آیا اقتصاد ترکیه در حال فروپاشی است؟

اقتصاد ایران: بی شک سال ۲۰۲۱ یکی از مهم ترین سال ها در تاریخ اقتصاد ترکیه است و وضعیت اقتصادی این کشور با نزدیک شدن به انتهای سال بیشتر از همیشه با مشکل مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، در همین راستا یکی از سوالات بسیار مهمی که همواره از سوی سرمایه گذاران و فعالین حوزه های اقتصادی پرسیده می شود این است که آیا اقتصاد ترکیه در حال فروپاشی است؟ در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا به این مسئله بسیار مهم پرداخته و در مورد وضعیت اقتصاد کشور ترکیه اطلاعات جامع و کامل به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید تا به بررسی این مسئله بپردازیم.

دلایل ایجاد بحران اقتصادی در ترکیه

یکی از مهم ترین اتفاقاتی که در سال ۲۰۲۱ رخداد داد شروع یک بحران اقتصادی در کشور ترکیه است. این بحران اقتصادی باعث شده تا ارزش لیر به عنوان ارز کشور ترکیه به پایین ترین حد تاریخی خود رسیده و به نسبت دلار ارزش لیر کاهش ۱۰ برابری را تجربه کرده است که این مسئله در طول تاریخ کشور ترکیه به سابقه است.

این مسئله باعث شده تا از وضعیت فعلی اقتصاد ترکیه به عنوان یک فروپاشی اقتصادی یاد شود. در واقع این فروپاشی به پارامترهای مختلفی وابسته بوده و به همین دلیل نمی توان گفت که تنها یک علت باعث ایجاد چنین بحران اقتصادی بی سابقه ای در ترکیه شده است.

در وهله اول باید به این نکته اشاره کنیم که بهم خوردن ثبات اقتصادی در کشور ترکیه و به وجود آمدن یک تورم شدید به عنوان یکی از مهم ترین مسائلی است که باعث شرایط فعلی در کشور ترکیه شده است. همچنین فعالیت های ماجراجویانه ترکیه در منطقه خاورمیانه برای احیای امپراطوری عثمانی جدید نیز باعث شده تا چالش های بسیار زیادی برای این کشور به وجود بیاید و کشورهای اطراف ترکیه نیز نگاه امنیتی تری نسبت به این کشور داشته باشند.

در نهایت نیز شاهد تصویب شدن برخی تحریم های اقتصادی از سوی آمریکا هستیم. در واقع پس از عقد قراردادهای نظامی با کشور روسیه شاهد تحریم ترکیه هستیم. این موضوع سبب به هم خوردن ثبات در وضعیت بازار و اقتصاد ترکیه شده است. این موضوع باعث شده تا اقتصاد ترکیه چالشی تر از همیشه شده و آینده لیر ترکیه نیز نامعلوم باشد.

در حال حاضر آن چه که مشخص است این است که وضعیت فعلی اقتصاد ترکیه شباهت بسیار زیادی به اتفاق دارد که در چند سال اخیر برای اقتصاد ایران رخ داده است. وضعیت اقتصادی ایران با تحریم های همه جانبه به بدترین شرایط تاریخی خود رسید و حالا این اتفاق برای کشور ترکیه نیز رخ داده است و همین موضوع باعث شده تا افرادی که قصد سرمایه گذاری در ترکیه دارند نتوانند با امنیت و آرامش ذهنی اقدام به سرمایه گذاری در بازار این کشور کنند.

آینده لیر ترکیه

وضعیت بازارهای مختلف در ترکیه در شرایط فعلی

بحران اقتصادی به وجود آمده در ترکیه تاثیر بسیار زیادی بر روی بخش های مختلف کشور ترکیه گذاشته است و همین موضوع باعث شده تا بازارهای اقتصادی و تجاری در کشور ترکیه شرایط مناسبی نداشته باشد. در این بین یکی از سوالاتی که مطرح می شود این است که در زمان مناسب خرید ملک در ترکیه کی هست و با توجه به شرایط اقتصادی کشور ترکیه در چه زمانی می توان انتظار بهبود وضعیت را داشت؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که زمان مناسب برای سرمایه گذاری در بازارهای مختلف کشور ترکیه ارتباط مستقیمی با سیاست های کلی این کشور برای حل مشکل کاهش ارزش پول خود دارد. در واقع بر اساس شرایط به وجود آمده اگر دولت نتواند این بحران اقتصادی را به درستی کنترل کند شاهد یک فروپاشی در اقتصاد ترکیه خواهیم بود و این مسائل باعث می شود تا دیگر سرمایه گذاران خارجی علاقه ای برای سرمایه گذاری در ترکیه نداشته باشند.

از سوی دیگر باید به این نکته اشاره کرد که اگر دولت ترکیه بتواند در وهله اول این بحران اقتصادی را مدیریت کرده و جلوی کاهش بیشتر ارزش لیر را بگیرد، این مسئله باعث می شود تا بتوان آرام آرام دوباره شاهد افزایش سرمایه گذاری از سوی افراد خارجی در کشور ترکیه باشیم.

در واقع در شرایط فعلی با توجه به کاهش بیش از اندازه ارزش لیر ترکیه اگر دولت ترکیه بتواند سیاست های درستی برای کنترل بازار داشته باشد می توانیم پس از گذر کردن از این بحران شاهد رشد دوباره اقتصاد ترکیه باشیم و زمان مناسب خرید ملک در ترکیه پس از گذر از این بحران است.

رشد اقتصادی ترکیه

آینده اقتصاد ترکیه

آینده اقتصاد ترکیه یک معادله چند مجهولی است که پارامترهای بسیار زیادی بر روی آن تاثیر گذار بوده و به همین دلیل نمی توان گفت که به صورت کلی قرار است چه اتفاقی در اقتصاد این کشور بیافتد.

در صورتی که دولت ترکیه بتواند علت بروز مشکل را پیدا کرده و سپس مرحله به مرحله اقدام به حل مشکلات به وجود آمده کند، می توان انتظار داشت که در آینده دوباره وضعیت اقتصاد ترکیه به حالت نرمال خود برگشته و شرایط برای فعالیت تجاری در این کشور به حالت عادی خود بازگردد.

انتظار می رود که با تغییرات اساسی در ساختار حکمرانی و همچنین سیاست های اقتصادی دولت ترکیه شاهد بهبود وضعیت اقتصاد این کشور باشیم. زمانی که دولت ترکیه برای بهبود وضعیت اقتصادی خود دست به اقدامات اساسی بزند، در آن زمان می شود با آرامش بیشتر و با امنیت اقتصادی بالاتری اقدام به سرمایه گذاری در ترکیه کرد.

اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در حال حاضر تنها زمان است که می تواند ثابت کند که آیا اقدامات دولت ترکیه برای بهبود شرایط اقتصادی این کشور می تواند نتیجه مثبتی داشته باشد یا خیر.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند که سیاست های اشتباه دولت اردوغان باعث به وجود آمدن این مشکل در اقتصاد ترکیه شده است و به همین دلیل اگر دولت اردوغان برکنار شده و دولت جدیدی با رویکردهای تازه جایگزین شود، این مسئله می تواند سیگنال مثبتی برای اقتصاد ترکیه باشد و این مسئله می تواند به آرام تر شدن شرایط اقتصادی در کشور ترکیه و بهتر شدن وضعیت اقتصاد آن کمک کند.

موسسه حقوقی، مشاوره و سرمایه گذاری

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ