می کشند، دوره‌های آموزشی تخصصی-کاربردی-حرفه ای یکساله متعددی در این زمینه ها برگزار می‌شوند که امکان تحصیل در رشته ام بی ای (MBA) برای همه افراد با مدرک تحصیلی لیسانس به بالا و در رشته بی بی ای (BBA) برای همه افراد با مدرک تحصیلی دیپلم به بالا را فارغ از موقعیت شغلی یا وضعیت سنی آن ها فراهم میکند. این دوره ها، بیشتر کاربردی و حرفه ای و عملی و اجرایی است تا پژوهشی و تحقیقاتی و آکادمیک، و هدف اساسی آن ها کاربردی و اجرایی و مهارتی نمودن دانش محض مدیریت است. یکی از این دوره‌ها که در آستانه برگزاری است، دوره عالی مدیریت کسب و کار(MBA) دانشگاه شهید بهشتی است که در یک دوره یک ساله عمومی و تخصصی و با ارائه گواهینامه معتبر دو زبانه با قابلیت ترجمه رسمی و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود.

ما در این نوشتار به بررسی چند موضوع مهم مطرح برای افرادی که آماده ورود به دنیای رقابتی کسب و کار و تجارت و تحصیل در رشته ام بی ای هستند می‌پردازیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که دوره ام بی ای چه مزایایی دارد و در مجموع آیا هزینه و تحصیل در این رشته ارزش دارد؟


ام بی ای چ
یست؟

MBA مخفف عبارت انگلیسی Master of Business Administration است که همان مدیریت عالی کسب و کار یا مدیریت ارشد و حرفه ای کسب و کار به فارسی است. ام بی ای یک رشته بیشتر مهارتی است و دانش پذیرانی که وارد این رشته می‌شوند به تدریج در حوزه‌های متفاوتی از مهارت‌های مدیریتی، از حوزه‌های عملیاتی تا تجاری متخصص می‌شوند. بسیاری از این دانش پذیران بعد از دریافت گواهینامه ام بی ای به سراغ کارآفرینی و ایجاد استارت‌آپ‌های شخصی می‌روند و یا در بخش‌های مدیریتی سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت ها وبنگاه‌ها و اصناف اقتصادی-اجتماعی، تولیدی و خدماتی یا یکی از زیر مجموعه‌های آن‌ها از بخش تولید گرفته تا فناوری و سیستم های اطلاعاتی و امور مالی و بازاریابی و فروش و توسعه مدیریت و مدیریت میانی و ارشد فعالیت می‌کنند.

 

تخصص‌های ام بی ای متناسب با اهداف افراد

یکی از سؤال‌های اساسی قبل از ورود به دوره ام بی ای تعیین هدف حرفه‌ای و شغلی افراد است. یعنی هر فرد باید یک نمای کلی از آن‌چه که در آینده قصد انجام آن را دارد داشته باشد و در این نمای کلی به بررسی ضرورت ام بی ای و تناسب آن با هدف خود بپردازد. به عنوان نمونه هر فرد باید بداند از خود بپرسد که در انتخاب این مسیر آیا به دنبال افزایش دستمزد است؟ آیا گذراندن دوره MBA می‌تواند سبب ارتقای مسیر شغلی مورد نظرش باشد؟ یا به دنبال راه اندازی کسب و کار خویش و کارآفرینی است؟ یا به عنوان یک مدیر ارشد یا میانی به دنبال به روز رسانی و توسعه و ارتقاء کسب و کار سازمانی خود با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین روش‌های علمی، تخصصی، کاربردی و حرفه ای است؟

ام بی ای، در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در دنیا محسوب می‌شود. به همین جهت بسیاری از دانشگاه‌ها این رشته را در حدود ۳۰ گرایش مختلف ارایه می‌کنند و همچنین MBA طیف گسترده و متنوعی از انواع تخصص‌ها در زمینه کسب و کار و تجارت را شامل می‌شود. هریک از این گرایش‌ها و تخصص ها می‌تواند متناسب با یکی از اهداف افراد قرار گیرد.

از جمله این تخصص‌ها می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

 

1_ مدیریت عمومی برای توسعه چندجانبه کسب و کار و محیط کاری تجاری

2_ تجارت بین‌الملل برای محیط های کاری بین‌المللی و کار در خارج از کشور

3_ مدیریت استراتژیک در راستای برنامه‌ریزی‌های بلند مدت کسب و کار

4_ امور مالی برای کار در محیط‌های بانکی،حسابرسان و مدیران ارشد مالی

5_ بازاریابی در راستای توسعه مشاغل مرتبط با توزیع خدمات و محصول

6_ کارآفرینی در جهت راه‌اندازی استارت‌ آپ 

7_ مدیریت عملیات در راستای بهینه سازی فرایندهای تولید

8_ مدیریت فناوری اطلاعات برای کار در بخش فناوری توسعه محصول

9_ منابع انسانی در راستای کار با گروه‌های بزرگ کاری و ایجاد انگیزه در کارکنان

10_ مشاوره در جهت حل مشکلات و چالش‌های شرکت و محیط کار

 

آیا می‌توان تنها بر دانش و تجربه شخصی تکیه کرد؟

علی‌رغم این‌که در حال حاضر به درستی داشتن یک مدرک دانشگاهی برای ورود به عرصه کسب و کار و تجارت کافی نیست و بخشی از یادگیری باید در عمل صورت بگیرد، به همان اندازه نیز تکیه محض بر صرف تجربه شخصی کافی نیست. چرا که دارا بودن علم و دانش تخصصی در یک زمینه در وهله نخست برای به کارگیری تجربه مورد نیاز است. در واقع مدیران ارشد باید در کنار تجربه شخصی خود به متدها و روش‌های تخصصی تحلیل سازمان و درک آن شامل دانش نظری در حوزه‌های تخصصی مالی، بازاریابی، تولید، منابع انسانی، تحقیق و توسعه و .. مسلط باشند. 

پس در واقع در عرصه کسب و کار و تجارت، تجربه و دانش تخصصی هردو در جهت پیشبرد اهداف به یک اندازه مهم هستند، چرا که به عنوان مثال در یک سازمان در کنار تجربه شخصی، استفاده از تکنولوژی‌های جدید و تکنیک‌های تحلیل سازمانی و متدهای به روز در روابط استراتژیک و.. می‌تواند در کاهش هزینه‌ها و پیشرفت اهداف آن سازمان موثر باشد.


توسعه و انعطاف مهارت‌های مدیریتی 

در کنار دانشجویان تازه نفس، از جمله طرفدارن و متقاضیان شرکت در دوره‌ ام بی ای معمولا تجار با چندسال سابقه حرفه‌ای و حتی مدیران ارشد مؤسسات و شرکت‌ها هستند. چرا که بهبود و پیشرفت در امر مدیریت مستلزم تسلط بر دانش تخصصی مدیریت و آگاهی از به روزترین متدها و تکنیک‌های علمی و کاربردی در این امر است.

دوره‌های ام بی ای به بسیاری از افراد کمک می‌کند تا مهارت‌های مدیریتی خود را توسعه داده و با جدیدترین متدهای بین‌المللی کسب و کار و تجارت آشنا شوند و با به کارگیری ابزارها و تکنیک‌های به روز، کسب و کار خود را بهبود و توسعه و ارتقاأ ببخشند و به بسیاری دیگر کمک می کند تا به موقعیت‌های شغلی بهتر و ارتقا در شغل فعلی خود دست پیدا کنند. ضمن این‌که مهارت‌های MBA در ایجاد آمادگی برای تغییر شغل و تغییر محیط‌های کاری و ایجاد انعطاف پذیری در محیط بسیار موثر است.

بسیاری از افراد در سنین 30 و 40 سالگی علی‌رغم دارا بودن انگیزه و علاقه برای یادگیری بیشتر در زمینه کار و حرفه و بیزینس و تجارت، شروع دوره ام بی ای را برای محدوده سنی خود دیر تلقی می‌کنند. در حالی که بطور میانگین دانشجویان ام بی ای در هاروارد در سنین ۲۷ سال بوده که بیش از ۱۰ درصد آن‌ها بیش از ۷ سال سابقه کاری حرفه‌ای داشته‌اند! دو دانشگاه کلمبیا و یو سی ال ای نیز میزبان دانشجویان زیادی در رده سنی ۴۰ سال هستند. 

بنابراین به نظر می‌رسد برای افرادی که هدف مشخصی از شرکت در دوره ام بی ای دارند سن اساساً موضوع قابل اهمیتی نیست.


دوره عالی مدیریت کسب و کار دانشگاه شهید بهشتی

یکی از فرصت‌های خوب برای مطالعه دروس ام بی ای و دریافت گواهینامه معتبر رسمی در این دانش تخصصی، ثبت نام و شرکت در دوره‌هایMBA   در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی است. در حال حاضر مرکز آموزش های تخصصی دانشگاه شهید بهشتی با همکاری دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی و با حضور شماری از استادان داخلی و خارجی، مدیران ارشد سازمان ها و مؤسسات دولتی و کارآفرینان برتر ملّی شامل بنیان گذاران، هم بنیان گذاران و مدیران عامل اسنپ، علی بابا، کانسپت، ایران تلنت، ویدان، بیش از یک نفر، فازینو، Inspire Engage و غیره با هدف بروز رسانی، پرورش، پیشرفت و ارتقاء مدیران کارآمد، تأثیرگذار، تحول زا، کارآفرین واعتبارافزا برای اداره دستگاه ها، تشکیلات، سازمان ها، مؤسسات، شرکت ها، بنگاه ها و اصناف اقتصادی-اجتماعی، تولیدی و خدماتی یا یکی از زیر مجموعه های آن ها و دستیابی ایشان به دانش، تجارب و راهکارهای پیشرفته کاربردی، حرفه ای، عملی و اجرایی در کسب و کار و نیز دانش و مهارت های جدید و کاربردی مدیریت برای حل مسائل و چالش های مدیریتی و افزایش بهره وری، اقدام به برگزاری دوره عالی مدیریت کسب و کار (Master of Business Administration) یکساله با گرایش های متنوع خصوصاً چهار گرایش پرطرفدار عمومی، استراتژی، مالی و بازاریابی (گرایش عمومی: ۸ ماه (۲۰۸ ساعت) و گرایش تخصصی: ۴ ماه (۱۰۰ ساعت)) در بستر پلتفرم آنلاین تلویزیون اینترنتی رسانا تی وی کرده است. از دیگر مزیت‌های مهم این دوره، اعطای گواهینامه معتبر دو زبانه با قابلیت ترجمه رسمی و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. ضمن آن‌که از مزایای دیگر این دوره، امکان حضور آنلاین دانش پذیران به شیوه ای نوین و کیفیتی ویژه و متفاوت از سال های پیشین است که گزینه خوبی برای بسیاری از افراد، خصوصاً افراد شاغل، مدیران و صاحبان کسب و کار در تنظیم زمان خود است.

 

چند مورد دیگر از مزیت‌های این دوره به شرح زیر است:

 

تأکید بر دانش و تجربه شخصی دانش پذیران توأم با آموزش مباحث نظری و تخصصی

در دوره‌های ام بی ای معمولا علاوه بر ارائه محتوای علمی، رویکردی تعاملی از دانسته‌ها و تجربیات دانش پذیران لحاظ می شود، به طوری که هر فرد پس از اتمام دوره علاوه بر مهارت‌های فنی مثل حسابداری،تحلیل بازار، مدیریت بازاریابی و اصول و فنون مذاکره، با انواع مهارت‌های آینده پژوهی، تفکر نقادانه، تفکر استراتژیک و مهارت‌های رهبری نیز آشنا شده و در این مسیر از تجربیات متعدد دانش پذیران دیگر نیزعلاوه بر دانش تخصصی و تجربیات گرانقدر و ارزنده  استادان صاحبنظر و برخی از کارآفرینان برتر ملّی دوره بهره‌مند می‌شود.

 

تفکر سیستمی و ریشه‌یابی و تحلیل مسائل

ام بی ای سعی دارد تا نظام فکری افراد در مواجهه با مشکلات را تغییر دهد و با ایجاد یک تفکرعلمی و نظام‌مند به افراد در حل مشکلات سازمان (مجموعه هدفمندی که پیرو یک نظام است) کمک کند. زیرا سازمان به عنوان یک سیستم دارای مجموعه‌ای از اجزا است که بر یکدیگر اثر می‌گذارند و حل مشکلات مرتبط با آن نیازمند یادگیری و ایجاد یک تفکر سیستمی است.

 

امکان مدیریت زمان و آموزش آنلاین

دوره ۳۰۸ ساعته ام بی ای دانشگاه شهید بهشتی، به صورت آنلاین برگزار می‌شود. در این دوره‌ها افراد شاغل و پرمشغله می‌توانند هم به صورت آنلاین و هم  به صورت آفلاین به محتوای درسی مورد نظر در پلتفرم تلویزیون اینترنتی رسانا تی وی دسترسی داشته باشند، ضمن این‌که در هر زمان می‌توانند به شکل آنلاین با همکلاسی‌های خود در ارتباط باشند.

 

شبکه سازی حرفه‌ای و تعامل دانش پذیران

در دوره‌های عالی مدیریت کسب و کار دانشگاه شهید بهشتی، کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار می‌شود که بدین وسیله، دانش پذیران و افراد با انگیزه و علاقمند به دنیای کسب و کار و تجارت، می توانند به راحتی با بسیاری از مدیران و کارآفرینان و صاحبان کسب و کارآشنا شوند، از تجربیات آن‌ها استفاده نمایند و همچنین می توانند  با هم‌دوره‌ای‌ها در ارتباط مؤثر قرار گیرند، مباحثه کنند و از دانش و تجربیات یکدیگر بهره‌مند شوند و با همفکری به رشد یکدیگرکمک نمایند و شبکه ای حرفه ای بسازند. این گونه همفکری‌ها در کنار شکل‌گیری یک شبکه حرفه‌ای و افزایش دانش تخصصی، در بهبود مهارت‌های کار گروهی و کلامی دانش پذیران نیز مؤثر است.

علامندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس های https://atc.sbu.ac.ir/1_mba  و https://www.resana.tv

و اینستاگرام    https://www.instagram.com/resanatv/  و https://instagram.com/mba_sbu

  مراجعه کرده یا با شماره تلفن: ۲۸۴۲۹۶-۰۲۱ تماس حاصل فرمایند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ