آشنایی با ارز نیمایی و شیوه دریافت آن

اقتصاد ایران: اصطلاحات مختلفی که امروزه در دنیای سرمایه گذاری و بازارهای مالی به کار برده میشوند، مفاهیم پرکاربردی هستند که برای پیشرفت و توسعه فعالیت‌های تجاری، واردات و صادرات کالا ضروری هستند.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، افرادی که قصد سرمایه گذاری یا واردات کالا با استفاده از ارز را دارند لازم است با ارز نیمایی و مراحل دریافت آن که یکی از اساسی‌ترین موارد است، آشنا شوند. در ادامه با ققنوس ترخیص همراه باشید تا به بررسی تمام جوانب و تاثیرات ارز نیمایی بر بازار ارز و سرمایه و شیوه دریافت و خرید و فروش آن به طور کامل بپردازیم.

تفاوت ارز دولتی با ارز نیمایی در چیست؟

سیستم ارزی حاکم بر کشور، نظام چند ارزی است و نرخ ارز دولتی و ارز آزاد با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. از آنجا که در سیستم چند ارزی، ارزهای مختلف با نرخ‌های متفاوت عرضه می‌شوند، ارز دولتی و ارز نیمایی دو نوع از انواع این ارزها هستند. مراحل دریافت هر یک از ارزها و کالاهایی که به آنها تعلق می‌گیرند نیز فرق دارد و لازم است پیش از اقدام به دریافت و خرید و فروش آنها، با مفاهیم و کاربرد هریک به ویژه ارز نیمایی آشنا شوید.

واژه ارز به هر نوع پول نظیر چک، حواله و اسکناس گفته می‌شود که در مبادلات خارجی برای پرداخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارز دولتی برای بخش‌های معینی که دولت مشخص می‌کند مصرف می‌شود و معمولا جهت انجام اموری همچون سفر نمایندگان کشور به خارج، بیمارانی که برای درمان باید به خارج از کشور سفر کنند و تحصیل برخی دانشجویان در خارج از کشور در نظر گرفته می‌شود.

غیر از ارز دولتی و آزاد، سه منبع ارزی دیگر نیز وجود دارند که می‌توانید ارز مورد نظر خود را از آنها به دست آورید. دریافت هر یک از انواع ارزها به کالاها و اشخاص معینی اختصاص داده می‌شوند که شرایط خاص خود را دارند. دریافت ارز نیمایی از رایج‌ترین و پرکاربردترین ارزها می‌باشد که در فعالیت‌های تجاری و خرید از چین مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین لازم است با مفهوم و مراحل دریافت آن از طریق سامانه نیما به خوبی آشنا شوید.

دلایل ایجاد ارز نیمایی

خروج بخش زیادی از سرمایه ارزی به دلیل بیش اظهاری و کم اظهاری در کنار قاچاق گسترده کالاها و سواستفاده‌های مختلف در زمینه واردات و صادرات کالا سبب ایجاد مقدمه راه اندازی سامانه‌ای تحت عنوان سامانه نیما و بازار ارز نیمایی شدند تا بانک مرکزی بتواند کنترل و نظارت بیشتری بر فرایند ورود انواع کالاها به کشور داشته باشد. کلمه نیما مخفف عبارت نظام یکپارچه معاملات ارزی است و در اردیبهشت ماه 97 به منظور کنترل و ساماندهی بازار ارز در حوزه فعالیت‌های تجاری، واردات و صادرات کالا رونمایی شد.

شکاف عمیقی که میان نرخ ارز دولتی و ارز آزاد در سال 96 ایجاد شد، از اصلی‌ترین عوامل وجود ارزی به نام ارز نیمایی بود تا به طور چشمگیری از نگرانی‌های بسیاری از تجار و بازرگانان فعال بکاهد. راه اندازی این سامانه تاثیر بسزایی در کنترل ارز داشت و به طور کلی نرخ آن به ریال کمتر از قیمت بازار آزاد است. ارز نیمایی تنها به افرادی که قصد واردات کالاهای مصرفی را دارند اختصاص می‌یابد و براساس دستور بانک مرکزی، ارز حاصل از صادرات نیز طبق نرخ ارز نیما به صادرکنندگان تعلق می‌گیرد؛ بنابراین تنها افراد و کالاهایی که واجد شرایط هستند می‌توانند نسبت به انجام مراحل دریافت ارز نیمایی اقدام کنند.

عناصر اصلی ارز نیمایی چه کسانی هستند؟

شرایط دریافت ارز نیمایی برای اشخاص و کالاهای مختلف، متفاوت است و لازم است نقش واردکنندگان کالا، صادر کنندگان کالا، واسطه گران و سیاست گذاران این زمینه را بشناسید.

  • وارد کنندگان کالا: واردکنندگان و خریداران کالا نقش متقاضی ارز را در سامانه نیما ایفا می‌کنند.
  • صادرکنندگان کالا: صادرکنندگان کالا به کشورهای دیگر، به عنوان عرضه کننده عمل می‌کنند. دولت از مهمترین صادرکنندگان است که با صادرات نفت نقش بسزایی را در تامین ارز غیر بانکی ایفا می‌کند.
  • واسطه گران: بانک‌ها و صرافی‌ها واسطه میان تامین کنندگان ارز و خریداران ارز نیمایی هستند که منابع ارزی را از سمت عرضه کنندگان به سوی متقاضیان هدایت می‌کنند؛ البته خوب است بدانید تعیین کنندگان ارز درواقع همان تامین کنندگان ارز کشور می‌باشند.
  • سیاست گذاران: نقش اصلی سیاست گذاران در سامانه نیما، کنترل و نظارت بر نرخ ارز و سقف مصارف در بازار است.

چگونگی استفاده از سامانه ارزی نیما

سامانه نیما سامانه‌ای است که جهت معامله و خرید و فروش ارزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهمترین ویژگی‌های این سامانه می‌توان به امنیت معاملاتی اشاره کرد که شرایطی راحت و امن را برای عرضه کنندگان و تقاکنندگان ارزی فراهم کرده است. عرضه کنندگان و متقاضیان ارزی می‌توانند با ثبت درخواست خود به صورت آنلاین در سامانه نیما، معاملات خود را پیگیری نمایند. همانطور که بالاتر اشاره کردیم، در این سیستم واردکنندگان کالا و خدمات نقش تقاضا کنندگان ارز و صادرکنندگان، نقش عرضه کنندگان را دارند.

در این میان صرافی‌های بانکی نقش واسطه گران مالی را دارند و به سهولت معاملات خرید و فروش کمک می‌کنند. در واقع سامانه ارزی نیما با هدف ثبت درخواست متقاضیان در محیطی یکپارچه راه اندازی شده است و علاوه بر این در این بستر امکان پاسخ فروشندگان مایل به ارائه خدمات و پیشنهاد به خریدار وجود دارد؛ بنابراین این سامانه بستری آنلاین برای دریافت و فروش ارز نیمایی است و دسترسی به بسیاری از صرافی‌های بانکی و تضامنی را جهت رقابتی سالم فراهم می‌کند.

مزایای خرید ارز از سامانه نیما

مراحل دریافت ارز نیمایی در سامانه نیما صورت می‌گیرند و این سامانه به دلیل کنترل حجم گسترده‌ای از معاملات تجاری باید شرایط و امکانات مناسبی را هم فراهم نمایند. نظام یکپارچه معاملات ارزی سه مزیت مهم را با خود به همراه دارد که عبارتند از:

  • ارائه اطلاعات دقیق از میزان عرضه و تقاضا به متقاضیان و فروشندگان ارز
  • ارائه منابع ارزی مختلف به متقاضیان
  • پوشش تامین مصارف کلان بازرگانان و مصارفی نظیر ارز درمانی، دانشجویی و مسافرتی

 

مراحل دریافت ارز نیمایی از سامانه

در ادامه قصد داریم به طور کلی به معرفی مراحل اصلی دریافت ارز از سامانه نیما بپردازیم. واردکنندگان جهت انتخاب صرافی و دریافت ارز باید این مراحل را طی کنند تا بتوانند موفق به دریافت ارز مورد نظر خود نظیر ارز نیمایی در سامانه مذکور شوند.

ثبت سفارش توسط واردکننده، مراجعه به بانک عامل و درخواست تامین ارز، درخواست گواهی ثبت آماری توسط بانک، اخذ تعهدات و اسناد لازم از بازرگان، ثبت درخواست خرید ارز توسط وارد کننده، ثبت پیشنهاد فروش توسط صرافی‌ها، انتخاب یکی از پیشنهادها توسط وارد کننده، پرداخت وجه ریالی با حساب صرافی، واریز ارز به حساب فروشنده خارجی، ثبت شیوه پرداخت توسط بانک، ارائه مدارک حمل به بانک عامل توسط وارد کننده، تعیین منشار ارز، صدور اعلامیه تامین ارز از طریق بانک عامل، ترخیص کالا از گمرک بندر عباس و در نهایت رفع تعهد و دریافت تضامین توسط خریدار، از اصلی‌ترین و مهمترین مراحل دریافت ارز از سامانه نیما هستند که جهت واردات کالا و معاملات تجاری لازم می‌شوند.


راهنمای کامل دریافت ارز از سامانه نیما

همانطور که اشاره کردیم تهیه ارز از مهمترین موارد در زمینه تجارت بین الملل است و هرگاه قصد واردات کالا از چین و خرید از کشورهای خارجی را دارید، باید پس از تهیه ارز رایج همان کشور و پرداخت آن اقدام به خرید و ورود کالا به کشور کنید. شما می‌توانید به صورت حضوری و با مراجعه با بانک‌ها و صرافی‌ها ارز مورد نیاز خود را تهیه کنید؛ اما روش دیگری به صورت آنلاین از طریق سامانه نیما جهت دریافت ارز نیمایی وجود دارد که مراحل متعددی را شامل می‌شود.

برای خرید ارز لازم است به سامانه نیما به آدرس www.ntsw.ir مراجعه و درخواست خود را جهت خرید ارز ثبت نمایید. برای ثبت درخواست به افزودن اطلاعاتی همچون ارز درخواستی، مشخصات شخصی و آدرس حساب مقصد نیاز دارید تا پس از نظارت و تائید بانک مرکزی و وزارت صمت، درخواست شما در سامانه نیما به سایر تامین کنندگان نشان داده شود؛ در نهایت پس از موافقت با هرکدام از قیمت‌های پیشنهادی فرایند خرید و دریافت ارز نیمایی در سایت تکمیل خواهد شد.

مرحله اول از مراحل دریافت ارز نیمایی

در ابتدا لازم است پس از ورود به سامانه نیما نسبت به ایجاد حساب و نام کاربری اقدام کنید. در این مرحله باید سفارش کالای خود را به عنوان متقاضی یا وارد کننده ثبت کنید، سپس می‌توانید در بخش ثبت سفارش و پنجره مالی و بانکی، نوع عملیات ارزی و نوع تامین ارز را انتخاب کنید.

مرحله دوم

پس از ثبت سفارش کالا جهت دریافت ارز نیمایی لازم است به بخش مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت یا وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی مراجعه کنید تا تائیدیه ثبت سفارش کالای خود را اخذ کنید. پس از این مرحله باید اطلاعات ثبت سفارش خود را به بانک عامل ارائه دهید و درخواست خود را برای دریافت ارز نیمایی در سامانه نیما ثبت کنید.

مرحله سوم

اگر اطلاعات ثبت سفارش کالای خود را به بانک عامل ارائه دهید، در این مرحله بانک عامل گواهی ثبت آماری را از بانک مرکزی درخواست خواهد کرد تا بتوانید با مراجعه به بانک، این گواهی را دریافت و تعهدات و وثیقه خود را در اختیار بانک قرار دهید.

مرحله چهارم

در این بخش از مراحل دریافت ارز نیمایی لازم است به سامانه نیما مراجعه کنید و ثبت درخواست نوع ارز مورد نظر، اطلاعاتی همچون نوع ارز، زمان واریز و شماره حساب مقصد را وارد کنید. پس از ثبت درخواست در سامانه، درخواست شما جهت دریافت پیشنهاد تامین کنندگان ارز به صرافی‌ها نشان داده می‌شود. به طور کلی پیشنهاد صرافی‌ها شامل نرخ ارز و کارمزد ریالی و ارزی می‌شود و می‌توانید آنها را جهت انتخاب مشاهده کنید.

مرحله پنجم

بعد از اینکه درخواست مورد نظر خود را انتخاب کردید، لازم است وجه مورد نظر را از طریق سامانه نیما به حساب صرافی واریز نمایید تا صرافی رسید سنا را برای واردکننده ارسال و ارز نیمایی به حساب فروشنده خارجی واریز شود. توجه داشته باشید پس از واریز ارز به حساب فروشنده خارجی، بانک عامل را از این فرایند مطلع سازید.

مرحله ششم

در اخرین مراحل از دریافت ارز نیمایی به صورت آنلاین و از طریق سامانه نیما باید اسناد و مدارک حمل را جهت ثبت در سامانه نیما به بانک عامل ارائه دهید. با مراجعه به سامانه جامع تجارت و تعیین منشا ارز، اعلامیه تامین ارز توسط بانک صادر خواهد شد و در نهایت می‌توانید با مراجعه به گمرک و ارائه کد رهگیری، مراحل ترخیص کالا از گمرک را انجام دهید و فرایند واردات کالا با استفاده از ارز نیمایی را به پایان برسانید.

کلام پایانی

در چند سال اخیر با افزایش آشفتگی‌های بازار ارز و نوسان قیمت‌ها، تلاش شده تا با ایجاد سامانه‌ای تحت عنوان سامانه نیما از بسیاری از سواستفاده‌ها جلوگیری شود و کنترل بیشتری هم بر واردات انواع کالاها صورت بگیرد. از آنجا که تجار و بازرگانان جهت تجارت‌های بین المللی و واردات کالا از انواع ارزها از جمله ارز نیمایی برای واردات کالا استفاده می‌کنند، شناخت مزایا و مراحل دریافت ارز نیمایی بسیار پرکاربرد و لازم است. ارز نیمایی در مقایسه با ارز بازار آزاد از  قیمت کمتری برخوردار است و برای اشخاص و کالاهای مشمول این ارز می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

حضور کارشناسان مسلط به چنین اموری همواره به انجام امور بازرگانی و تجاری کمک بسیاری می‌کند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برگه خدمات ما در Fnxcustoms.com را مشاهده و از خدمات ققنوس ترخیص در زمینه ترخیص کالا از گمرک، ثبت سفارش و ترانزیت بین المللی بهره ببرید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ