یک کندل یک الگو و یک اندیکاتور طلایی برای تحلیل تکنیکال اصولی

اقتصاد ایران: پیش از آنکه در خصوص کندل، الگو و اندیکاتور طلایی توضیح دهیم، ابتدا اجازه دهید تا با تحلیل تکنیکال بیشتر آشنا شویم. تحلیل تکنیکال یا همان Technical Analysis یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت دارای‌های مختلف بوده که در مقابل تحلیل بنیادین یا همان Fundamental قرار می‌گیرد. تریدرهایی که به سبک تکنیکال پایندند، معتقدند که هر آنچه که به آن نیاز دارند، در دل خود نمودارها قرار گرفته و با کمک ابزارها می‌تواند روند آتی قیمت را پیشبینی کرد. پیشبینی صحیح قیمت آنی به تریدر کمک می‌کند تا سود بیشتری را در مدت زمان کوتاهی کسب کند. اما برای پیشبینی صحیح، تریدر باید کندل، الگوها و ابزارها را به خوبی بشناسد. برای این کار، بهتر است نگاهی به آموزش فارکس بیندازید تا گام به گام با دوره‌ی رایگان آموزش سرمایه گذاری جلو بروید.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،پیش از آنکه در خصوص کندل، الگو و اندیکاتور طلایی توضیح دهیم، ابتدا اجازه دهید تا با تحلیل تکنیکال بیشتر آشنا شویم. تحلیل تکنیکال یا همان Technical Analysis یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت دارای‌های مختلف بوده که در مقابل تحلیل بنیادین یا همان Fundamental قرار می‌گیرد. تریدرهایی که به سبک تکنیکال پایندند، معتقدند که هر آنچه که به آن نیاز دارند، در دل خود نمودارها قرار گرفته و با کمک ابزارها می‌تواند روند آتی قیمت را پیشبینی کرد. پیشبینی صحیح قیمت آنی به تریدر کمک می‌کند تا سود بیشتری را در مدت زمان کوتاهی کسب کند. اما برای پیشبینی صحیح، تریدر باید کندل، الگوها و ابزارها را به خوبی بشناسد. برای این کار، بهتر است نگاهی به آموزش فارکس بیندازید تا گام به گام با دوره‌ی رایگان آموزش سرمایه گذاری جلو بروید.

الگوها در تحلیل تکنیکال

یکی از بخش‌های مهم در تحلیل تکنیکال، الگوها و اصول پیدا کردن الگوها در نمودار هستند. طبق سال‌ها تجربه، آزمون و خطا، مشخص شده که شکل‌گیری الگوهای به ظاهر تصادفی در نمودارها، در حقیقت بازگو کننده‌ی نکات مهم هستند. برای مثال، اگر الگوهای مستطیلی، پرچم، گوه، مثلثی، سقف دوقلو، کف دوقلو و ... برروی نمودار شکل بگیرند، تحلیل‌گران به سبک تحلیل تکنیکال می‌توانند نهایت استفاده را از هر یک ببرند. در تحلیل تکنیکال، هیچ کدام از این الگوها تصادفی نبوده و همه‌ی آن‌ها به دلیل تغییر در عرضه و تقاضا و تغییر در قدرت خرید و تمایل به فروش اتفاق افتاده است. الگوها، مجموعه‌ای از کندل‌ها هستند که در کنار یکدیگر قرار گرفته و خبرهایی را در خصوص آینده‌ی بازار به تریدر می‌دهند. از همین رو نیز بسیاری از تریدرهای فارکس علاقه‌ی خاصی به این الگوها دارند.

کندل ها در تحلیل تکنیکال

الگوها از جمع چندین کندل ایجاد می‌شوند، اما برای معاملات کوتاه مدت و خصوصا برای اسکالپرها، امکان تحلیل بر مبنای یک کندل نیز وجود دارد. قیمت باز شدن، قیمت بسته شدن، میزان نوسان و شکل کندل (پر بودن یا خالی بودن، سایه داشتن یا نداشتن، رنگ قرمز یا سبز) می‌تواند سیگنالی برای ورود یا عدم ورود به معامله باشد. از همین رو، کندل شناسی در تحلیل تکنیکال بسیار مهم است و در این مقاله نیز قصد داریم یک کندل بسیار مهم را معرفی کنیم که می‌تواند دید خوبی را به تریدر داده و سودآوری معاملات را افزایش دهد. به خاطر داشته باشید که پیدا کردن الگو و کندل طلایی، تنها در نمودارهای شمعی امکان پذیر بوده و در چارت‌هایی که قیمت را به شکل خطی نمایش می‌دهند، پیدا کردن الگو و کندل امکان پذیر نیست. بنابراین، حتما چارت خود را در حالت کندلی یا همان شمعی ژاپنی قرار دهید.

کندل چکش یک کندل طلایی

کندل چکش که گاها به آن الگوی چکش نیز گفته می‌شود، در حقیقت یک تک کندل بوده که دارای سایه‌ی بلند (تقریبا چند برابر بدنه) است. این کندل، بیانگر تغییر روند در کندل‌های بعدی است. ابتدا بهتر است به تصویر زیر دقت کنید تا نمونه‌ای کندل چکش را مشاهده کنید:

کندل چکشهمانطور که در شکل بالا مشاهده می‌کنید، هنگامیکه در یک روند نزولی یک کندل با سایه‌ی بسیار بلند در زیر شکل بگیرد، به آن کندل چکش گفته می‌شود. بهتر است بدانید که کندل چکش یک الگوی برگشتی صعودی است که در هنگام روند نزولی بازار شکل می‌گیرد. اگر کمی به روند نمودار با دقت نگاه کنید، متوجه می‌شوید که در یک روند نزولی (میل به فروش بیشتر از خرید است)، قیمت تا جایی میریزد که دیگر کسی برای فروش نمانده است. حال خریداران وارد بازی شده و فروشندگان کمتر از خریداران هستند. با تغییر میزان عرضه و تقاضا، نوبت به تغییر روند (حتی کوتاه مدت و در حد چند کندل)، رسیده است.

تشخیص کندل چکش

کندل چکش می‌تواند شما را آماده‌ی خرید نماید، اما بهتر است قبل از هرگونه تصمیم گیری، ابتدا مطمئن شوید که کندل مشاهده شده، واقعا کندل چکش باشد. کندل چکش چندین ویژگی دارد که در زیر بیان شده است:

  • سایه بلند تقریباً باید دو یا سه برابر بدنه باشد.
  • سایه بالایی کم یا عدم وجود سایه
  • بدنه کندل در انتهای بالایی روند نزولی باشد.
  • رنگ بدنه مهم نیست

دقت داشته باشید که این کندل، فقط در روند نزولی قرار خواهد گرفت. اگر در روند صعودی با چنین شکلی مواجه شدید، شما در حال دیدن کندلی با نام مرد آویزان هستید. خواندین این مقاله می‌تواند برای شناخت کامل کندل چکش به شما کمک کند. درضمن، بهتر است در نظر داشته باشید که هیچگاه نباید صرفا مبتنی بر سیگنال صادر شده از یک کندل، الگو یا حتی اندیکاتور وارد معامله شوید و باید منتظر تاییدهای بیشتری بمانید تا اجازه‌ی ورود به معامله را پیدا کنید.

الگوی طلایی سقف دوقلو

الگوی سقف دوقلو از این جهت اهمیت دارد که پس از آن، یک ریزش بزرگ در انتظار قیمت دارایی است. اگر معامله‌گر این الگو را نشناخته و وارد معامله شود، ضرر بسیار زیادی کرده که حتی ممکن است برگشت ناپذیر باشد. به همین جهت نیز به این الگو، الگوی طلایی گفته می‌شود. نکته‌ی جالب اینجاست که سقف دوقلو و کف دوقلو قرینه‌ی یکدیگر بوده و یادگرفتن هر کدام از این‌ها، به معنای یادگیری الگوی دیگر است. در الگوی کف دوقلو نیز پس از تکمیل شدن، یک جهش بزرگ در قیمت اتفاق خواهد افتاد. تریدری که هر دو الگو را بداند، فرصت بسیار خوبی برای کسب سود زیاد در مدت نسبتا کوتاه، بدست آورده است. ابتدا به تصویر زیر نگاه کنید:

الگوی سقف دوقلوهنگامیکه در نمودار، دو قله ایجاد شده و نمودار برای بار سوم به خطی برسد که اصطلاحا به آن خطر گردن گفته می‌شود، الگوی سقف دوقلو تشکیل شده است. این روند به این معنا است که تریدرها دو بار وارد بازار شدند و منتظر افزایش قیمت بودند، اما حالا که قیمت دوباره به خطر گردن رسیده است، دیگری خریداری باقی نمانده و همین امر باعث می‌شود که عرضه زیاد و تقاضا کم شود. به همین جهت نیز پس از شکل گیری الگوی سقف دوقلو، ریزش نسبتا زیادی (به اندازه فاصله میان خط گردن تا قله‌ها)، رخ خواهد داد.

سقوط بعد از شکل گیری الگوی سقف دوقلو

همانطور که در نمودار واقعی فوق مشاهده می‌کنید، دقیقا بعد از رسیدن قیمت به خط گردن، قیمت‌ها به شدت کاهش یافته است. برای آشنایی بیشتر با الگوی سقف دوقلو و همین طور الگوی معکوس آن، یعنی کف دوقلو، برروی لینک قبلی کلیک کرده تا مقاله‌ی آموزش کامل و جامع این الگو به صورت تصویری را مشاهده کنید.

اندیکاتور adx

هنگامیکه در خصوص کندل‌ها صحبت کردیم، گفتیم که تریدر حرفه‌ای هرگز بر مبنای یک سیگنال مثبت، وارد معاملات نخواهد شد. باید دقت داشت که حتی اگر تغییر روند (مثلا کندل چکش) مشاهده شده است، باید مطمئن باشیم که این تغییر برای مدت قابل توجهی ادامه خواهد داشت. این بدان معناست که این تغییر روند حداقل باید چندین پیپ ادامه داشته باشد که تریدر بتواند از آن، سود کسب کند. برای اینکه متوجه شویم که آیا این تغییر روند، قدرت کافی را دارد یا خیر، باید به سراغ اندیکاتورهای مومنتومی یا قدرتی برویم. از این اندیکاتورها برای اندازه‌گیری قدرت یک روند استفاده می‌شود.

یکی از مهمترین اندیکاتورها برای اندازه گیری قدرت و مومنتوم بازار، اندیکاتور adx است. شاخص میانگین جهت دار یا همان اندیکاتور adx، از مدل اندیکاتورهای اسیلاتوری یا نوسانی بوده که میزان نمایش داده شده‌ی آن بین 0 تا 100 در نوسان است. اگر این شاخص، عددی کمتر از 20 را نشان دهد، تریدر متوجه می‌شود که بازار قدرت کافی نداشته و اگر شاخص بالاتر از 50 را نشان دهد، مشخص می‌شود که مومنتوم خوبی در راستای این روند، حاکم بر بازار شده است.

یکی از محدودیت‌های این اندیکاتور، ضعف در تشخیص روند بوده و نمی‌تواند متوجه این شود که روند صعودی است یا نزولی، اما در هر حالت، میزان قدرت روند فعلی را نمایش خواهد داد. کاربرد اصلی این اندیکاتور، تشخیص یک نکته است: آیا بازار در حالت رینج بوده و نوسان خواهد کرد، یا بالعکس بازار دارای یک روند است. تشخیص این موضوع به تریدر کمک می‌کند که از ابزارهای دیگری نیز در مسیر تحلیل خود استفاده کند.

برای مثال، اندیکاتور بسیار قدرتمند ایچیموکو تنها در بازارهای رونددار کاربرد داشته و در زمانی که بازار رینج یا خنثی باشد، جواب دقیقی به تریدر نخواهد داد. بنابراین، پیش از استفاده از ایچیموکو، تریدر ابتدا با استفاده از اندیکاتور adx مطمئن می‌شود که بازار دارای مومنتوم کافی بوده و در حالت رینج قرار نگرفته است.

آموزش استفاده از اندیکاتور adx برای انجام معاملات

مجددا تاکید می‌کنیم که هیچ اندیکاتوری نمی‌تواند به تنهایی، سیگنال خرید یا فروش را صادر کند، حال که به این نکته دوباره دقت کردید، اجازه دهید تا روش استفاده از اندیکاتور adx را بیان کنیم. برای استفاده از این اندیکاتور، ابتدا باید صبر کنید تا خطوط حمایت یا مقاومت شکسته شود. سپس از قدرت اندیکاتور را بررسی کنید تا مطمئن شوید که روند بازار، ادامه دار خواهد بود یا خیر. روش دیگری نیز برای استفاده از اندیکاتور adx وجود دارد که در این مقاله بیان شده است. همچنین، نمایی از این اندیکاتور را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

اندیکاتور adxهمانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، هنگامیکه روند در حالت خنثی و نوسانی قرار گرفته، این شاخص عددی کمتر از 20 را نشان داده و هنگامیکه روند قدرت گرفته و رو به رو شد بوده است، میزان این شاخص به بیش از 50 افزایش یافته است. بنابراین، اگر می‌خواهید مطمئن شوید که پس از ورود به معامله، بازار قدرت خود را از دست نداده و به سرعت همه چیز برعکس تحلیل شما جلو نخواهد رفت، ابتدا مطمئن شوید که این شاخص، عددی بیشتر از 50 را به شما نشان دهد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ