سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد:

ایجاد خط ارتباط مستقیم بین ایران و طالبان

اقتصاد ایران: سخنگوی وزارت خارجه گفت: خط ارتباط مستقیم بین ایران و هیات حاکمه سرپرستی طالبان ایجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ،  سعید خطیب زاده امروز دوشنبه در آغاز نشست خبری هفتگی با خبرنگاران ضمن گرامی داشت روز دانشجو گفت: روز دانشجو روز برخاستن صدای مستقل دانشجویی در مقابل استبداد و دخالت‌های خارجی است و یادآور نگاه قهرمانانه در مقابل دخالت‌های آمریکا در ایران در سال ۱۳۳۲ است.
خطیب‌زاده در ادامه درباره اوضاع افغانستان و حوادث اخیر در مرز ایران و افغانستان و همچنین وضعیت مردم افغانستان افزود: آن‌چه در مرز‌های ما رخ داد یک اتفاقی بود که ناشی از عدم آشنایی مرزبانان هیأت حاکمه سرپرستی طالبان بود.
وی ادامه داد: در مرز مشترک با افغانستان در برخی نقاط دیوار‌ها و موانعی برای جلوگیری از ورود قاچاقچیان به ایران داریم که برخی از این موانع و دیوار‌ها چند صد متر داخل خاک ایران کشیده شده‌اند و نیرو‌های طالبان که مرزبانی را انجام می‌دادند با نقطه صفر مرزی ناآشنا بودند و بر اساس این سوءتفاهم به برخی اتباع ایران آتش گشودند که نیرو‌های مرزبانی ما مجبور به پاسخ شدند.
خطیب زاده افزود: بعد از این حوادث دو طرف در ایران و افغانستان تلاش کردند، این موضوع به نقطه‌ای برای فهم بیشتر بینجامد.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: در بین دو طرف خطوط ارتباطی مستقیمی را گذاشتیم که اگر مواردی از این دست بود، صحبت کنند.
خطیب زاده افزود: آینده افغانستان باید براساس خواست و اراده مردم این کشور چیده شود و قطعا هیچ دولتی که فراگیر نباشد و بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی افغانستان نباشد، نمی‌تواند آینده افغانستان را برای مسیر روشن تضمین کند.

اجازه نمی‌دهیم با وقت ما در وین بازی شود

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دور بعدی مذاکرات، آخر هفته جاری در وین آغاز می‌شود، گفت: نه تعجیل داریم و نه اجازه می‌دهیم کسی با وقت و انرژی ما در وین بازی کند.
 خطیب زاده در ادامه نشست خبری در مورد مذاکرات وین تصریح کرد: در وین با اراده جدی وارد مذاکرات شدیم و تیم اعزام شد که به توافق خوب برسد، توافق خوب را در راستای تعهداتی می‌دانیم که همه طرف‌ها در برجام دارند، کم و کیف اعزام هیأت ایران نشان می‌داد هدف اصلی این است که همان جمعی که در تهران با رفت و برگشت‌های متعدد باید درباره ابعاد تحریمی تصمیم بگیرند، در همانجا تصمیم بگیرند.
وی افزود: شاید طرف مقابل اساسا انتظار نداشت طرف ایرانی با رویکرد توافق خوب در کمترین زمان ممکن، متون آماده مکتوب به آن‌ها بدهد.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه تمامی آنچه در این متون نوشته شده بود مبتنی بر برجام و پیش نویس ۶ دور قبل بود اظهار داشت: این متون اساسا نمی‌توانست حداکثری باشد، ولی رویکرد آمریکا و طرف‌های اروپایی حداقلی است و به همین خاطر درخواست کردند به پایتخت‌های خود برگردند و مشورت کنند.
خطیب زاده ادامه داد: تیم ایران همانجا اعلام کرد برای اینکه تصمیم گرفته شود هم این اجازه را دارد و هم ترکیب تیم اجازه می‌دهد تا مادامی که نیاز باشد، در وین بمانند.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: آخر این هفته دور بعدی آغاز خواهد شد و تاریخ دقیق در گفتگوی آقای باقری کنی و مورا نهایی خواهد شد.
خطیب زاده تصریح کرد: مهم این است که طرف مقابل مثل ایران با پیشنهاد‌های مشخص بیاید، این‌که طرف مقابل فقط اظهارات خود را رسانه‌ای و بازی مقصر نمایی اعمال کند، باور غلطی است.
وی تاکید کرد: می‌دانیم در وین چه می‌خواهیم و آنچه می‌خواهیم در چارچوب برجام است و طرف مقابل هیچ ایرادی در متون ایران نگرفت.
وی افزود: نه تعجیل داریم و نه اجازه می‌دهیم کسی با وقت و انرژی ما در وین بازی کند و تیم ایران با عزم توافق خوب عازم می‌شود و امیدواریم طرف مقابل با همین عزم بیاید.
خطیب‌زاده تصریح کرد: هیأت ایران با تعامل و انعطاف وارد وین شد، ولی طرف مقابل چنین نبود.
وی ادامه داد: منتظریم نظر طرف مقابل را درباره دو سند دریافت کنیم و هر کجا لازم باشد هم سند‌ها و پیش نویس‌های جدید قابل رد و بدل شدن است.
خطیب زاده گفت: مهم این است که آخر این هفته گفتگو‌ها از سر گرفته می‌شود، چون گفتگو‌ها متوقف نشده بلکه تنفس چند روزی داده شده است.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ