معاون وزیراقتصاد :

"نقشه راه رشد غیرتورمی" ناجی اقتصاد ایران

اقتصاد ایران: معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی، گفت: دولت با جدیت به دنبال رشد و شکوفایی اقتصاد کشور به همراه کنترل تورم است.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، در چند روز گذشته وزارت اقتصاد و دارایی نقشه راهی را تحت عنوان "نقشه راه رشد غیرتورمی" منتشر کرد که واکنش‌های زیادی را از طرف کارشناسان و تحلیلگران به دنبال داشت. در این نقشه راه که ریل‌گذاری دو سال آینده اقتصاد ایران است، برای مهار تورم در سه حوزه سیاست پولی، سیاست‌ ارزی و سیاست‌های بودجه‌ای اقداماتی کلی مطرح شده است.

در بخش اول از این نقشه راه به راهبردهای پیشنهادی به منظور تحقق هدف رونق تولید همزمان با کاهش تورم اشاره شده است. در بخش اول این راهبردهابه بحث کاهش هزینه‌های تولید با استفاده از راهکارهایی مانند ثبتی کردن 30 درصد مجوزهای کسب و کار، مالیات‌ستانی از فعالیت‌های غیرمولد و الزام به تامین مالی زنجیره تولید تاکید شده است.

در بخش دوم این راهکارها به موضوع تمرکز بر ابرپروژه‌های پیشران تولید براساس تقویت نقش صندوق توسعه ملی، تعیین تعداد محدودی پروژه با مشارکت خارجی در هر پروژه و تامین مالی این پروژه‌ها با ضمانت صندوق توسعه ملی پرداخته شده است.

در همین راستا، سیدمحمدهادی سبحانیان معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با برنامه تیتر امشب شبکه خبر به بررسی و تحلیل  نقشه راه اقتصادی دولت سیزدهم پرداخت.

وی با بیان اینکه یکی از نقطه ضعف دولت‌های گذشته، عدم هماهنگی و انسجام در تصمیمات اقتصادی است، افزود: در دولت سیزدهم اقدامات اقتصادی در چارچوبی یکپارچه برای رونق تولید و کاهش تورم ایجاد می‌شود،برای اجرای هر نقشه راه اقتصادی و کنترل تورم و بهبود وضعیت اقصادی نیاز به همکاری بخش‌های مختلف است.

معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت اقتصاد در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: از ستون‌های اصلی نقشه راه وزارت اقتصاد این است که مجموعه دولت و حاکمیت بتواند، از یک سو تورم را کنترل کند و از سوی دیگر به نحوی عمل کند که منجر به رشد و شکوفایی اقتصاد شود.

فعال اقتصادی ما باید بداند، عزم قطعی دولت این است که با برنامه‌های خود در حوزه سیاست‌های پولی و مالی می‌خواهد به سمت کاهش پایدار تورم و ایجاد رشد پایدار در تولید و سرمایه گذاری برود...

این مقام مسئول در تشریح بسته غیرتورمی، گفت: انضباط بخشی و کنترل خلق نقدینگی توسط نظام بانکی"، "کنترل ناترازی‌های ارزی" و "انضباط‌بخشی به بودجه دولت" سه مسیر طراحی شده در نقشه راه وزارت اقتصاد است، تأمین مالی غیرتورمی پیشران‌های اقتصادی یکی از مهم‌ترین هدفگذاری‌ها است.

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد افزود: نمی‌توانیم ادعای کنترل تورم داشته باشیم و در عین حال، سیاست‌هایی را در حوزه‌های رفاهی در پیش بگیریم که آثار تورمی دارد. بر اساس نقشه راه وزارت اقتصاد، بانک مرکزی به عنوان متولی تعیین نرخ سود بانکی، مدیریت بازار ارز و کنترل تورم، برنامه مشخص خودش را با ذکر عدد و رقم برای متغیر سیاست های پولی اعلام می‌کند.

سبحانیان گفت: همه می‌گویند نظام مالیاتی باید اصلاح شود اما وقتی سراغ ساماندهی معافیت‌های مالیاتی می‌رویم، تمام ذینفعان مقاومت می‌کنند. عزم جدی در وزارت اقتصاد این است که بسیاری از مجوزهای کسب و کار ، "ثبت محور" شود به این معنا که دیگر نیازی به گرفتن انواع و اقسام مجوز از دولت برای شروع کسب و کار وجود نداشته باشد.

وی در پایان گفت: اگر  اجرای نقشه راه وزارت اقتصاد برای رونق تولید توام با کنترل تورم با جدیت پیگیری شود؛ دیگر یک دستگاه دولتی نمی‌تواند طرحی پیشنهاد بدهد که هزینه‌های دولت را افزایش بدهد و به کسری بودجه دامن بزند، مسئول اجرای این نقشه راه وزارت اقتصاد به تنهایی نیست، بلکه کل دولت باید پای کار بیاید، یکی از عوامل ناکامی در دولت‌های قبل چند صدایی است، که ما سعی می‌کنیم در این دولت تمام دولت یک صدا باشند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ