آزاد سازی نرخ ارز دارو به نفع چه کسی است؟

اقتصاد ایران: رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در مصاحبه مورخ 18 آبان از کاهش 50 درصدی صادرات دارو در سال 99 نسبت به سال پیش از آن خبر داد

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران   ،  رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در مصاحبه مورخ 18 آبان  از کاهش 50 درصدی صادرات دارو در سال 99 نسبت به سال پیش از آن خبر داد و مطالبه اصلی شرکت‌های داروسازی و صادرکنندگان این بخش را آزادسازی نرخ ارز اعلام کرد.محمد عبده‌زاده که در هفتمین جلسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران این خبر را اعلام کرد، یادآور شد که به دلیل استفاده از ارز دولتی در بخشی از ماده موثره تولیدات دارویی، اجازه صادرات محصول ساخته شده داده نمی‌شود.

به گفته وی، شرکت‌های داروسازی همچنین باید تعهد کتبی بدهند که ارز حاصل از صادرات آن دست از داروهای تولید شده که برای مواد اولیه آن ارز ترجیحی دریافت کرده‌اند، را به داخل بازمی‌گردانند.

عبده‌زاده سپس سخت‌گیری‌های بیش از حد بر صادرات دارو از سوی سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت را منجر به سقوط صادرات این بخش عنوان کرد و گفت: بر اساس آمار، صادرات دارو طی سال گذشته در مقایسه با سال پیش از آن، نصف شد و به حدود 50 میلیون دلار رسید که رقم بسیار ناچیزی در مقابل واردات مواد اولیه و تجهیزات پزشکی است.

این در حالی است که سازمان غذا و دارو چراغ خاموش ارز ترجیحی برخی داروها را قطع کرد که این مساله احتمال افزایش ناگهانی نرخ این داروها را بالا می‌برد.
بنا به این گزارش:  در شرایطی که مجلس و دولت جهت حمایت از مردم فرآیند آزاد سازی نرخ ارز دارو را متوقف کرده اند، سازمان غذا و دارو چراغ خاموش و بدون پشتوانه قانونی در حال حذف نرخ ارز یارانه ای دارو قلم به قلم است.

قطع ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی از مواد مورد نیاز صنعت دارویی کشور در حالی انجام می شود که مجلس با اعلام مخالفت برای حذف ارز ترجیحی، عنوان کرد این کار باعث شوک قیمتی شدید در کالاهای اساسی از جمله غذا و دارو خواهد شد.

امروز تولید کنندگان و صادر کنندگان محصولات دارویی و بیولوژیکی در نامه ای به رییس جمهور ضمن دفاع از سازمان غذا و دارو برای آزاد سازی نرخ ارز دارو خواستار افزایش قیمت دارو ها شدند. این در حالی است که نهادهای مردم نهاد و انجمن‌ های تخصصی حوزه اقتصاد و سلامت با انتشار نامه هایی رییس جمهور را از عواقب آزاد سازی ارز دارو و فشارهای وحشتناک که به مردم از این تصمیمات سازمان غذا و دارو وارد می شود مطلع نموده اند.

این در حالی است که مردم در تامین دارو با مشکلات عدیده ای دست به گریبان هستند و گرانی یکباره آن عوارض خطرناک اجتماعی برای کشور دارد و تهدید کننده سلامت جامعه است، آیا منتشر کنندگان این نامه که خواستار گرانی دارو هستند ، عوارض ناشی از آزاد سازی ارز دارو را بر عهده میگیرند؟

به راستی چه کسی از آزاد سازی ارز دارو بهره می برد؟

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ