معاون اقتصادی استاندار:

افغانستان شریک اول تجاری خراسان رضوی

اقتصاد ایران: مشهد-معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: افغانستان در حوزه صادرات شریک نخست تجاری و در بخش واردات نیز دهمین کشور شریک وارداتی این استان به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، مرتضی اشرفی در حاشیه بازدید از مرز دوغارون افزود: گمرک مرزی دوغارون با قدمتی ۱۰۰ساله یکی از پنج گمرک فعال اقتصادی کشور است که در حال حاضر صدور ۶۰درصد کالا‌های ایران به مقصد افغانستان و بازار‌های هدف آن از طریق گذرگاه زمینی دوغارون انجام می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: سهم مرز دوغارون به لحاظ صادرات انواع کالا به افغانستان نسبت به سایر گمرک‌های خراسان رضوی ۴۴درصد به لحاظ وزنی و ۲۱درصد به لحاظ ارزشی است.
 
وی گمرک دوغارون را دارنده رتبه دوم گمرک‌های استان از نظر خروج کالا دانست و اظهار کرد: پایانه مرزی دوغارون همجوار با افغانستان در بین پایانه‌های مرزی ایران رتبه پنجم صادرات از معابر زمینی، رتبه سوم ترانزیت خروجی و رتبه اول تردد مسافری و ناوگان حمل و نقل عمومی را دارد.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تا پایان آبانماه افزون بر ۲هزار و ۷۸۹تن انواع کالا به ارزش هزار و ۱۲۵میلیون دلار از ایران به افغانستان صادر شده که سهم استان خراسان رضوی از این رقم ۳۰درصد بوده است.
 
سالانه ۱.۵میلیون تن کالا به ارزش افزون بر ۲میلیارد دلار از طریق گمرک و گذرگاه مرزی دوغارون به افغانستان صادر می‌شود. 
 
همچنین هر سال بیشتر از یک میلیون مسافر از طریق این گذرگاه مرزی بین کشور‌های ایران و افغانستان رفت و آمد دارند. 
 
گمرک دوغارون واقع در شهرستان تایباد با افزون بر یک قرن سابقه فعالیت در فاصله ۱۸کیلومتری مرز ایران و افغانستان در حوزه صادرات، واردات، ترانزیت و مسافر فعال است.
 
دوغارون پر رونق‌ترین گمرک خراسان رضوی و پس از گمرک مشهد تنها گمرک مستقل در این استان محسوب می‌شود، که تقریبا تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد.
 
بیشترین حجم کار این گمرک ترانزیت کالا از طریق بندرعباس بوده و کالا‌های تجار افغانستانی، پاکستانی، هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشور‌های حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرکات مرزی این کشور‌ها منتقل و از آنجا به دوغارون ترانزیت می‌شود.
برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ