باید ها و نباید های قرارداد مشارکت در ساخت

اقتصاد ایران: به نمونه‌ای از قراردادهای قانونی که بین اشخاص حقیقی و حقوقی منعقد می‌گردد و در دو طرف این قرارداد یک صاحب ملک یا زمین و یک سرمایه‌دار و سازنده ملک حضور دارد قرارداد مشارکت در ساخت می‌گویند.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ،  در تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت، سازندگان ملک به‌عنوان سرمایه‌دار و با تقبل هزینه‌های ساخت و ساز اقدام به احداث ساختمانی در محل ملک یا زمین شخصی که صاحب ملک است می نمایند. در هنگام تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت در نظر گرفتن برخی از توصیه‌های قانونی برای هر دو طرف این توافق الزامی است که در این مقاله به این موارد اشاره خواهد شد.

مزایای مشارکت در ساخت

در صورتی که در تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت الزامات قانونی از جانب طرفین قرارداد رعایت شود، می‌تواند به‌عنوان یک قرارداد مقرون‌به‌صرفه و بُرد – بُرد در ساخت و ساز معرفی شود. چرا که مشارکت در ساخت و ساز موجب می‌گردد که صاحب ملک با صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های مالی، ملک کلنگی یا زمین خود را به یک ساختمان یا آپارتمان تبدیل کند و شرکت پیمانکار با تجربه و تخصصی که در این حوزه در اختیار دارد می‌تواند یک پروژه ساختمانی را به بهترین شکل ممکن از صفر تا صد اجرایی نماید.

پیمان مشارکت در ساخت سریع‌ترین راهکار در جهت نوسازی بافت فرسوده شهری شناخته می‌شود که در طی آن ساختمان‌های قدیمی به ساختمانی نوساز و مقاوم در برابر حوادث تبدیل می‌گردد که این امر موجب سهولت در روند فروش ساختمان‌ها خواهد شد. از سویی دیگر تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت می‌تواند ارزش ملک قدیمی و فرسوده‌ای را که تنها به قیمت زمین قابل فروش است را چند برابر کند و راهکاری ارزشمند در جهت افزایش سرمایه صاحب ملک به شمار رود.

قوانین و شرایط مشارکت در ساخت

در یک قرارداد رسمی مشارکت در ساخت در نظر گرفتن برخی موضوعات مهم و ذکر بندهای اساسی در قرارداد ضروری است که در ادامه برخی از مهمترین موارد را بیان خواهیم کرد. هر چند که توصیه می‌کنیم قبل از هر هر اقدامی، حتما با یک وکیل باتجربه و کارآزموده در این زمینه مشورت کنید و تحت نظر ایشان، قرارداد خود را نهایی کنید. 

  • ذکر مشخصات کامل طرفین در زمان تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت و بررسی مدارک هویتی آن‌ها برای هر دو طرف قرارداد الزامی است.
  • محاسبه دقیق ارزش ملک، ارزش نهایی پروژه بعد از ساخت، سهم هر یک از طرفین پس از ساخت و ساز و مشخصات دقیق و ثبتی ملک در این قرارداد الزامی است.
  • وظایف و مسئولیت هر یک از طرفین قرارداد در طی زمان اجرای پروژه و پس از آن می‌بایست به‌طور دقیق و واضح در قرارداد ذکر گردد.
  • تمامی هزینه‌های جانبی ساخت و ساز، اعم از هزینه انشعابات، بیمه، مالیات و ... را به‌طور دقیق در قرارداد ذکر کنید تا از ایجاد هرگونه شبهه در روند پرداخت هزینه‌های پروژه خودداری شود.
  • ذکر شرایط فنی و اجرایی در هنگام تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت یکی‌دیگر از الزامات این توافق است. در واقع نوع متریال مورد استفاده در ساختمان مانند سرامیک، شیرآلات، نوع بتن و ... را باید از همان ابتدا مشخص کنید تا در آینده بتوانید مشکلاتی که در این خصوص به وجود می‌آید را حل و فصل نمایید.
  • ذکر تأثیر یا عدم تأثیر نوسانات قیمت و افزایش هزینه‌هایی ساخت و ساز بر روی مبالغی که در قرارداد تعیین شده است هم یکی‌دیگر از الزامات مشارکت در ساخت و ساز است.
  • ارزیابی مدارک قانونی سازنده اعم از پروانه اجرایی دریافت شده از سازمان نظام مهندسی و همچنین بررسی توانایی مالی و سنجش اعتبار مالی سازنده به‌منظور حصول اطمینان از پیشبرد پروژه تا انتها یکی‌دیگر از مواردی است که به صاحب ملک توصیه می‌شود.

توصیه‌های قانونی در هنگام انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت

 اکنون که با مزایای تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت و شرایط انعقاد این قرارداد آشنا شدید بهتر است که بدانید در چنین قراردادهایی که سوددهی بالایی برای هر دو طرف توافق ایجاد می‌کند آشنایی با اصول تنظیم و ثبت یک قرارداد مشارکت که نفع هر دو طرف را شامل می‌شود و از ضررهای احتمالی در آینده جلوگیری به عمل می آورد یکی از اصلی‌ترین مواردی است که بی‌توجهی به آن موجب وقوع خسارات و مشکلات عدیده‌ای برای هر یک از طرفین قرارداد می‌گردد.

از سویی دیگر بسیاری از صاحبان ملک به‌دلیل بی‌تجربگی و عدم آشنایی با قوانین یک قرارداد مشارکتی، تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت را به مشاوران املاک می‌سپارند و متأسفانه در دام سازندگانی خواهند افتاد که با عناوین مختلف و به شکل قانونی اما با هدف کلاهبرداری اقدام به زیر پا گذاشتن تعهدات خود می‌نمایند. بر همین اساس رعایت ضوابط قانونی و حقوقی در یک قرارداد مشارکتی و از جانب طرفین تنها با انعقاد یک قرارداد بی‌عیب و نظام‌مند امکان‌پذیر خواهد بود.

بدین سبب توصیه می‌گردد که پیش از هر گونه اقدام رسمی در جهت تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت با وکلای متخصص و حرفه‌ای مجموعه بسپار مشورت نمایید تا با آسودگی خاطر نسبت به آینده سودآور پروژه‌ای که به یک سازنده مورد اعتماد و معتبر می‌سپارید وارد این توافق دوطرفه شوید.

اگر شما هم صاحب یک ملک قدیمی هستید و همواره دغدغه فروش ملک به ارزش پایین و از دست دادن سرمایه خود را در ذهن دارید، برخورداری از مزایای پیمان مشارکت در ساخت بهترین گزینه در پیش روی شما خواهد بود که طی یک توافق سودمند صاحب واحدهای ساختمانی نوسازی خواهید شد که معادل ارزش روز قیمت‌گذاری می‌گردد و راهی به سوی افزایش سرمایه خواهد بود.

منبع؛ سایت بسپار 

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ