دنده‌عقب قطار لرستان/ کرورکرور وعده برای راه‌آهن جنوب اعتبار نشد!

اقتصاد ایران: خرم‌آباد-پازل خط آهن سراسری در محدوده لرستان دارای یک قطعه مفقوده است که سه دهه برای اجرایی شدن فقط وعده شنیده؛ این در حالیست که طی ۲ سال اخیر این پروژه به‌جای پیشرفت، دنده‌عقب هم گرفته است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: از هر لرستانی سوال شود مهم‌ترین و تاریخی‌ترین پروژه‌های استان را فهرست کند قطعاً در میان لیست نام راه‌آهن لرستان به چشم می‌خورد، فرقی نمی‌کند این فرد در چه رده سنی قرار دارد چون احداث خط ریلی لرستان مطالبه سه دهه لرستانی‌ها است.

در آستانه سفر رئیس‌جمهور و اعضای کابینه به استان لرستان خبرگزاری مهر در سلسله گزارش‌هایی ضمن مطرح کردن برخی مسائل این استان، بستر طرح مطالبات و خواسته‌های مردم را فراهم خواهد کرد.

در این راستا منطبق بر نظام مسائل تدوین‌شده در این خبرگزاری، مهم‌ترین مطالبات استان در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … مورد اشاره قرار خواهد گرفت تا زمینه‌ای برای توجه به این مطالبات در مصوبات سفر دولت فراهم شود.

دنده‌عقب قطار لرستان/ کرورکرور وعده برای راه‌آهن جنوب اعتبار نشد!

برای پیگیری گزارش‌های مهر لینک «مطالبات مردم لرستان از دولت» را دنبال کنید. این لینک در کنار صفحه استانی خبرگزاری مهر قرار داده خواهد شد و مخاطبان این رسانه می‌توانند نکات مدنظر خود را در بخش نظرات در میان بگذارند.

قطار وعده‌ها به مقصد نرسید!

در این گزارش وعده‌های متولیان در رابطه با مهم‌ترین پروژه حوزه راه لرستان را مرور می‌کنیم؛ راه‌آهن لرستان مدت‌هاست فقط می‌شنود و همچنان در بن‌بست کمبود اعتبارات عقب‌گرد دارد.

جدول زیر آخرین اظهارنظرهای مسئولان ملی و استانی پیرامون این پروژه مهم را نشان می‌دهد، اظهاراتی که حکایت از سردرگمی متولیان و بلاتکلیفی این پروژه است.

تقویم اظهارات مسئولان پیرامون راه‌آهن لرستان

اظهارنظر / مسئول

زمان

مشاور وزیر راه با تأکید بر اینکه پروژه ریلی خرم‌آباد وضعیت خوبی ندارد، گفت: خواهش ما از استاندار لرستان این است که این پروژه به سامانه «نیپا» بیاید تا بتوانیم آن را پیگیری کنیم.

۱۱ دی ۱۳۹۸

استاندار وقت لرستان با اشاره به تعریف منابع مالی جدید برای پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد گفت: ۱۲۰ میلیارد اوراق مشارکت برای این پروژه اختصاص‌یافته است.

۱ بهمن ۱۳۹۸

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل: پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه راه‌آهن خرم‌آباد

۲۱ بهمن ۱۳۹۸

معاون استاندار لرستان: در حال حاضر پروژه راه‌آهن دورود - خرم‌آباد فاقد اعتبار است

۴ دی ۱۳۹۹

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان توقف پروژه راه‌آهن خرم‌آباد - دورود در نقطه زیر ۲۰ درصدی خبر داد.

۹ آبان ۱۴۰۰

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی از نیاز چهار تا پنج هزارمیلیاردی برای اجرا و تکمیل پروژه راه‌آهن خرم‌آباد - دورود - اندیمشک خبر داد.

۱۷ آبان ۱۴۰۰

عقب‌گرد پروژه در مسیر زمان!

نکته قابل‌تأمل در اظهارات درج‌شده در این جدول این است که راه‌آهن لرستان در سال ۹۸ مطابق اظهارات مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل پیشرفت ۴۰ درصدی داشته است و حالا در سال ۱۴۰۰ مسئولان استانی می‌کند عدد پیشرفت فیزیکی این پروژه زیر ۲۰ درصد است!

دنده‌عقب راه‌آهن لرستان روی ریل وعده‌ها و اظهارات بی‌اعتبار متولیان نشان می‌دهد که همچنان مردم برای شنیدن صدای سوت قطار باید سال‌ها منتظر باقی بمانند.

دنده‌عقب قطار لرستان/ کرورکرور وعده برای راه‌آهن جنوب اعتبار نشد!

این در حالی است که این پروژه ریلی هم‌اکنون به دلیل مشکلات اعتباری و سایر حواشی متوقف است و به نظر می‌رسد در سفر دولت به لرستان باید تدبیری برای فعال شدن مجدد این پروژه اندیشیده شود.

توقف در نقطه ۲۰ درصد!

وحید کرم الهی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به پروژه راه‌آهن خرم‌آباد - دورود - اندیمشک اظهار داشت: این پروژه از حیطه اداره کل راه و شهرسازی لرستان کلاً خارج است و مربوط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور است.

وی عنوان کرد: پروژه راه‌آهن، جز پروژه‌های ملی است و پیشرفت فیزیکی آن زیر ۲۰ درصد است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با تأکید بر اینکه این پروژه مدت زیادی است که تعطیل است، افزود: شروع پروژه از محل فروش سهام فولاد بود، ابتدا چون اعتبار وجود داشت، مراحل اجرایی پروژه مطلوب بود اما وقتی‌که اعتبار تمام شد، متوقف شد.

مسئله همیشگی نبود اعتبار!

مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی هم پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به پروژه راه‌آهن خرم‌آباد - دورود - اندیمشک گفته بود: این پروژه به چهار تا پنج هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد.

دنده‌عقب قطار لرستان/ کرورکرور وعده برای راه‌آهن جنوب اعتبار نشد!

وی عنوان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته و جلسه با معاون وزیر راه و شهرسازی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص پیدا کرده است.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیگیر هستیم که از طریق تهاتر، ورود سرمایه‌گذاران خارجی و شرکت‌های خصوصی مانند «خرم زال» ادامه این پروژه در دستور کار قرار بگیرد.

چشم به راه سفر دولت!

پیش‌ازاین نیز احمدرضا دالوند معاون عمرانی استانداری لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه یکی از اولویت اول تیم کاری مدیریت ارشد لرستان پیگیری وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی است اظهار داشت: در این راستا استاندار لرستان در بازدیدها از نزدیک وضعیت این پروژه‌ها را بررسی می‌کنند.

وی با اشاره به بازدید استاندار لرستان از وضعیت پروژه راه‌آهن خرم‌آباد - دورود - اندیمشک عنوان کرد: تلاش می‌کنیم که در سفر رئیس‌جمهور به استان لرستان، این پروژه را جز اولویت‌دار ترین پروژه‌ها برای اجرا، مطرح کنیم.

دالوند تصریح کرد: به دنبال این هستیم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکل اعتباری این پروژه را حل و مجدداً آن را فعال کنیم.

دنده‌عقب قطار لرستان/ کرورکرور وعده برای راه‌آهن جنوب اعتبار نشد!

فرهاد زیویار استاندار لرستان هم روز پنج شنبه با تشریح برنامه‌های سفر گفته بود: سدها و راه‌آهن لرستان در حوزه‌های نیرو و راه و شهرسازی از پروژه‌های مهمی هستند که در سفر آتی رئیس‌جمهور به استان پیگیری می‌شوند.

وی اظهار داشت: راه‌آهن دورود - خرم‌آباد و بروجرد از جهاتی برای همه مردم لرستان مهم است و در صورت راه‌اندازی تمام استان از آن بهره‌برداری خواهند کرد، ازاین‌رو مطالبه مهم مردم استان است.

راه‌آهن دورود - خرم‌آباد و بروجرد از جهاتی برای همه مردم لرستان مهم است و در صورت راه‌اندازی تمام استان از آن بهره‌برداری خواهند کرد، ازاین‌رو مطالبه مهم مردم استان است استاندار لرستان تصریح کرد: راه‌آهن قدیمی لرستان در بحث پدافند غیرعامل دارای مشکلاتی است و معتقدیم اجرای پروژه جدید که از خوزستان به سمت استان مرکزی ادامه دارد، باید موردتوجه بیشتر قرار گیرد.

زیویار ادامه داد: این پروژه و چند طرح مهم دیگر از استان، در سفر آتی رئیس‌جمهور محترم به لرستان به‌عنوان مطالبات اصلی، با هیئت دولت مطرح و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

وی تأکید کرد: برای تکمیل و پیشبرد بهتر امورات راه‌آهن خرم‌آباد ضرورت دارد سازمان برنامه‌وبودجه در بحث تأمین اعتبار و وزارت راه و شهرسازی در رابطه با موضوعات فنی پروژه نظرات خود را ارائه دهند.

استاندار لرستان افزود: امیدواریم این خواسته مردم استان با انجام کارهای کارشناسی و همت دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط هر چه سریع‌تر به نتیجه رسیده و شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.

سالی دو درصد رو به جلو!

بنابراین گزارش، پروژه راه‌آهن لرستان در حالی چشم به نخستین سفر دولت سیزدهم دارد که در فهرست مصوبات سفر دوم دولت دهم هم قرار دارد.

دنده‌عقب قطار لرستان/ کرورکرور وعده برای راه‌آهن جنوب اعتبار نشد!

این پروژه اواخر سال ۸۹ بالاخره مجوز کمیسیون ماده ۳۲ را گرفت تا پروژه‌های ریلی لرستان از یک خوان دیگر عبور کنند و این بار دیگر بهانه عدم توجیه اقتصادی پروژه به دستاویز مسئولان تبدیل نشود. از اخذ مجوز ماده ۳۲ پروژه که بیش از هشت ماه گذشت مسئولان برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌های ریلی مهم محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری وقت را به لرستان دعوت کردند تا مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌ها در مهرماه سال ۹۰ برگزار شود.

امروز با گذشت ۱۰ سال پروژه زیر ۲۰ درصد پیشرفت دارد، یعنی سالی کمتر از دو درصد روبه‌جلو رفته است و با این روند ده‌ها سال دیگر هم به نتیجه نخواهد رسید؛ باید دید تصمیم دولت سیزدهم برای به سرانجام رسیدن این پروژه مهم ملی چیست؟

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ