آشنایی با جاذبه های گردشگری مغولستان+عکس

اقتصاد ایران: مغولستان از آن دست کشورهایی است که کمتر درباره‌اش شنیده‌ایم و معمولا نه از فرهنگ ساکنینش و نه از جاهای دیدنی مغولستان، اطلاعات زیادی نداریم. درست است که سفر به مغولستان در اولویت بسیاری از گردشگران نیست و تعداد کمی از توریست‌ها به این کشور سفر می‌کنند، اما باید بدانید که این کشور میزبان برخی از خاص‌ترین جاذبه‌های ممکن است که در ادامه به معرفی 7 تا از معروفترین جاهای دیدنی مغولستان می‌پردازیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ،  همچنین اگر تمایل دارید که با جاهای دیدنی متفاوت مغولستان آشنایی بیشتری پیدا کنید ضمن مطالعه این مطلب می‌توانید به پادکست مغولستان، سرزمین اسب‌های وحشی مراجعه کنید. در روند جدید پادکست رادیو ماجرا به معرفی جاهای دیدنی و داستان‌های جذاب کشورهای مختلف می‌رویم و در نخستین قسمت آن به معرفی مغولستان پرداختیم.

1. سفر به اولان باتور

در سفر به مغولستان احتمال اینکه اولین توقف شما در اولان باتور باشد، بسیار زیاد است. اولان باتور شروع بسیار خوبی به شمار می‌رود زیرا در آن مجموعه‌ای از موزه‌ها، صومعه‌ها و مکان‌های جالب دیگر برای بازدید وجود دارد. بنابراین بهتر است چند شب اول در هتل یا یورتی مناسب اقامت داشته باشید و قبل از رفتن به دل طبیعت، با شهر اولان باتور و مردمانش آشنا شوید. در ادامه به برخی از جاهای دیدنی جالب مغولستان که در اولان باتور واقع شده است می‌پردازیم و ارجاعاتی به جاذبه‌های این شهر خواهیم داشت.

 

شهر اولان باتور
شهر اولان باتور

 

2. بازدید از پارک‌های ملی مغولستان

همانطور که می‌دانید یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی مغولستان، طبیعت بکر و آرام آن است، طبیعتی که بیشتر با نام مناطق حفاظت شده نامیده می‌شود و در 4 بخش مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. به طور دقیق‌تر، 99 منطقه حفاظت شده در مغولستان وجود دارد که با نام‌های پارک ملی، مناطق فوق حفاظت شده، پارک جنگلی و بناهای تاریخی طبیعی شناخته می‌شوند. یکی از ویژگی‌هایی که پارک‌های ملی مغولستان با غالب پارک‌های ملی دیگر کشورها دارند، پیوند قوی بومیان مغولستان با این اماکن است. زیرا علاوه بر اینکه بومیان زیادی در پارک‌های ملی زندگی می‌کنند، اهمیت بالایی به پایداری و حفاظت آن می‌دهند. متاسفانه برای گردشگران دسترسی به تمامی این پارک‌های ملی، کار آسان و کم هزینه‌ای نیست.

 

پارک ملی مغولستان
پارک ملی در مغولستان
پارک ملی خووسگول
پارک ملی خووسگول

 

اما از این میان، پارک ملی دریاچه خووسگول از جنبه‌های مختلف به گردشگران توصیه می‌شود. اولان باتور و به طور کلی مغولستان در زمستان بسیار سرد است، اما تابستان‌هایش می‌تواند آب و هوای متعادل‌‌تری داشته باشد. البته این موضوع برای بومیان اهیمتی ندارد و آن‌ها آخر هر هفته سری به مناطق ییلاقی می‌زنند و در آب‌های خالص و شفاف دریاچه خووسگول شنا می‌کنند.

حتی اگر به شنا کردن علاقمند نیستید، گزینه‌های دیگری در این منطقه برای شما وجود دارند که از آن جمله می‌توان به ماهیگیری، کایاک سواری و کوهنوردی اشاره کرد. ضمن اینکه دسترسی به دریاچه هم بسیار آسان است: شما می‌توانید هوایی یا زمینی با اتوبوس از اولان باتور به مورون (Mörön)، یکی از اصلی‌ترین شهرهای نزدیک به دریاچه دسترسی پیدا کنید. پیشنهاد ما این است که به جای سفر هوایی، با اتوبوس به این منطقه بیایید تا از مناظر شگفت‌انگیز این منطقه لذت ببرید. در هر دو حالت، زمانی که به دریاچه برسید در برابر مناظر بسیار خیره‌کننده‌ای از آن قرار خواهید گرفت.

 

دریاچه خووسگول
دریاچه خووسگول از جاذبه های مغولستان

 

3. بازدید از معابد بودایی مغولستان

آیین یا سبک زندگی بودائیسم 2 هزار سال پیش، از هند وارد مغولستان شد و از آن زمان تا کنون به مذهب اصلی ساکنین این کشور تبدیل شد. طبق آخرین آمار بیش از 50 درصد از مغول‌ها بودایی هستند، بنابراین تعجبی ندارد که در نقاط مختلف این کشور صومعه و معابد و مجسمه‌های مرتبط با آیین بودائیسم را مشاهده کنیم. از معبد خامریین خیید، مرکز انرژی معنوی بوداییان جهان گرفته تا مجسمه غول پیکر  و طلایی بودا در اولان‌ باتور، پایتخت این کشور.

 

معبد خامریین خبید
معبد خامریین خبید از جاهای دیدنی متفاوت مغولستان
معبد گاندانتگچینلن
بودای معبد گاندانتگچینلن ازجاذبه های مغولستان

 

4. بازدید از تندیس چنگیز خان

با اطمینان می‌توان گفت هیچ شخصیتی به اندازه چنگیز خان در مغولستان در خور احترام نیست. از این رو، یکی از جاهای دیدنی جالب مغولستان که هزینه 4 میلیون دلاری برای ساختن آن خرج شد، تندیس بزرگ چنگیز خان واقع در اولان باتور است. این مجسمه 40 متری که به عنوان بزرگ‌ترین مجسمه سواره در دنیا شناخته می‌شود از فولاد ساخته شده است و چنگیز خان را سوار بر اسب نشان می‌دهد. در پایه این مجسمه نیز موزه‌ای ساخته شده است که گردشگران می‌توانند با وارد شدن به آن آثاری مرتبط با شینگ‌نو و عصر برنز را مشاهده کنند. ضمن این که آن‌ها می‌توانند با بالا رفتن از اسب و رسیدن به سر اسب، نمای زیبایی از شهر اولان باتور را تماشا کنند.

 

تندیس چنگیز خان
تندیس چنگیز خان از معروفترین جاهای دیدنی مغولستان
چنگیزخان مغول
تندیس چنگیزخان مغول

 

5. بازدید از بورخان خالدون

در ششمین مورد از جاهای دیدنی مغولستان می‌خواهیم شما را با بورخان خالدون آشنا کنیم، کوهستانی که هم برای مغول‌ها مکانی مقدس است و هم آنقدر مملو از زیبایی‌های فرهنگی و طبیعی است که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت برسد. بورخان خالدون در مرکز استان شمالی خنتی (Khentii) واقع شده است و توسط رودها و درخت‌های مخروطی احاطه شده است، جایی که پلنگ سیبری یکی از بزرگ جثه‌ترین گربه‌سانان جهان نیز در آن زندگی می‌کند. علاوه بر طبیعت تماشایی، بورخان خالدون از لحاظ فرهنگی اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌توانید شاهد اوبووهایی باشید که پیروان شمن (شمنیست) در آن مراسم‌‌ روحانی برگزار می‌کنند. همچنین گفته می‌شود که محل تولد، دفن و آغاز پادشاهی چنگیز خان در بورخان خالدون بوده است. البته تاکنون هیچ نظریه قطعی درباره محل دفن چنگیزخان وجود ندارد.

بورخان خالدون
بورخان خالدون از جاهای دیدنی مغولستان
بورخان خالدون
طبیعت بورخان خالدون

 

6. بازدید از صحرای گبی مغولستان

صحرای گُبی با مساحت یک میلیون و سی صد هزار متر مربعی‌اش ششمین صحرای بزرگ در جهان محسوب می‌شود. صحرایی که قدمت حیات در آن دست کم به 100.000 میلیون سال قبل بازمی‌گردد و روزگاری میزبان جانوران منقرض شده‌ای چون دایناسورها بوده است. صحرای گبی در جنوب مغولستان واقع شده و یکی از سردترین صحراهای جهان است، چرا که در فصل زمستان دمای آن ممکن است تا منفی 32 درجه سانتی گراد کاهش پیدا کند. البته در فصل تابستان وضعیت تا حد زیادی  عکس می‌شود و دمای این صحرا بسیار بالا می‌رود، بنابراین به غیر از فصل بهار زمان دیگری مناسب بازدید از این صحرا نیست. در آخر ممکن است فکر کنید باوجود چنین وضعیتی صحرای گبی یک مکان غیرقابل زیستن باشد، اما هم‌اکنون زیستگاه حیواناتی چون شتر دو کوهانه و گور مغولی‌ است.

 

صحرای گبی
صحرای گبی از معروفترین جاهای دیدنی مغولستان
صحرای گبی مغولستان
صحرای گبی در مغولستان

 

7.  تماشای فستیوال عقاب‌ها در مغولستان

با وجود این که رویداد عقاب‌ تنها یک بار در سال برگزار می‌شود، اما بازدید از آن یکی از بهترین تجربه‌هایی است که می‌توانید داشته باشید. رویداد عقاب‌ها در کنار فستیوال یخ یکی از جاذبه های مغولستان است که هر ساله در استان بایان - اولگی واقع در غرب مغولستان برگزار می‌شود و اصالت این فستیوال به 6000 سال قبل برمی‌گردد. در  این رویداد می‌‎توانید شاهد رژه بومیانی باشید که روی اسب‌های خود عقابی بر دستان‌شان دارند و به انجام مسابقات مختلف می‌پردازند. عقاب طلایی یک شکارچی قدرتمند است که مغول‌ها آن‌ها را از سنین پایین نزد خود آموزش می‌دهند و همراه با آن‌ها به شکار دیگر حیوانات می‌پردازند. در این سنت تنها عقاب‌های ماده انتخاب و تعلیم داده می‌شوند (به دلیل جثه بزرگ‌تر) و در نهایت پس از 6 تا 7 سال شکار بار دیگر در طبیعت رها می‌شوند.

 

فستیوال عقاب
فستیوال عقاب از جاذبه های مغولستان
مغول و عقاب
عکس مغول و عقاب 
نقشه استان بایان اولگی در مغولستان
فاصله استان بایان اولگی (در شرق) تا شهر اولان باتور (ستاره دار)

 

سخن آخر

آنچه خواندید تنها بخشی از جاهای دیدنی مغولستان بود، ولی باید بدانید که مغولستان کشوری پهناور با تاریخ و فرهنگ منحصر به فرد است، بنابراین ناگفته‌های زیادی از این کشور باقی مانده است. بسیاری از جاذبه‌ های مغولستان مانند موزه چنگیزخان، پارک‌های ملی این کشور رایگان هستند، اما به دلیل نوپا بودن صنعت گردشگری در این کشور و فاصله زیادی که جاهای دیدنی مغولستان با یکدیگر دارند، هزینه تورهای آن گران است. در آخر پیشنهاد می‌کنیم برای شناخت بیشتر از این کشور نگاهی به  15 دانستنی جالب از مغولستان هم داشته باشید، در آن مطلب سعی شده است به صورت کوتاه حقایقی جالب از مغولستان گفته شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ